Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Lillemor er 3,5 uker. Til å begynne med var ammingen en lek stort sett. Ho sugde bra og sov 3 timer, pupp, bleieskift pupp og 3 timer søvn. For en drøy uke sia begynte ho å bli veldig urolig på kveldstid og ville puppe hele tiden. Leste på en link her at dette var bare positivt siden ho da sov så godt om natta pga den fete melken osv.. Men nå vil ho puppe hele tiden. pupp bleieskift pupp, sov 1 knapp time, ny runde med pupp, sov en halv time, pupp gjenta fra begynnelsen. SÅnn går hele dagen. Dette har blitt gradvis verre siden mandag. Da var jeg på tur å få brystbetennelse på ene siden, hadde litt feber og en øm kul, men med håndmelking, massasje og varme kluter slapp det taket i løpet av dagen. Men resten av uka har Lillemor hatt økedøgn kver dag. Er helt utslitt nå! Var på helsestasjon onsdag og veide. Hadde lagt på seg 170 gram på 5 dager og det er jo bra. Mne blir så engstelig når ho skriker etter pupp i eningen. Har jeg for lite. Lysten til å handle inn NAN er STOR! Men så VIL jeg jo få til amminga også da.. Noen gode råd, please...
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Heia Vet ikke om jeg har så mange gode råd å komme med, men vil i alle fall gi deg en oppmuntrende klem! Skjønner godt lysten til å gi morsmelkerstatning, men vil jo tro at hun vil spise like ofte for det? Og når du ammer får hun jo både ekstra kos og de gode stoffene som finnes i morsmelk. Og det kan du jo få igjen for senere ved at hun kanskje blir sjeldnere syk? Vet at vi er mange som sliter både med å få til amming, at vi føler vi ammer for mye/ofte, at vi har barn som ikke vil ha pupp i det hele tatt osv, men at det blir bedre for de aller, aller fleste! Skjønner at du er sliten, men kan du få avlastning på andre områder? Kan pappaen ta bleieskiftene, slik at du får hvilt deg mellom ammingene? Eller har du muligheten til gi en pupp og pumpe/håndmelke den andre, sånn at pappaen kan gi henne neste måltid med kopp eller flaske? Og er det virkelig mat hun vil ha, eller vil hun bare kose? I såfall kan kanskje pappaen eller noen andre trå til her også, evt kombinert med en smokk for å tilfredsstille sugebehovet? Ønsker dere i alle fall masse lykke til videre, og at situasjonen ikke ser like mørk ut om noen dager
båneiverden Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Hei! Syns nesten at noen ammehjelpere her bør svare deg...??? Men jeg tror IKKE du har for lite melk siden hun legger så godt på seg! Hun har nok mange økedøgn i slengen nå ja.... Er det like ille på natta som på dagen? Virker hun ellers i "form"? Kanskje du burde ringe ammehjelpen, de vet sine puppesaker ;-) Det beste tror jeg er å ikke begynne med tillegg, fordi da kan du oppnå det motsatte av det du ønsker, nemlig for lite melk...
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 18. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2007 Natta er noenlunde grei. Da sover hun rundt 3-4 timer tidlig på natta også rundt 2 timersøkter senre. I kveld har hun fakktisk sovet 2 timer i strekk etter noe som nesten føles som kontinuerlig amming hele dagen... Har jo en 5 åring også som trenger mamman sin litt. Dårlig erfaring med ammehjelpen her i distriktet fra da han var liten. Hun kunne ikke komme hjem til oss å se på ammestilling osv, men jeg var velkommen til å kjøre 5 mil en vei med en nyfødt baby for å komme til henne... Det var et slit bare å tenke på! Lillemor suger godt de første par minuttene, så blir hun trøtt og ligger bare å sutter/tygger på puppen. Men slippe vil hun ikke. Sånn sitter vi 20-30 min før hun slipper og vi skifter bleie å starter på nytt med den andre puppen.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Det beste rådet er vel å prøve å holde ut litt til, og se om hun ikke stabiliserer seg igjen. Mine har også hatt slike perioder, og det er kjempetungt, det vet jeg godt! Pass på å spise nok, uten nok energi blir du mye mer sliten enn du trenger og være, pluss at du trenger energi for å lage nok melk. Sove når du kan, selv om det blir korte dupper, er det bedre enn ingenting Stinamor var også veldig masete den første tida, og jeg ga nesten opp hele amminga. Men så, sakte men sikkert, gikk det bedre. Og selv om hun har økedager ganske ofte, så er det mange "rolige" dager innimellom også nå. Masse lykke til, bit tennene sammen og prøv å nyt denne tida selv om det er slitsomt. Slapp av og kos deg med det, ikke la deg stresse. *klem*
Expat Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 Som du sier, det var nok et økedøgn som ble komplisert, plutselig, pga tilstoppingen. Når det går tett, så minker produksjonen akkurat der, og du må øke det opp igjen. Men. Egentlig lurer jeg på om det er kolikk du har fått i fanget... Det begynner ved tre uker, vanligvis. Maks er ved seks uker, det er som regel over ved 3mnd. Vil anbefale at du snakker med helsesøster på mandag, for veiing, og for å se om de kan se noe på henne. Husk å ta en titt på hvordan bleiene er, hvor mange i døgnet, etc. Har barnet kjempemange bleier pluss en voldsom vektoppgang nå, er det mulig at du ammer for hyppig, og må drøye den til to-tre timer fra begynnelse til begynnelse, ellers får noen mageknip. Helsesøster kan også fortelle deg mye om kolikken. Og mange kan en del om dette her inne!
båneiverden Skrevet 18. august 2007 #7 Skrevet 18. august 2007 Når hun slipper puppen etter de 20-30 minuttene, er hun fornøyd da, eller i ulage fortsatt? Godt natta er litt bedre i hvert fall.... Men får du sovet noe da du også? Har du forsøkt med et bæresjal om dagen? De han man knytte sånn at babyen kan ligge litt på skrå og du kan amme mens du har begge hendene fri og kan gå rundt osv... Men huffameg, du trenger jo å få lufta de puppene dine innimellom også da ;-) Håper virkelig at det er økedager hun har, som går over snart!!! Og ja, sjekke ut på HS om de tror det kan handle om kolikksmerter kanskje? Da er det jo i hvert fall viktig å IKKE gi mme... Så kjedelig at du har så dårlig erfaring med ammehjelpen da, da skjønner jeg at du ikke har spesielt lyst til å oppsøke dem... Enig m hun over at du kanskje også bør prøve å pumpe litt og se om hun tar flaske, sånn at du kan få litt avlansning og tid til deg selv og din 5 åring!? og hva med smokk? Har du lyst til at hun skal bruke det? Noen mener jo at det er en god avlastning pga at det tilfredsstiller sugebehovet...
Expat Skrevet 18. august 2007 #8 Skrevet 18. august 2007 Forresten, husk at ammehjelperne er frivillige, de er ikke ansatt noe sted, de gjør dette her av god vilje på fritida...
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 19. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2007 Det virker ikke som hun har vondt. Eldste datteren min hadde kolikk, og hun krøket seg sammen i smerter og illskrek. Med henne gikk forresten ammingen som en lek, men det er jo nesten 20 år siden da... Lillemor har hatt veldig grønn og ekkel avføring de siste dagene og resultatet nå er en veldig sår stump.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 19. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2007 Ble ikke ferdig å skrive i sted.. Som oftest slipper lillemor puppen fordi hun har sovnet. Når jeg da løfter ho opp fpr å rape, så våkner hun å leter og lager sånne letelyder.. Tydelig at ho vil ha mere pupp. Smokk vil ho ikke ha annet enn når ho ligger hos pappa... Bleiene er normalt våte syns jeg. Hsr vært litt mindre avføring de siste dagene. Før var det kanarigul og rikelig til hvert stell. Nå er avføringa mer grønnaktig og strammere, men ikke til hvert stell. Har lurt litt på om det kan ha sammenheng med ammeteen. Kjøpte sånn hvit boks på apoteket. Innholder fennikel, anis karve og en ting til som jeg ikke husker.. Lillemor er rund og god. Syns faktisk at jeg ser at ho legger på seg. Er blitt rundere i kjakene og leggene er blitt tykkere. Før var det bare sånne pipstilker til legger, men nå ser de rundere ut. Bollekinn og dobbelhaka er på plass. Sånn så aldri 5 åringen ut. Han var tynn og blek.. Virker som vi får bedre til amminga når vi ligger i senga. Ho sover iallfall mye bedre og lenger etter liggende amming enn når vi øver på å sittte i stol eller sofa. Men vi må jo få til det også etterhvert.. Kan jo ikke tilbringe det neste året innenfor husets 4 vegger og i seng! Noen råd angående den såre stumpen? Vasker med rent vann, har på litt klorhexidin 0,5 % (råd fra helsesøster) og smårer rikelig med Zinksalve fra babiline på. Får ligge å lufte seg en stund ved vært stell. Litt avhengig av hvor sulten ho e..
