Gå til innhold

Heisann ! Noen her som eier hest eller har drevet med hest selv, men må ta en pause pga graviditet og småbarnsalder ??

Maren-mi

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 32 år, som tidligere har drevet med hest og ridning, da særlig sprang og dressur. Jeg har hatt to hester.

Men den siste kjøpte jeg da vårt første barn var to måneder gammel. Jeg drev så ganske aktivt i 4 år, før det sa stopp pga familien. Satte da bort hesten, av to grunner. For å få mer tid til datteren og mannen min, og fordi vi ønsket nr to.

2 år er gått,datteren vår er 6 år, og endelig har jeg straks termin med nr to :-). MEN, jeg hadde tenkt å ta tilbake hesten min på februar neste år. (Hesten min står heldigvis på en god stall med kjempegodt miljø, og han trives godt).

Pga av engangsstønad fikk jeg ikke råd til å ta han tilbake likevel, og måtte derfor vurdere to ting : Fortsatt ha han borte på for, eller selge. Han er nå 13 år.

Etter litt betenkningstid, bestemte jeg meg for å selge til stalleieren.

Og det pga at jeg vil få nok å gjøre framover i noen år. Datteren vår har akkurat startet på skolen, og nr to kommer jo snart, og sånn som det ble med vår første er det nok ikke gunstig å gjøre flere ganger pga treninger hver dag med hest. Hadde tidligere hesten min hjemme, men nå står han på en annen stall, ikke langt unna. Likevel valgte jeg å selge.

I samtale med kjøper, fant vi ut at det kun er det beste både for meg og hesten at vi gjorde det sånn. Både pga alderen til hesten og familien. Med meg ville han ikke blitt brukt så ofte som han burde framover, så det var nok et klokt valg. Men jeg solgte med forkjøpsrett tilbake da :-)

Føler meg likevel som en sviker, i og med at jeg ikke lenger greier å ta det ansvaret for hesten som jeg burde. Men jeg må nok bare innse at familielivet ikke alltid går i hop med hestehobbyen. Særlig ikke når det er bare jeg av mannen min og jeg som har interessen av hest. Datteren vår på 6 har fått interesse, derfor blir det heller satset på hennes hesteinteresser enn meg selv i årene fremover.

Sp.målet mitt er da :

Hvordan løser/løste du dette ?

Kommer du til å gjenoppta ridningen når barnet/barna blir større ?

Har du solgt hesten din pga av dette ?

Fortsetter under...

Hei!!!

Har 2 hester (1 shettis og en vbl. ridehest)og jobber til vanlig i stall som intruktør mm.

Jeg har ikke ridd siden januar i år pga risikosvangerskap, dette resulterete i at jeg solgte kokurransehesten vår, siden eldstedatteren min ikke var så ineteressert som tidligere til å holde på. Tok hjem ei hoppe som jag har hatt stående i Dk og denne har jeg bedekket, hoppa har jeg satt bort på for. Jeg teller ned til jeg kan sette meg opp på en hest igjen (om 3 uker ca). Hoppa skal være på for i allefall til neste år, ser ikke for meg at jeg har hverken tid eller råd til å ha henne selv. Mulig fortsetter jeg med å ha forrytter på henne etter det oggså, men jeg ser ikke for meg at je slutter å ri likevel....

mellomste jenta (6 år)er det som eier shettsien, hun har måtelig interesse, men den tar seg opp. ponnien er ikke satt bort, men har fast hestepasser som steller og rir. Regner med at det blir litt emr ridning på 6 åringen når minsten blir litt større.

Selv om jeg ikke kommer til å slutte å ri, så blir det ikke noe satsing på meg som rytter fremover, jeg føler meg ferdig med å konkurrere, har like mye igjen når jeg trener hest og rytter til konk synes jeg.

Mannen min bryr seg ikke om hest heller, han har endre interesser.

Jeg synes ikke du skal se på deg selv som sviker, snarere tvert om, jeg synes du tar ansvar jeg, for familen og for hesten som tydelig trives der han er! Det kan meget vel være mulig at jeg selger hoppa mi til forrytteren på sikt, hvis jeg finner ut av at det blir for mye. Må også se om det blir noe føll, det kunne jeg tenkt meg å beholde!!!

Hei!

Hvordan jeg løser dette? Har nesten ikke ridd noe særlig de siste årene, men håper det er mulig å ta det mer opp etterhvert. Har flere hester pr dato, men det er unge, gamle og avlsmerrer i salig blanding.

Mao er det treninga det har gått utover, men er i stallen så og si daglig for stell osv. Har forryttere til de voksne hestene som er "aktive".

Har forøvrig dette både som yrke og hobby, som om jeg skal selge, tar jeg vel et valg om dette skal være en del av livet mitt eller ikke.

Det er vanskelig til tider å kombinere med familie, men jeg har valgt vekk de fleste andre interesser/hobbyer framfor denne ene. Men det betyr mye for meg, disse gampene! Allikevel har mye måttet vike, nå som jeg har familie (straks to barn)

De fleste jeg kjenner har vel valgt vekk hestene i stor grad når de har fått barn / familie. Noen har kommet sterkt tilbake etterhvert, noen ikke. Noen få har klart det vanskelige å kombinere familie med eks å konkurrere. Og noen har blitt ivrige "ponnimammaer/pappaer" istedenfor å ri aktivt sjøl!

Nå kommer nå engang familien faktisk før hesten(e) så jeg synes ikke du skal føle deg som en sviker. Det er et større svik mot hesten(e) hvis man ikke får tatt seg av de eller trent! Du har da valgt fornuftig fra ditt ståsted, synes jeg. Og det er nå engang alltid mulig å ta det opp igjen seinere, eller hur? Alt til sin tid!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...