Gå til innhold

Kan man ha vannkopper flere ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor mener dette nemlig, at barn kan bli smittet flere ganger av vannkopper og ha utbrudd.

Jeg hadde som "barnelærdom" at dette var en engangsgreie, at man var immun dersom man hadde hatt det èn gang.

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, man får det en gang, men man kan få helvetesild senere da.

Skrevet

om barn får vannkopper før de er 1 år, kan de få det tilbake, ja.

Skrevet

Niks..! I så fall var det ikke vannkopper første gangen ;-) MEN - man kan få herpesutbrudd/helvetesild etter vannkoppene, opptil flere ganger..!

Skrevet

Jeg trodde man bare kunne få det en gang, men i bhg sa de noe annet.

Skrevet

Mormor sa det samme til meg her om dagen.............Selma har nemlig hatt de i 3 uker nå, og i den sammenheng mente mormor at hun kan hatt det flere ganger....

Annonse

Skrevet

Takk for svar, det var det samme jeg også trodde og mente! At det senere kunne komme tilbake som helvetesild/brennkopper. Er dette smittsomt forresten?

Skrevet

jo...man kan faktisk få det 2 ganger hvis man hadde mildt utbrudd første gangen ! jeg har hatt det selv jeg. og fikk også beskjed av legena t det var fullt mulig !!

Skrevet

Huff, at det skal være så mye forskjellige informasjon å få rundt om hos de forskjellige instansene her i landet!

Jeg søkte litt på nettet og fant dette hos Lommelegen:

"Hvis man en gang har hatt vannkopper, er man livsvarig immun, det vil si at man kan ikke få vannkopper igjen. Men viruset kan vekkes til live igjen senere og krype ut langs en hudnerve. Langs nerven blir det utslett."

Hmmmm... ikke lett å bli klok på, gitt! Har også familiemedlemmer som mener de har hatt det flere ganger, men da er det kanskje brennkopper de har hatt istedet?

Skrevet

Vel det er feil, får man slike sykdommer før 1 år, kan man få det tilbake. fordi det har noe med imunforsvaret og at det ikke er fullt utviklet når de er så små. Det har jeg lest mange ganger.

Skrevet

Eldste jenta har hatt det 2 ganger.Første gangen (1,5 år) fikk hun det veldig mildt(under 10 prikker)Andre gangen(7år) fikk hun en del mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...