Gå til innhold

Hva synes dere om å få januarbarn da?


linevims

Anbefalte innlegg

Så en lignende tråd inne på desemberterminklubben.

Har tenkt på dette selv, mest før jeg ble gravid, har knapt våget å tenke på det etterpå. Litt vrient velge en ideell fødselsdato da, ikke alle unnfanges når mor synes det ville være best... Ikke alle kan ta seg "råd" til å satse på idealårstiden. Og det blir nesten som å banne å si at tidspunktet ikke er det mest ideelle, såvidt jeg våger å antyde det selv.

Men, jeg synes fortsatt at vinteren blir en krevende årstid, ikke den ideelle for en liten nyfødt baby. Januar betyr mørk årstid, kaldt vær og mye påkledning på bittesmå hjelpeløse babyer. Mye enklere i varmere vær, mindre å kle av og på for hvert hyppige skift gjennom hele døgnet. Ikke den mest praktiske tiden å ha bursdag heller, små gjester i full innpakning, litt vanskelig med uteselskap. Men barnet er uansett veldig velkomment, det blir nesten sikkert eldst/størst i klassen på skolen, og bursdagsgjestene kan handle på romjuls- og januarsalget! Og mor unngår forhåpentlig rushtid på fødeavdelingen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er min første gang som vordende mor, og vet vel ikke helt hva jeg går til:) Så jeg tar dette med temperatur og påkledning med knusende ro. Jeg syntes igrunn vinteren og våren er en fin tid, det går jo mot lysere tider.

Noen har fortalt meg at det kan være vanskelig å få tak i barnehageplass, grunnet hovedopptak på høsten. Men det er jo 1,5 år frem i tid, så det vil jeg ikke tenke på nå:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenkte først at vinteren er en litt dum tid å få baby, men nå tenker jeg kanskje at det passer greit! De første ukene er man mest i ro hjemme likevel og kan kose oss foran den gode varme ovnen. Og når kroppen og formen er på plass igjen er det blitt lysere og lettere ute, og da er vi klar for lange spaserturer! (Men så bor jeg i Bergen og vi har som regel lite snø etter februar...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det helt ideelt - jeg er utrolig glad for at jeg ikke skal gå gravid i april/mai pga kraftig bjørkepollenallergi.

Sikkert litt egoistisk, men så slipper jeg i hvert fall å:

1. være helt utslått pga manglende medisiner

2. være bekymret fordi jeg nok hadde endt opp med å MÅTTE ta noen medisiner likevel

Tenk i tillegg på hvor varmt det må være å være høygravid om våren/sommeren?

 

Fornøyd kommende Januar-mamma. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av desom har slitt noe for denne babyen, så for oss spiller det absolutt ingen rolle når hun kommer - jeg er bare lykkelig for endelig å lykkes.

 

Når det er sagt synes jeg faktisk det er en del fordeler med vinterbarn. jeg har et sent novemberbarn fra før, og det var i grunnen veldig fint. de første måneder går i grunnen til å bli kjent med barnet, dets rytme osv. og da var det like greit å kose seg inne sammen. Ut på tur kom vi hver dag - babyen ligger jo lunt og godt i vogen sin og det er bare å legge den i baggen før du går ut. Når sommeren kom var hun stor nok til å kunne være mye ute, med på stranden. kunne ligge på teppe i hagen og reiser osv. Jeg har nettopp holdt ferie sammen med et par som hadde en 2 måneders baby og de kunne ikke være med på stranden og mange andre aktiviteter fordi det var for varmt og for mye sol og sand for så liten en baby.

 

Fordeler og ulemper med det hele, men jeg synes vinterbarn er helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er fint jeg:) haaper paa en liten stenbukk, selvom jeg ikke er overtroisk tror jeg litt paa saanne stjernetegn:) er ogsaa en av de som har stravd litt saa babyengutten vaar en velkommen naar han kommer:) vinteren er jo saa koselig aa sitte inne og nyte en liten baby, og jeg er lykkelig over aa ikke maatte gaa paa stranda hoygravid:) saa kan man jo komme i form foer neste bikinisesong:) haha, og ha med en liten hjerteknuser paa stranda uten aa maatte uroe seg for mye over varme osv.

