Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #1 Del Skrevet 20. august 2007 Ble litt lei meg fordi ingen virket interessert i å bli kjent med gutten min. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #2 Del Skrevet 20. august 2007 Gikk kjempebra egentlig. Vi kom inn på avdelingen og de holdt på å kle seg for å gå ut. Alle de voksne hilste både på meg og gutten. Vi ble med dem ut. Snakket mest med to personer, ped.lederen og kontaktpersonen. Snakket litt om forskjellige ting som mat/soving og ellers hvordan gutten er. gutten var i lekekassen og de "snakket" litt med han. Så gikk jeg inn slik at alle rutinene skulle bli skrevet ned, gutten ble igjen ute med en av de voksne. Inne ble jeg vist på avdelingen, og så satte i oss ned for å snakke litt. er fornøyd med det som skjedde i dag - hvis det forstsetter og hvis barnehagen er slik som jeg fikk intrykk av så har jeg funnet en kjempe god barenehage. gutten min er ikke så stor så en kan ikke ha en samtale med ham, så sånn sett snakket de ikke mye med ham, men tror ikke at du må beskymre deg alfor me, kanskje det var en del nye i barnehagen og at de reagerte slik...kanskje gutten din var rolig og så fornøyd ut og at de kanskje skikket på de som var litt urolige. håper at det ordner seg, jeg vet at det ikke er lett.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10142562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #3 Del Skrevet 20. august 2007 Har precis kommit hem från førsta dagen på barnehagen och hade tänkt ställa exakt den samma frågan. Jag är i utgångspunkt skeptisk till barnehagem, men har bestämt mig før att det kommer att bli bra. Hade stora førväntningar till førsta dagen. Varken jag eller min man har gått i barnehage och møtte upp med massor av frågor och oro... När vi kom hälsade alla glatt och vi hittade våran dotters namn på en krok, och hängde av henne ytterkläderna. Det kom personal och hälsade men vi blev stående i entrèn utan att veta var vi skulle... gick trevande in och børjade leka med våran dotter. Efter ett tag och lite frågande kom en person som skulle vara kontakperson. Så hände det inte så mycket mer. Hon var säll och søt och fick god kontakt med dottern våran. Men var var mottagandet? Jag hade førväntat mig att jag skulle få träffa ledaren i barnehagen (hälsade snabbt på henne i entrèn) kanske skulle hon visa oss runt? Är det någon som ska berätta något før oss? Vad händer? Hur går inskolning till? Hur ser dagarna ut? Vad har man før pedagogisk riktning/ fokus? Vad är egentligen ett dagis??? Vi fick själva fråga om vi kunde få prata med någon pedagogiskledare før att få några svar på alla våra frågor och vi ville ju så gärna berätta om våran dotter om vem hon är och vad vi tycker är viktigt. Är det någon annan som har haft ett sådant ustrukturerat mottagande? Jag hoppas att detta var ett engångstillfälle och att alla andra barnehagar har en mer strukturert mottagande! Før jag sitter med en klump i magen och har mistet lite av mitt førtroende jag hade arbetat med før att få.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10142577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirakelkvinnen Skrevet 20. august 2007 #4 Del Skrevet 20. august 2007 Vi hadde også første dag i barnehagen i dag. Primærkontakten virket snill og hyggelig, men også litt beskjeden, jeg fikk liksom ikke vite så veldig mye uten å spørre. Dattera mi virket fornøyd, og hun ble ikke behandlet på noen spesiell måte, det var et rolig og tillitsfullt møte med alle sammen. Jeg hadde også forventet å få mer oppvartning, for å si det sånn, men jeg tror de fleste barnehager legger opp til en myk start hvor man bare tusler rundt og blir kjent, jeg følte meg egentlig mer som en av de ansatte i dag. Det er nok veldig vanlig å bli litt usikker på hvordan dette vil gå framover, men du får se litt hvordan det går de neste dagene. Jeg hadde nok ikke vært så happy for å møte en "sur" (nå vet jeg ikke om du oppfattet det sånn da) og lite engasjert barnehageansatt når jeg vet at den personen skal ta seg av det mest dyrebare du har. Lykke til i morgen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10142646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #5 