Gå til innhold

Kommentar på vekt under utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å kontakte lege for utredning etter å ha vært prøver i et år. Men er overvektig, veier ca 100 kg. Er redd for å få slengt i trynet at jeg må slanke meg. Jeg vet jo at jeg burde ta av litt, men...

Er det noen her som har positive eller negative erfaringer i forbindelse med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at du må gå ned i vekt for å bli vurdert til prøverør. Mange penger det er snakk for det offentlige.

Skrevet

Hei..

Min erfaring med dette er veldig positivt faktisk... jeg veide 120 kg da jeg var på utredning og fikk beskjed om at jeg burde gå ned 6-8 kg, men det var ikke noen pekefinger eller noen formaninger i det hele tatt...

(jeg er i porsgrunn)

De sa dette mest med tanke på meg og en eventuell graviditet, da det vil bli tungt for kroppen med de kiloene man legger på seg i denne perioden... en annen grunn var også at det legger seg fettposer rundt eggstokkene og det gjør at det er vanskeligere å komme til når du skal ta ut egg...

Men for meg var det bra motivasjon å høre dette fra legen og jeg har klart å gå ned 10 kg på egenhånd.. vil fremdeles prøve å gå ned mer så hvis du vil slå følge så er det bare å si ifra.. det er gjerne lettere når man er flere...:-)

Uansett, lykke til...

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det, men du får det nok ikke slengt i trynet, som du sier det. Om det er det som skal til for å bli gravid, så må du tåle å høre det. Det er jo bare et faktum som du allerede er klar over at muligens kan ha noe å si.. :) Så det er ikke noe å ta på vei for, de sier det jo da bare for å hjelpe.

Det du ikke trenger å tåle, er derimot måten det blir sagt på! Du skal ikke godta det om det ikke blir gjort på en ordentlig og profesjonell måte. :)

Skrevet

Tusen takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

ikke for å være party pooper, men vi fikk d skikkelig slengt i trynet! og det var rett etter en dødfødsel... hører veeeldig mangen som opplever det samme. og når det gjelder ivf så er du for overvektig til å få det så vidt jeg vet (noen har bmi grense 32 og noen opp til 35) men, det værste som kan skje er jo at du får beskjed om at du må slanke deg før du evnt får mer hjelp:) (ofte kommer d kravet når du kommer så langt som ivf)lykke til!

Skrevet

bare positive erfaringer, men vi tok det opp sjøl om det var gale med min overvekt, men neida alt i skjønneste orden så lenge vi var beviste på det selv :) dette var i haugesund..

Skrevet

Hei Leieboer søkes snarest:-)

Jeg var på utredning på en privat klinikk og var veldig spent på hvordan legen ville kommentere vekta mi. Jeg veide 95kg og er 171cm. Har en venninne som fikk slengt det ene og det andre etter seg om sin vekt. Så jeg stålsatte meg skikkelig for kommentaren som ville komme. Men den kom aldri. Så da spurte jeg selv :) Og til svar fikk jeg at jeg ikke var for stor til å få hjelp. Det finnes mange kjempestore kvinner som får hjelp og som har et flott svangerskap. Så da gikk jeg ut fra kontoret med nesen i sky og følte med "tynn" for noen timer!!! Og jeg ble gravid på 1.forsøk med IVF og er 17 uker på vei nå.

Men jeg har hørt at det offentlige er mer kritisk til å sette igang hvis man har noen kg for mye.

Lykke til!

Skrevet

Jeg veier 116. Jeg spurte min gyno om utredning, og hun sa det ikke var noe i veien for det, hvis det var det jeg ønsket. Vekten hadde ikke noe å si. Men jeg har aldri opplevd noe negativt fra leger, for jeg gir godt uttrykk for at jeg er klar over vekta mi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...