 

kjempefornoeyd januarmamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kjempefint å få januarbaby.

 

1. Babyen blir en av de eldste i klassen, synes det er fint at han ikke er så liten når han bagynner på skolen!

2. Liker egentlig ikke vinteren nå godt, har i mange år slitt litt med vinterdepresjoner, men nå har jeg noe å glede meg til og går inn i vinteren med mye mere positivtet enn noen gang!

3. Kroppen har tid til å komme seg til sommeren og kan muligens tørre å gå i bikini til sommeren!!

4. Babyen er større da sommeren kommer og man ønsker å være litt ute!!

5. Slippe å være høygravid på varme sommerdager!! Kansje slipper vi også å få så mye vann i kroppen også!!

 

Mange positive ting med vinterbaby!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de positive tingene nevnt over. Fikk en februarbaby (2/2) for noen år tilbake og syntes det var veldig fint. Den dagen hun ble født var det faktisk 15 grader i sola (Oslo), men vi hadde noen dager med 10 minus også... Men det blir fort vår (ihvertfall i sør-Norge) når det først har bikket over til det nye året. Blir en lengre vinter for unger født i oktober, november og desember...Januarsalget får vi kanskje tid til før babyen kommer også...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenker at det kan bli litt kaldt, men tror ikke det blir noe problem. Vi får jo sommeren når barnet begynner å være mer våken for omgivelsene, og det er jo supert!

I tillegg passer det bra for meg som er student, for jeg kan ta permisjon i ett semester, og slippe å bekymre meg for termin akkurat når eksamen er og sånn. Det er jo supert!

Gleder meg til å gå turer med vogna på våren, våren er jo bare så deilig!

 

Eneste minuset er at jeg har kommet til den erkjennelse at jeg etter hvert må gå til innkjøp av regnjakke og vinterjakke med plass til stor mage. Og at det kan bli litt vanskelig å reise hjem til jul og tilbake igjen til Bergen uten problemer, har termin 20.januar og planer om å fly til Ålesund i jula. Men det får vi ta når den tid kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er redd for i så måte er at januarbabyen viser seg å bli en desemberbaby :) Har ertet søsteren min i mange år om at hun måtte jo greid å planlegge bedre enn å få baby i slutten av november - tror jeg kommer til å få høre det like lenge hvis min januarbaby kommer ut i romjula i stedet ;o)

 

Jeg har tenkt at januar er ganske fint, da er det kanskje så kaldt ute at babyen uansett ikke kan ut, og da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for at man ikke kommer seg ut den første tiden :) Når jeg er litt mer ovenpå i mammarollen er det senvinter og forhåpentligvis fint vær så jeg kan gå mange lange turer med englebarnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har termin 30.des, men siden jeg gikk over sist så mente jordmoren at jeg mest sansynlig ville gjøre det nå å. Så da må jeg mest sansynlig vente "et helt år" for å få se den i januar. Men det gjør ikke noe når han kommer. Vanskelig å planlegge disse barna. Slet i 4 år sist for å bli gravid,så like før jeg skulle inn på prøverørsbehandlingen så satt det en spire der:o) Denne gangen tok det bare tre mnd, kom som et sjokk. Store bror på 5 gleder seg til han får en lillebror.

Det er fordeler og ulemper med alle årstider.

Lykke til alle sammen:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Januar barn fra før av og synes det er helt topp :o)

Ikke gå høy gravid midt på sommern og heller ikke veldig varmt for verken mor eller barn i den første tiden etter fødsel :o)

Kjekt å slippe å være den minste i klassen og bare være 5 1/2 når man beg på skolen, men selvfølgelig, det er jo en sjanse for at det blir desember barn også da ;)

Selv om jeg neppe tror jeg føder før termin (gikk 15 dager over med snuppa) så vet man jo aldri da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt første barn, så har ikke tenkt så mye på det med oppakking. Man er vel inne alike vel en del den første tiden? Å det går jo mot lysere tider mens barnet vokser:) Så også på som en veldig fordel å ikke være høygravid om sommeren. Synes det passer fint å gå vinteren i møte med voksende mage. Å en kjempefordel for barnet er at det får ett år lengre hjemme før det begynner på skolen enn de som er født på desember, er ikke det en kjempefordel da? De er jo så små alike vel når de begynner på skolen, å så blir de jo en av de eldste i klassen. Synes det er flott med januarbarn jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempe flott tid å få barn på , min eldste ble født i mars og minste ble født i august . Det va tungt å gå gravid på sommeren og kjempe flott på høsten / vinteren. Så å få i januar blir bra , størst i klassen når den tid kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket et vårbarn, - men var visst litt for fruktbare... Hadde hørt at man ofte trengte lang tid etter å ha gått på p-piller i evigheter, men den gang ei.

Deler deres bekymring for påkledning, ikke sove ute umiddelbart osv, men mest krysser jeg fingra for at jeg klarer å knipe igjen til termin (1. januar), for jeg håper den lille skal slippe å være aller minst i klassa, og begynne på skolen allerede som 5-åring. Skal slutte å gå i trapper midt i desember.... (veldig enkelt når jeg bor i 4. etasje uten heis) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fast bestemt på å få alle mine som vår og sommerbarn, men skjebnen ville det anderledes denne gangen =D Vil helst ikke ha vinterbarn da det er så himla mye pes med alt, men det viktigste er jo å få en sunn baby så da får årstid være årstid. =D

De har jo også lettere for å bli syke pluss at man ikke får gå ut... Vi får håpe på en mild vinter i år =D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg syns at januar er en flott måned å få barn i, for det første er januar den kjedeligste måneden i året, synes januar er så kald, trist å mørk at det nesten gjør vondt. så ka passe bedre en å få en søt liten baby i armene en kald mør og trist januar dag? dessuten har du et barn på 6-7 måneder når sommeren nermer seg og ferien skal planlegges å da er det mye lettere å planlegge ferie enn hvis du skulle hatt en baby på 2 uker.men uansett så synes jeg egentligt ikkje at det spiller noen rolle om barnet kommer i januar eller en annen måned....gleder meg uansett jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 3,5 som ble født 12 januar,og venter nå neste med termin 14 januar... Men det gjør meg ingenting med årstiden,det er så mange gode bodyer og sparkebukser nå at det er ingen problem. Dessuten så er det jo en måned hvor det skjer veldig lite ellers,så da kan vi med god samvittighet sette oss i sofaen og hvile godt ut etter fødselen ;) Og bare titte ut på det fæle været ute... For jordmor kommer som regel med forslag om hjemmebesøk i og med årstiden,så hvis du helst ikke vil ut med den lille er det ingen nødvendighet. Jeg brukte et godt varmelag under saueskinnposen og teppe over der igjen også,i tillegg til ytterklær på Karsten,og babyen ligger veldig varmt,trygt og "vindstille" der inne i vogna. Men pass på deg selv også,for bryst betennelse er veldig lett å få...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for januarbarn! De eldste var jo lissom alltid de tøffeste i klassen, så da har jo våre barn en fordel.. Hehhh.. Litt leit at barnet må gå et heeelt år før neste feiring (siden jul og bursdag kommer så nært) men vi har blitt enige om å også være flinke til å markere navnedager, så de får en ekstra dag (vi voksne får jo mors- og farsdag i tillegg, så da vil vi markere barnas navnedager) Ellers får jeg bare pakke baby inn så han er godt og varm..og være hoppende glad for det vidunderet jeg har fått - okke som årstid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper bare gutten vår kommer i januar jeg; og ikke i desember... Har termin 2. januar, og kommer han "året før" blir han jo alltid minst, og må begynne på skolen som liten 5-åring... :/ Er ikke før han har fylt tyve at det kanskje blir positivt og være født i desember.. Hehe.. Men uansett blir jeg fornøyd så lenge han er frisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en fin årstid å få barn på! jeg har svigers i varmere strøk, og om sommeren så blir det for varmt for helt små å reise til middelhavslandene! så vi synes det er fint så vi kan ta en tur i mai (og en i september) for da er jo babyen noen mnd allerede!

 

Gleder oss veldig! kanskje kommer barnet på bryllupsdagen vår i slutten av januar!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...