cartman Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Ang nattevåk; mye av grunnen til at vi startet med Ferber-metoden var at vår datter ved 6 mnd alder våknet mange ganger om natten. Fra to-5 måneders alder sov hun faktisk nettene igjennom med unntak av ammetidene. Hun sovnet straks etter ammingene. På denne tiden sovnet hun av seg selv når vi la henne. Fra ca 4 mnd alder begynte vi å vugge henne i søvn ved å holde hånden hennes. Da sovnet hun raskere. Men etter det begynte hun altså å våkne mye oftere, ikke bare for å få melk, men også når smokken datt ut. Det kunne skje opptil 30 ganger i løpet av en natt, og vi måtte sette inn smokken for at hun kunne roe seg igjen. To elementer til i denne forbindelse ble avvenning av nattmåltider (6 mnd alder) og frembrytning av tenner (fem mnd alder). Uansett tolket vi det dithen at all vekkingen om natten skyldtes kontaktbehov, og at vi ble helt nødt til å tenke på søvnen vår for å komme gjennom dagene. Derfor prøvde vi Ferber for å få henne til å sovne inn av seg selv. De siste dagene har hun brukt kortere tid på å sovne inn på natta, men vi er i tvil etter å ha lest nyere forskning ang denne metoden (hjerneskafder, angst etc). Vi har dessuten bestemt oss for å kutte ut Ferbern på dagtid. Så til hovedspørsmålet: -Jeg har ikke funnet noe info om Ferbermetoden når det gjelder oppvåkninger om natta. Når barnet våkner pga at f.eks. smokken har falt ut, skal man da komme barnet til unnsetning umiddelbart? Er ellers takknemlig for alle gode tips når det gjelder kontinuerlig søvn for barnet. F.eks. hva konkret går Pantley-metoden ut på? Som sagt fikk hun veldig tidlig døgnrytme, men det har blitt problematisk den senere tiden. Kanskje det rett og slett er tannverk, vi vet ikke riktig.
båneiverden Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Hei! Det kan jo være du er lei av mine innspill nå altså, men jeg får noen tanker her jeg sitter da... ;-) Jeg tenker at hvis hun har hatt så gode søvnvaner før så vil dette være en fase som går over...?? Men selvsagt må dere gjøre noe for å selv komme gjennom dagene mens det står på... Pantleys metode er en "sakte men sikkert" - metode, som handler om å gradvis venne barnet til en mer selvstendighet rundt søvnen, på en forsiktig måte. Jeg har hatt veldig nytte av boka, men på nettsidene står det også endel tips og artikler - slik at man kan lese litt om det hvis en ønsker litt rask info! Jeg tror nå at dette absolutt kan handle om tenner... Vi hadde nesten en mnd med hyppige oppvåkninger og styr om natta - som gav seg plutselig igjen. Og etterpå kom 4 tenner nesten på likt! Vi brukte ikke noen metode egentlig når dette stod på, følte at hun trengte ekstra mye kos og nærhet, så vi samsov litt med henne deler av natta osv - samt gav en paracet 125 mg stikkpille noen kvelder før leggetid. Og nå sover hun som aldri før ;-) Uten noe ny "tilvenning" til å sove i egen seng eller noe styr... Hun hadde rett og slett vondt, og sov ekstremt lett de ukene det varte. Men jeg tenkte også om det kunne være magen? Har dere nylig introdusert fast føde, eller en ny type mat?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 ...jeg trenger den nå! Har kjempe problemer her- og er i grunn ganske langt nede og fortvila- får ikke sove!! Gutten min på 4,5mnd våkner hele tiden på natten for å få smokk, han sovner med en gang han får smokken men dette skjer jo ca hver halvtime til time natten igjennom (de verste nettene, noen er bedre). Vi har nå innført faste leggerutiner, bader, innskjerpet soving dagtid, har variert med erstatning på kveldstid. Lite grøt, litt mer grøt...venter med å legge til ca 1t etter mat for fordøyelsens skyld. Passet på at han har vært på do- (dvs malt/sviskesaft har ordnet litt hyppigere avføring, så det bør være ok). Passet på temperatur i rommet. Sjekket at det ikke kommer tenner... Har selvfølgelig også prøvd å la ham ligge litt, men dette resulterer da i oppvåkning og skrik. han har ikke fått mat på natta på en stund, og da jeg forsøkte å gi mat spiste han bare litt, sovnet men fortsatte senere på natta og våkne... Føler meg så komplett mislykket og sliten av at alt handler om at han skal sove- og vi får det ikke til. Er masse alene (pga samboers jobbing) og veldig sliten. Hva skal jeg gjøre? Finnes det en trylleformel derute???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå