Gå til innhold

da tigergutt ble født

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødselen av Noah Sebastian

Det hele startet mandag 13. august kl 10. Da våknet jeg med rier som kom med jevne mellomrom. De var ikke vonde, men ubehaglige og kom med 5 minutters mellomrom og varte i ca 20 sekunder.

Jeg tenkte at jeg kunne gå hjemme og se det ann litt utover dagen ettersom de ikke var vonde.

Kl 14 ringte jeg føden bare for å forhøre meg om når vi ev skulle tenke på å komme inn, om hvordan riene skulle kjennes ut og hvor lange de skulle være. Jordmor på sykehuset ville at jeg skulle komme inn med en gang fordi de var så regelmessige, og ettersom vi hadde lang vei til sykehuset. Jeg ringte svigermor som kom for å kjøre meg og min søster til sykehuset, min svigerinne kom å hentet vår sønn og gubben skulle møte oss på sykehuset når vi kom dit.

Kl 16 møter vi opp på sykehuset, ble tatt imot av ei heller surrete og merkelig svensk jordmor. Hun sjekket åpningen min, og jeg hadde da ca 2 cm. Hun mente jeg bare skulle reise hjem igjen fordi riene jeg hadde var ikke effektive og dette kunne derfor dra ut i dager. Jeg prøvde å forklare at jeg var urolig, og at jeg hadde hatt angstproblemer i dette svangerskapet og ønsket bli på sykehuset. I tilegg har vi 1 times kjøring til sykehuset så jeg følte det tryggest å kunne være igjen der selv om det kunne ta lang tid. Hun ba oss bare reise hjem, det virket som om alt jeg sa gikk rett forbi henne uten at hun skjønte noenting.

Jeg klare ikke si mer, kjente at tårene presset på og visste at om jeg først begynte å gråte der, så kom jeg ikke til å klare forklare noenting uansett. Vi snudde og reiste hjem. Men hadde en mellomstopp på Mc Donalds for litt mat og jeg var innom apoteket etter lakserolje!!!

Nå hadde jeg bestemt meg for å få ut tigergutten vår. Jeg tenkte derfor å prøve lakserolje, gå en lang tur, hoppe trampoling og ha sex.

Vi kom hjem, jeg tok 2 skjeer lakserolje og gikk en tur med Ronny og Tommy.

Så reiste vi til svigers og gynget litt forsiktig på trampolinen. Når vi kom hjem tok jeg en laaaang dusj og la meg.. sex droppet vi.

Kl 02.10 våknet jeg av 3-4 rier på en gang og nå var de vonde. Først med 10 min mellomrom, så 8 min, så 5 min… Da bestemte vi oss for å ringe svigermor som skulle komme og være hjemme hos oss med sønnen vår. Innen svigermor kom var det under 3 minutter mellom riene og de begynte å gjøre temmelig vondt.

Turen til sykehuset var ikke noe gøy… sinnsykt vondt å ha rier under en biltur.. fy. Jeg gruet meg til å komme frem, kjente at angsten min var tilbake 200% og jeg var livredd for å få en like dårlig behandling som når jeg fødte storebror.

Vi ankom sykehuset kl 04 og jeg fikk sjekket åpning.. temmelig spente nå.. jo da nå var det 4 cm og jeg ble skrevet inn. Det ble satt klyster og jeg var endelig i gang.

Riene fortsatte og ble stadig sterkere og tettere, kl 05.30 hadde jeg 5 cm åpning og nå gjorde det såpass vondt at jeg ville ha en eller annen form for smertestillende. Jeg bestemte meg for å prøve lystgassen. I korsryggen hadde jeg varme risposer så det luktet popcorn i hele rommet, og når jeg fikk prøvd meg på lystgassen så var det som å være på tivoli. Luktet sukkerspinn av lystgassen og popcorn av risposene. Jeg ble bare kvalm av lystgassen så jeg ga meg med den. Så hyla jeg etter epidural og den ble satt rundt kl 06.30. Jeg gruet meg masse til å få satt den, men all heder og ære til anestesi legen.. han gjorde en fantastisk jobb og smalt den på plass på første forsøk.

Det går en stund… og så kjenner jeg virkningen… dette må være guds gave til kvinnen. Fantastisk. Nå klarte jeg endelig å puste riktig og jobbe mer rett med kroppen.

Kl 08 har jeg 7 cm og jordmor bestemmer at hun vil ta vannet om en time.(nå fant jeg ut at jeg skulle skrive melding til sladrevennen min her inne... hihi... gubben trodde det hadde klikka for meg)

Jordmor venter en halv time, og så tar hun vannet. (det var ikke noe behagelig nei… auuuuu) men for en virkning det hadde… pang så hadde jeg 10 cm og var klar for pressing. Jeg husker jeg begynte de første pressriene ca kl 08.50. Jeg slet hardt med pressriene, og noen ganger holdt jeg igjen for det var så sinnsykt vondt, kjentes ut som om klitorisen sprakk opp i alle kanter. Kl 09.14 var tigergutten vår født. Han hadde bæsjet i fostervannet så vi ble litt grisete men hva gjør vel det i en sammenheng som denne. Pappaen klippet navelsnoren.

Han hadde absolutt ikke noe fettlag på seg, masse hår, og laaaange negler. Og selvfølgelig var han perfekt. Verdens fineste prins, men han deler førsteplassen med sin storebror da.

Jeg har vært til flere vekstmålinger i dette svangerskapet, og de var sikre på at han kom i hvert fall ikke til å bli mer enn 3500 gram.. tenk så feil kan man ta.. hehe.. like greit å ikke vite vekten på forhånd da.

Han veide 4280 gram, var 53 cm lang og 37 cm rundt hodet.

Fikk en helt fantastisk opplevelse, og fikk snudd mine dårlige opplevelser til det gode. Vi er svært fornøyde med behandlingen vi fikk, og jeg er kvitt min fødselsangst.

Fra første rie med jevne mellomrom og til gutten var ute tok det ca 23 timer.

Fra første HARDE rie og til gutten var ute tok det ca 7 timer.

Fra 4 cm til full åpning tok det ca 4 1/2 time.

Da vil jeg bare få takke for meg her inne, har vært en fantastisk tid å kunne dele og oppleve sammen med dere flotte damer. Jeg kommer helt sikkert til å stikke innom,men nettbruken min går drastisk ned nå så jeg kommer nok ikke til å være så mye på dib heller.

Om noen vil kontakte meg så skriv en pm, jeg skal nok få sjekket innom postkassen i ny og ne.

Jeg skulle gjerne takket dere en for en, men i fare for å glemme noen så vil jeg ikke begynne ramse opp nick. Dere vet selv hvem dere er, jeg er utrolig takknemmelig for deres støtte og alle deres råd. ikke minst at dere har holdt ut med meg.

En spesiell takk til Doffine... det fortjener hun virkelig. Dine kloke ord, erfaringer og oppmuntringer har vært til enorm støtte for min psyke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...