Del Skrevet 20. august 2007 De hilste ikke før det hadde gått en god stund. Spurte ikke om noe særlig og snakket i det hele tatt nesten ikke med oss, men ville likevel at han skulle være der uten foreldre etter to dager. Fikk litt informasjon om rutiner innimellom. Begynte nesten å gråte. Vet at det er stor forskjell på barnehager. hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10142659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #6 Del Skrevet 20. august 2007 Personalet bør vel i hvert fall hilse ordentlig på det nye barnet og forledrene med et smil og evt si at de er opptatt og vil komme tilbake til oss? Det har de tid til uansett hvor opptatt de er. Skal man gå fra et så lite barn når de som skal passe ham ikke engang har prøvd å få litt kontakt? Mange sier det er verst for mor, men det er litt mer tillitsvekkende når man ser at personalet har vist litt interesse for barnet før det skal være alene der. hovedinnlegger, som også har stor klump i magen og tårer i øynene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10142729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
papoyo Skrevet 20. august 2007 #7 Del Skrevet 20. august 2007 Huff, dette synes jeg var veldig trist lesning. Er selv ped.leder og har jobbet 12 år i bhg. Både på småbarnsavd, søskengruppe og stor avd. Noe av det viktigste i bhg er jo nettopp tilvenningen, og hvordan man tar i mot barn og foreldre. Tilvenningen er like mye for foreldrene som barna, spesielt for de minste barna. Dette er tydeligvis et forsømt område rundt omkring, og jeg synes absolutt dere bør gi tilbakemeldinger på hvordan dere føler at dere har blitt tatt i mot. Jeg er klar over at det er hektisk rundt i barnehagene på denne tiden av året, men det skal ikke gå ut over nye barn og foreldre. En dårlig tilvenning kan få langvarige følger, og gjøre barn, og foreldre, utrygge. Her er kopi av et skriv jeg har brukt til alle ansatte på avdelingen i forbindelse med tilvennig av barn (på 0-3års avd): TILVENNING 1.dag: Barnet er i barnehagen i 1-11/2 time, sammen med mor/far. Bare tilvenningspersonen, barnet og mor/far er til stede. Vi er inne på avdelingen hele tiden. 2.dag: Mor/far og barn kommer kl.9.00 slik at det er litt tid før frokost. Hvis vi tror det går, kan mor/far gå når barnet skal spise frokost. Mor/far bør oppholde seg i barnehagen hele tiden (ikke reise av gårde). Etter frokost blir barnet igjen inne evt. sammen med et annet barn, og leiker. Barnet kan være i barnehagen fram til det skal sove, evt. til ca kl.12.00-13.00. 3.dag: Komme kl.9.00, spise frokost, være litt inne etter frokost, evt. en liten tur ut. Dersom mor/far ikke har flere tilgjengelige dager, prøver vi soving. Mor/far bør være i barnehagen til barnet har sovnet. Vi ringer etter mor/far når barnet våkner, evt. avtale et klokkeslett. Mor/far må være tilgjengelig på telefon. Barnet går hjem før lunsj. -Barn og forelder tas i mot i garderoben, og vi viser hvor barnets hylle er og hvilket buemerke som er barnets. Før de går hjem viser vi også barnets knagg til yttertøy (i ytter-gangen), evt. skuff på badet til skiftetøy, og hvor vi har bleiene. -Den første dagen får mor/far litt informasjon om hvordan vi har tenkt at dagene skal foregå. Husk å spørre om hvor mange dager mor/far har fri til å være med barnet. Dersom de har flere enn 3 dager, kan vi gå saktere fram med tilvenningen. -Det er viktig at mor/far sier «ha-det» til barnet når de går fra det- de skal ikke «snike» seg vekk. -Når mor/far skal forlate barnet i barnehagen første gang, må vi sjekke at vi har riktige telefonnumre. -Vi bør vende oppmerksomheten mot barnet, men vi må også snakke med mor/far. Vise at barnet er velkomment og at vi er interessert i det. Ta litt og litt kontakt med barnet - la det foregå på barnets premisser til å begynne med. Vær oppmerksom på barnets signaler. Sitt på gulvet sammen med barnet, finn frem noen leiker, grip fatt i det barnet viser interesse for. -Vi bør avtale med foreldrene hva vi gjør dersom barnet begynner å gråte når mor/far skal gå. Skal foreldrene bare gå? Skal vi holde barnet fast? Skal foreldrene komme tilbake dersom barnet begynner å gråte? Skal de vente med å gå til barnet gir dem lov? -Vi kan gi uttrykk for at vi forstår at det er vanskelig for dem å forlate barnet NB! Si klart i fra at vi ringer dem dersom det skulle være noe. De må også gjerne ringe oss dersom de er bekymret, eller bare lurer på hvordan det går. -Få mest mulig informasjon om barnet - spør foreldrene dersom de selv ikke forteller F.eks: -hvordan er barnet overfor andre enn mor/far? -er det vant til at mor/far forlater det? -hvordan reagerer det på at mor/far går? -hva liker barnet å leike med - noe det er spesielt glad i? -utvikling (f.eks. har barnet kunnet gå lenge?, Prater det mye? osv) -går barnet på do/potte, hvordan vil mor/far vi skal gjøre dette? -er barnet vant til andre barn? -har de hatt barn i barnehage før? -synes de det er fælt å skulle levere barnet fra seg? -hvordan blir barnet når det er trøtt? -søsken -dyr -oppfordre mor/far til å spørre Det er viktig at vi får informasjon om soving og spising: Soving: -hvor (ute/inne)? -når? -hvor lenge? -bruker barnet smokk, flaske, fille, kosedyr? -er barnet vart for lyder? -er det vant til å ha det lyst/mørkt? -legges barnet og den voksne går, eller sitter en voksen hos det? Måltider: -spiser det brød (hvis ikke - hva)? -er det noe barnet ikke får spise (evt. allergier)? -bruker det vanlig kopp, tutekopp eller flaske? -får det brødet oppdelt i biter eller hele skiver? -Vi kan prate/informere om: -rutiner rundt måltider, legging (dette står det om i skrivet de fikk tilsendt før oppstart) -dagsrytmen (denne har de fått tilsendt, og her står det også hvorfor vi bruker mest tid på leik) -henting av andre enn mor/far - vi vil ha beskjed -barnet bør være her til kl.9.00, eventuelt komme etter frokost kl.10.00 (pga sangstund og frokost) NB! Det er viktigere at vi får informasjon om barnet, enn at vi prater om regler og rutiner! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10147060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #8 Del Skrevet 20. august 2007 vi hadde føreste dagen i dag..ble kjempe godt mottat... vi har vært innom en gang før..og hun husket godt hva datteren vår het.. ble møtt med hei i vinduet mens hun ropte på datteren min..så kom vi inn og ble vist plassen hennes... så var vi inne og lekte med et par andre barn som akkurat hadde begynt..før vi gikk hjem igjen.. gikk veldig fint.. og ble godt tatt i mot... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10147800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
1stor1liten =) Skrevet 21. august 2007 #9 Del Skrevet 21. august 2007 Jo ,veldig bra synes jeg.. de på avdelingen kom for å hilse på og vi gikk inn. satt å snakket med henne som skulle ta i mot oss og hun lekte med jenta vår. viste spiserom o.l. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10149632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #10 Del Skrevet 21. august 2007 Takk for svar, vil gjerne ha flere! Og takk til puff den lille dragen for beskrivelsen av hvordan det bør være. Skulle gjerne hatt barnet mitt hos deg. Har sett andre innlegg fra deg også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10150013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #11 Del Skrevet 22. august 2007 blir nok et noe langt innlegg, men les de som gidder;) hehe Det er ikke noe morsomt når ting blir sånn. når gutten min begynte i barnehagen for en liten tid tilbake var det akkurat det samme. vi kom inn døra, hilste, og det var det. vi satt med ungen på fanget resten av dagen. etterhvert sovna han. vi skulle første dagen være der til etter maten, sånn at de får spise der første dagen. da var det sånn at de matet ALLE de andre barna, men tok intet initiativ til å høre hvordan velsemann sin mat var (han er en del yngre enn de fleste, bare 7 mnd. mange som syns det er feil, og det må de få lov til, men sånn ble det for oss nå). han får jo fortsatt flaske, og litt frukt etterpå. dermed så laget jeg mat til han og matet han selv. neste dag skulle vi være der så han fikk sove der. det samme skjedde ved maten i dag. de viste fortsatt ikke initiativ til å spørre hva han fikk, hvordan han fikk mat osv. igjen, så skiftet jeg bleie og matet han selv. tenkte for meg selv at det MÅ bare bli bedre neste dag! den tredje dagen kom, og de viste litt mer interesse. kanskje fordi jeg la fra meg gutten og gikk et annet sted i rommet...? uansett, ved maten skjedde det samme. og dermed var det soving, jeg la ungen selv. noe jeg selv sa jeg ville. og dro når han sov. de skulle ringe når han våknet. når de ringte skreik han helt forferdelig, og mor var kjapt tilbake. da ble vi enige om at de skulle ta initiativ til maten og mate han, mens jeg gikk et annet sted på bygget. sånn ble det ikke.... gutten måtte vente, ja vente, helt til ALLE de andre var ferdig å spise og var lagt. men, mitt snille sinn tenkte: kanskje det bare var sånn i dag, det blir nok bedre i morgen. men...den gang ei. igjen ble han sittende å se på de andre spise. han var sulten og skreik når han så de andre spiste og han ikke fikk. etter 15 min ca gikk å hentet han (hadde alt ordna all maten hans) og matet han selv. ga ledern på avdelinga et "dødsblikk" og sa at detta skal vi snakke om etterpå. jeg gikk med ingen et annet sted i rommet. klarte ikke å holde tårene tilbake og leder kom bort til meg. jeg skalv og jeg grein og banna og kjefta. jeg sa at dette gikk IKKE an, og har de ikke kapasitet til å ta vare på 7 mnd babyer må de se å få satt en nedre aldersgrense. det var altfor dårlig. jeg fikk ut alt jeg trengte og nevnte oxo at vi ikke hadde fått noe som helst av info om hvordan ting er her og hva han skal ha der og hvordan de tenkte ting i forhold til han som er en del mindre en de andre. sa oxo det at sånn det er nå kan jeg ikke gå fra han. damen la seg helt langflat og beklaget seg veldig. hun hadde tatt opp dette på et møte dagen før og skulle ta det opp igjen på et møte samme dagen. derfra ble det bedre. bebi fikk en egen person (ledern selv;)) som ble vår primærkontakt, og de har fått en ekstra person så han kan få sin egen. dette er historien om hvordan det ikke bør være. håper ting går bedre for dere i bhg nå og ta det opp, kanskje før det går så langt som det gjorde for meg. for det da, sa ledern at hu syns det var flott at jeg gjorde det, da fikk hun inntrykk av hvor ille det var. men hun skulle ønske jeg hadde sagt noe før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10161316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #12 Del Skrevet 22. august 2007 Hei siste anonym! Det høres ikke bra ut, nei. Så bra at du sa fra og at de tok det til seg. Det skulle jo ikke være nødvendig å si fra om slik. Det er jo en selvfølge at det er personalet som skal ta initiativ til å bli kjent med barnet og til å ta kontakt. Er enig i at hvis de ikke har kapasitet til så små barn så må de si nei til å ta dem inn i barnehagen. Det har ikke blitt bedre hos oss. Fortsatt ingen som tar noen initiativ til å bli kjent med barnet. Vet ikke hva vi skal gjøre. hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10164448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #13 Del Skrevet 22. august 2007 hei igjen HI:) jeg syns du bør prøve å si ifra til de! kanskje før det går så langt som det gjorde for meg. si ifra på en ordentlig måte, rolig, fattet og saklig. i forbindelse med at de var så dårlig på innkjøringen snakka jeg med en del venninner jeg har som jobber i bhg, og de sa at de satt veldig pris på når ting ble tatt opp ordentlig! samme med hun lederen i bhg der tassen går! hu skulle ønske jeg sa ifra tidligere. bhg-personalet må tåle litt kritikk, er viktig at du er trygg på de som skal ta deg av barnet ditt så ofte som de gjør! si ifra før det går for langt. det er mitt råd:) lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10166673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #14 Del Skrevet 24. august 2007 Vi føler oss veldig godt motatt i barnehagen, sønnen min ble hilst på å personalet var rundt han så han skulle bli kjent. Han har nå gått der i en å en halv uke, å hver dag er det noen som tat oss i mot å blir sagt hade til. Får god tilbakemelding også, å han stortrives å jeg er veldig fornøyd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10141836-hvordan-ble-du-og-barnet-ditt-mottatt-f%C3%B8rste-dag-i-barnehagen/#findComment-10182947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå