Gå til innhold

50% barnehageplass med tre barn og 50% stilling, vanskelig kabal?

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn med 100% barnehageplass, venter nå nr 3. Når tredjemann er ca et år ønsker jeg 50% plass til alle barna og at jeg jobber 50%. Da må jo alle ungene få gå de samme dagene i bhg og arbeidsgiver (jobber i skolen) må gå god for at jeg er på jobb de dagene jeg har fri. Er dette vanskelig å få til? Skal klaffe for mange parter!

Fortsetter under...

Kommer jo an på det. Dersom barna skal gå på samme avdeling i bhg (søskengruppe el.l.) så kan det være vanskelig. 3stk 50%plasser som skal gå samme dager, vil enten føre til at de får veldig mange delinger på avedelingen, eller at de får dager med mange barn på avdelingen. Men det kan også godt hende de får det til. Det er jo uansett bare å søke, og skrive hva du ønsker.

Jeg skjønte heller ikke formuleringen din om arbeidsgiver, men pyttsann :-)

Hvis barnehagen er stor (flere avdelinger) kan det godt hende det går fint å få det til, hvis bhg er liten blir det sikkert litt sånn som puff den lille dragen skriver.

Jeg ville snakket med styrer i bhg allerede nå for å få en anelse om mulighetene.

Hmmm... Svarte deg tidligere her, men det var kun ut fra det å få til 3 barn med 50% plass på de samme dagene. Utover det, så skjønner jeg ikke hva arbeidsgiver har med saken å gjøre, annet enn å gi deg 50%stilling? Hvorfor må han gå god for at du jobber når du har fri? Det vil vel ikke gi deg noen grunn til å få ha barna halv plass i bhg på de samme dagene.

Annonse

Takker for svar!

Ja, må søke arbeidsgiver om 50% stilling. Men må jo også samtidig "presentere" for ham hvilke dager jeg har muligheter for å jobbe, da dette avhenger av hvilke dager barna har fri barnehagen. Mine tanker dreide da om dette er enkelt å få til, eller om man møter mye motbør når man som i dette tilfellet søker seg ned 50% i stillingsstørrelse og i tillegg må presentere hvilke dager det er aktuelt å jobbe. Blir liksom forhandlingssituasjon mellom meg og arbeidsgiver.

Synes også jeg har lest et sted at arbeidsgiver har plikt til å legge tilrette arbeidet for småbarnsforeldre (med barn under tre år), i og med at man i utgangspunktet har krav på ulønnet permisjon inntil ett år etter vanlig fødselspermisjon....

Jeg har tre barn som går 60% barnehageplass og har søkt permisjon fra min fulle stilling slik at jeg og jobber 60%. Jeg bare bestemte hvilke dager jeg ville ha fri, avklarte med arbeidsgiver om det passet å ha fri de dagene. Og søkte barnehageplass og fikk de dagene jeg ville. Ikke noe problem i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...