Gå til innhold

Hvilket beløp syns dere er ok og gi til bursdag og jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er viktig og ha en fast sum så alle får for like mye....

Jeg syns foreldre/svigerforeldre til jul ca 300 kr

til bursdag ca 300kr (men hvis rund dag 500 kr)

Jeg syns søsken til jul ca 200-250kr

til bursdag ca 300kr (men rund dag...500 kr)

Hva mener dere? Mannen min er ikke enig, grunnen er at han søster har rund dag snart og mener at hun må få for nesten 1000 kr! Det er jo det samme som foreldrene hennes gir for.... Jeg liker ikke å gjøre forskjell, vi har stor familie og vi har jo ikke såååå mye penger....jeg mener at det blir for mye! Hvor mye gir dere for?

Til:

Foreldre og svigerforeldre....

Søsken....

Takker for alle svar:)

Skrevet

vi gir faktisk ca 500 til foreldre og svigerforeldre.. samme beløp til søsken, men er det rundt tall gir vi opp mot 1000 ja : )

Skrevet

Sitter og lurer på noe av det samme. Men mine søsken (hele,halve og ste) er fra 5 - 22 år gamle... og 5 i tallet. Til nå har gaver til søskenene mine ligget på ca. 300 både til jul og bursdag, men har funnet ut at dette blir i meste laget. Noen av de gidder ikke takke for det en gang. ( å nei jeg forlanger ikke bukking og nikking men en enkel sms eller e-post med takk for presangen hadde være fint!)

Foreldrene har fått for mellom 300-500 kr. Men synes kanskje det blir i meste laget også...

Men en vesentlig ting er at det er stor forskjell på min familie og mannen sin. I min familie gir ingen (utenom oss) dyre og fine presanger. Mens i mannen sin familie (han har ingen søsken) gir alle dyre og fine presanger. Derfor koster gjerne bursdagsgaven til tremenningen til lillegutt det samme som julegaven til lillesøsteren min. Men jeg har rett og slett bare akseptert at det er slik. Og merker meg også ca. hvilken sum den enkelte legger seg på når vi får presang slik at vi gir noenlunde likt tilbake.

Skrevet

Pleier å gi for ca. 500 kr til hver av foreldrene i bursdager.

Til jul blir det som oftest 1000 kr til foreldre (sammen.)

Søsken får for rundt 500 kr til jul og bursdag.

Skrevet

Foreldre: 300-500 kr til jul, 300 kr til bursdag. (Meir ved stor dag.) Har bare 1 forelder igjen kvar, så då blir det egentlig enkelt. Går ofte sammen med søsken om å kjøpe stor ting me veit dei ønsker seg/ trenger.

Søsken: Gir ikkje presang til søsken som har unger. Rett og slett fordi me begge har stor familie med mange barn. (Jul atså, får bursdagspresang om den blir feira.)

Nieser/nevøer: max 150 (legger kanskje i litt det året dei flytter hjemmefra f.eks.) Gir ikkje til dei over 18.

Skrevet

Dette er det vi gir:(vi er stor familie på over 25 stk)

Foreldre/svigerforeldre: ca 250-300,- til jul/bursdag( av og til mer, visst f.eks de har vært mye barnevakt)

Søsken/svigersøsken: vi gir ikke til søsken som har barn, de får 150 kr til hver burdag, det samme til han som ikke har barn.

Til jul kjøper vi gavene i sammen, jeg kjøper til min søsters barn, hun til min andre søsters barn, min søster til mine barn, altså får hver familie for 500 kr, og da deler barna på det.

Søsken får 200 kr nåe det er halvrundt, 400 når det er rundt, vi legger sammen fra alle søsken, og kjøper gavekort.

Skrevet

Det var jo lurt da....men nå er de en del ynger en oss...huff, det er så vanskelig! Mannen min har alltid gitt dyre flotte gaver til søsteren sin før han ble sammen med meg og fikk familie....nå har vi ikke råd til det, men det skjønner ikke han.... Flere som vil si hva de gir?

Skrevet

Her spleiser jeg og brødrene mine på gave til foreldrene våre. betaler mellom 2-400 kr hver (vi er 3 søsken). Og når en av brødrene mine har bursdag spleiser jeg og den andre broren min på gave, og da betaler vi vel rundt 250 kr hver. Men i år får brødrene mine gave for 1000 kr hver fra meg siden de hjalp meg med flyttinga.

Til de utenom (tanter, onkler osv) gir jeg enten blomster eller konfekt. Men barn får ofte en finere gave til 2-300 kr.

Ved rund dag (i nærmeste familie) slår vi på stortromma og betaler rundt 700 kr hver.

Men jeg føler ikke at alle må få gave til samme pris for det, finner man noe fint som de vil bli glad for trenger den ikke å koste akkurat 300 kr siden en annen fikk for så mye.

Skrevet

Og forresten, vi slutter med bursdagsgave når de er konfirmanter.

Da gir vi ca 400,- i gave, men ikke bursdagsgave etter det.

Skrevet

Gir vel cirka for 300 kr til alle i familien, samme om det er jul, bursdag eller rund dag. Er opplært til å ikke gi så dyre gaver, og heller bruker penger på å invitere familien hjem el gå ut på byen en tur.

Skrevet

Her ligger vi på ca 3-400kr til alle, både til jul og bursdag. Men jeg gir av og til litt mer (opptil 500kr) til de som står meg aller nærmest, som min tre år yngre søster som også er en av mine beste venner.

Skrevet

Til foreldre bursdag ca 500,- , rundt tall 1000-1500,- Til søsken bursdag 500,-

Skrevet

Til jul blir det gjerne litt mer, vet ikke hvorfor:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...