Gå til innhold

Barnehagedilemma! Hva ville DU gjort, hvis.....

Anbefalte innlegg

Hjelp! Ønsker mange svar! Hva skal vi velge? (samme som Skravle)

For 2 uker siden startet barnet vårt på 1,5 år i en liten familiebarnehage rett ved der vi bor. Denne bhg ligger i en underetasje og jeg er bekymret for inneklimaet. Det er 9 barn på 2 assistenter (unge jenter uten ped.utdanning). Barnet vårt trives, og de ansatte virker omsorgsfulle. Men vi voksne kunne kanskje ønsket oss litt mer pedagogisk kompetanse, sunnere lokaler, mer fokus på godt kosthold.

I dag fikk vi brev om at vi har fått plass i en nybygd, avdelingsløs Kanvas-barnehage med 30 barn på 8 ansatte (2 ped.ledere, 2 førskolelærere og 4 assistenter). Den ligger rett ved der vi jobber. De sier at de har fokus på :Kosthold og bevegelse - Barn og IKT -Barns medvirkning -Barnehagen som læringsarena. Dvs at i teorien oppfyller den alle våre ønsker for en god barnehage. Men - da må barnet vårt bytte barnehage en ekstra gang, og får dessuten lengre reisevei. Nå kan vi trille til bhg, mens bytter vi må vi ta kollektivt til/fra bhg.

Og så har jeg jo lest så mye om disse avdelingsløse store barnehagene der enkeltbarnet ikke blir "sett". Nå er det jo lite og trygt og bare to voksenpersoner å forholde seg til. Men lokaler og kosthold og pedagogisk utdannet personale er også viktig...

Dette er så VANSKELIG!!!! Hva ville DU gjort?

Fortsetter under...

Jeg er ikke i tvil. Jeg ville gladelig byttet ut familiebarnehagen med personale uten kompetanse, mot en ordentlig barnehage med pedagogisk personell. Er selv ikke for avdelingsløse barnehager, men uansett tror jeg dette er et bedre alternativ. Du vil kunne stille mye høyere krav her, og må kunne forvente at de vet mer om hva de driver med.

Annonse

Ja bare bytt, (selv om det er synd for barn og voksne i familiebarnehagen at folk slutter så snart de får noe annet).

Men til blåbæret vil jeg si:

I familiebarnehagen er det to voksne på 9 barn fire dager i uka, og tre voksne hvorav en er førskolelærer den femte ukedagen. Ved sykdom må man nødvendigvis ha vikar, og pause/møte er ukjent utenom tiden da barna sover.

I en vanlig bhg er man 3 voksne hvorav én er syk, på ferie, avspasserer, har pause, ikke kommet enda, er på møte, eller er færdig for dagen.

Så antall timer med tre SAMTIDIG TILSTEDE på avdelingen for 9 småbarn blir ikke stort mer i en vanlig bhg enn i en familiebarnehage.

Og jeg er da for all del enig i at det i løpet av en uke nok er LITT flere timer med tre voksne på avdelingen i en vanlig bhg enn i en familiebhg. Kanskje 10-12 t/uke i vanlig bhg mot 5-6 t/uke i familiebhg med 9 barn??

Plus at vanlig bhg kan sies å være bedre av andre grunner enn bemanning.

Men mange nye barnehage-foreldre får seg en overraskelse når de oppdager/innser at "tre ansatte pr avedling med 9 barn" slett ikke betyr "tre tilstede på avdelingen det meste av tiden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...