Expat Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 Hmmm. Dette med bleiene er viktig. Det å kutte ut teen en liten stund (en uke?) er sikkert lurt. Hva annet du spiser/drikker tror du hun reagerer på? Det er fint å kunne amme liggende om man har mulighet til det. Får du mer i magen hennes, så går det kanskje lenger tid imellom, og da kan kanskje ting roe seg litt? Jeg garanterer at det er annerledes å amme hver eneste mnd. Så fort man blir god på en ting finner de søte små på noe nytt og spennende Egentlig hadde det vært fint om du kunne sjekke med helsesøster om barnet plages av sopp (i munnen eller på stumpen), og få henne til å ta en ph-prøve av avføringen (ta med en bæsjebleie, det har med laktoseintoleranse å gjøre, da kan det utelukkes).
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 19. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2007 Hmm, ja har jo vært inne på tanken at ho kanskje kan reagere på mitt inntak av melk. Drikker MYE melk. Over 1 liter pr dag... Prøver å variere med Biola med blåbær eller bringebær innimellom, men liker nå best vanlig skummamelk! Vet liksom ikke ka æ skal drikke til maten om æ ikke kan drikke melk? Eplejuice fikk æ bekjsed på barsel at æ måtte begrense inntaket av pga det kunne gi luft i magen. Appelsinjuice tåle æ ikke så godt sjøl. Kaffe drikk æ ikke. Skal ta med en bæsjebleie i morgen. Tenkte å ta en tur ned til sentrum da. I dag har forresten alt gått mye bedre. Lillemor har stort sett holdt seg til 3 timers soving mellom pupping. Men så har vi stoort sett lagt oss i senga da. Avføringa begynne å bli gul igjen, og fikk tips fra eldste datteren min å ha morsmelk på den såre stumpen og la det få tørke. (det hadde ho gjrt med sin datter) Det hjalp faktisk. Håndmalka i et eggeglass, bare noen dråper, som ble smurt utover stumpen. Lot det tørke og smurte så med zinksalve. ser bedre ut i kveld. Tips å ta med seg for de som sliter med såre babystumper..
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 hei! ville bare si noen ord ang sår stump..vær forsiktig med zinksalven,den kan gjøre ondt værre.vil man absolutt bruke zink salve,bør man ha på et tynt tynt lag..potetmel på stumpen og luft tørking er supert:)Lykke til..
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 20. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 20. august 2007 Dette med morsmelk på stumpen gjorde virkelig underverker!!! Var på helsestasjon for veiing i dag. Jippi!!! Lillemor har lagt på seg imponerende 225 gram på 5 dager!! Fikk masse skryt av helsesøster! Også i dag har soving og pupping gått greit. I går kveld la æ ho til sengs i egen seng kl 22. Ho våkna kl 03 med bæsj i bleien. Skifta og ammet. La ho igjen rundt kvart på 4 og så sov ho til halv 8! Deilig. Eneste ulempe nu e at vi begge er blitt forkjølet. Lillemor stakkar er tett i nesen sin og snørrete. Fikk et par engangssprøyter hos helsesøster for å sprøyte mm opp i nesen hennes. Sjøl har æ feber, vond hals og vondt i hodet. Fryser skrekkelig og har befunnet mæ i senga mesteparten av ettermiddagen. Men det går sæ vel tel i løpet av et par dager. Helsesøster ville ikke ta ph-prøve å avføringa da ho mente den så helt normal ut. Æ syns den e grønnaktig, men ho vet vel best antar æ. Va visst helt normalt med litt sånn grønnaktig farge. E jo ikke vant til å se avføring fra mm-barn. Gutten min fikk jo mme og hadde mye brunere og fastere avføring. Så nu e motet på opptur og håpet om at vi skal få til den her amminga e absolutt stigende!! Takk for mange oppmuntrende ord!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå