Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 18. august 2007 #1 Del Skrevet 18. august 2007 Hei alle sammen! Etter en deilig sommerferie i kjempefin form, selv om magen nå begynner å bli stor, fant jeg plutselig ut at det ikke er alt for mange dager igjen til termin. Og det uten at vi har handlet inn en eneste ting! (Bortsett fra nytt hus som vi overtar tre uker før termin..) Dagen ble derfor benyttet til litt shopping i hovedstaden, og nå er det jo salg litt rundt om kring, så noe småtteri ble det! Hurra! Men som førstegangsfødende er det jammen ikke lett å orientere seg i mylderet av ting i babybutikkene. Kanskje dere erfarne damer kan gi meg råd og tips om ting vi IKKE behøver - i alle fall ikke før babyen er et par måneder (dvs etter at vi har flyttet..) ? Tusen takk :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10129135-99-dager-igjen-og-kj%C3%B8pefesten-er-i-gang/
~Vimsemor~ Skrevet 19. august 2007 #2 Del Skrevet 19. august 2007 He, he! Kjenner meg igjen, ja! Utrolig lett å bli dratt med på kjøpekarusellen! Min erfaring er at det ikke er nødvendig å kjøpe noe særlig i størrelse 56 og 62. Med begge våre første fikk vi utrolig masse nydelige klær av venner og bekjente. Faktisk så mye at med den minste var det masse vi ikke fikk brukt. (Hun ble født på forsommeren 97 - en knallfin sommer. Hun lå i vogna i bare bodyer hele sommeren. Og da høsten kom og snuppa trengte mer klær på seg var det meste for lite!) Men "basisplagg" kan man trygt kjøpe - var ikke så mange som kom med bodyer, pysjer, trøyer og slikt. Jeg hadde handlet inn en del "gammeldags" undertøy; blondetrøyer med knyting og brillebukser. Men det gikk nesten bare i bodyer; det er så utrolig greit. Så det ble nesten ikke brukt. Ellers bommet vi på et par innkjøp; bæresele blant annet. Den endte vi opp med å ikke bruke i det hele tatt. Lån heller en noen dager og se om det passer for dere å bruke en sånn. For oss var det helt feil; med ømme bryster som var litt større enn vanlig var det veldig vanskelig å finne en komfortabel stilling. Og mannen min ville heller holde ungene vanlig. Men andre bruker jo slike seler masse. Så det er nok individuelt. Og vogge ble bare brukt noen få uker, og har siden stått på barnerommet med bamser oppi. Ellers har vi denne gangen valgt å ikke kjøpe inn noen leker, spilledåser og barnealbum. Også dette fikk vi i gaver av folk rundt oss; og faktisk litt dobbelt opp så vi måtte bytte en del. Ser på noen sånne "Det du må ha til babyen kommer"-lister at de sier at du trenger smokker, flasker og utstyr til å koke flasker. Det er ikke nødvendig. Vent så lenge som mulig med å forsøke smokk - i alle fall til ammingen er godt i gang. Og noen barn vil ikke ha smokk - så det holder å kjøpe 1 og teste ut med. Flaske er greit å ha, men utstyr spesielt til koking er slettes ikke nødvendig hvis amming går greit. Ellers ser jeg nå som vi skal finne frem alt utstyret igjen etter 10 år at det jammen ikke var mye "til overs" fra den gang. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10129135-99-dager-igjen-og-kj%C3%B8pefesten-er-i-gang/#findComment-10133454
nungo Skrevet 19. august 2007 #3 Del Skrevet 19. august 2007 Spennende Nille, at du ser termin nærme seg :-) Shopping til baby er jo gjerne et kapitel for seg, men i grunnen er det ikke så mye man MÅ ha på plass før babyen kommer. Babyer (og ci mammaer/papper) er jo forkjellig og har ulike behov, så alle trenger ikke nødvendigvis det samme. Det viktigste er vel: Bilstol (om dere har bil da) Barnevogn Soveplass til baby (vugge/seng) Bleier (men kjøp bare en pose av den minste størrelse foreløpig - de vokser fort) Noen bodyer + størmpebukser, men ellers lite klær da du får mye og babyen egentlig trenger lite de første ukene. Babytepper i ull eller fleece Amme-bh!!! (+ ammeinnlegg) Ellers finnes det er utall av lister mange steder med gode råd, selvom disse ofte er litt lengre enn nødvendig synes jeg. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10129135-99-dager-igjen-og-kj%C3%B8pefesten-er-i-gang/#findComment-10133901
Rosalie Skrevet 20. august 2007 #4 Del Skrevet 20. august 2007 Har og termin i november og har vært i godt gang en stund med innkjøpene. Iallefall greit å få med seg når det er salg når man ikke har noe innkjøpt fra før. Men det vi har funnet ut er at vi kan ønske oss mange ting i julegave til til lille frøkna. Det er jo ikke alt hun trenger den første mnd, så vi har ønsket oss babygym, vatter leketeppe og babysitter i julegave hos tanter,onkler og besteforeldre. Kommer nok sikkert på flere ting vi kan ønske hos i julegave. Tipsene ble godt mottatt av familene - de syns det var lurt å kom med slike konkrete ønsker til julegaver. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10129135-99-dager-igjen-og-kj%C3%B8pefesten-er-i-gang/#findComment-10139186
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå