Kosel Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Var på ferie forrige uke og ble plutselig helt slått ut. Fikk 39 i feber og blei skikkelig slakk i fisken... Samtidig trodde jeg lillegutt på 3 uker hadde fått trøske. Han hadde og slitt endel med magen, kastet opp, og hatt noen voldsomme skriketokter i forbindelse med måltider. (mistenkte b.betennelse)så fikk meg en legetime. Legen sa det ikke var trøske, men etter å ha tatt en titt på brystene mine, konstanterte han at jeg hadde brystbetennelse. Fikk antibiotika, men han mente jeg skulle fortsette å amme fordi brystene måtte tømmes. Dette syntes jeg hørtes veldig merkelig ut.. ungen blir jo dårlig.. andre jeg har snakket med har ikke fått amme videre, men har måtte gå over på mme. Det sa damen på apoteket også. At jeg ikke måtte finne på å gi ungen den melka, får jo tømt brystene uansett...finnes jo pumper.. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette.. og det å begynne å amme igjen etterpå.. går det greit? - jeg prøvde meg i går kveld og natt , iogmed at symptomene er borte og legen ba meg fortsette å amme... men da blei han dårlig- illskreket i hele natt og kastet opp.. - så nå er det tilbake til koking av vann, flasker og utstyr..
Gjest Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Hei. Jeg har hatt 3 kraftige brystbetennelser, som alle 3 har resultert i sykehusinnleggelse og antibiotikakurer intravenøst. Og har 2 av 3 ganger gitt sønnen min melken jeg har pumpet ut (hvis smertene var for store) eller ammet ham. - Siste gangen fikk jeg ikke gi ham melken pga av den penicillinen jeg fikk. Den var så sterk at jeg ble dårlig av den, kvalme og blodig diare, og barnelegen anbefalte meg å kaste melken. Men jeg begynte alltid å amme igjen etter endt kur. - Bare sørget for at mens det hele pågikk så pumpet jeg meg, hver 2. eller 3. time. - da opprettholdt jeg melkeproduksjonen og håpet på at han ikke skulle glemme hvordan det var å ta brystet igjen. Nå gikk ikke min amming som jeg hadde håpet. Det ble aldri slutt på betennelsene, så jeg råder deg til å fortsette å ta vare på deg! - Bli kvitt betennelsen helt. Ta kuren ut og er du i tvil om at det er vekk, be legen ta en prøve av deg og melken din! Vær nøye med håndhygiene iom dere har trøske og tøm brystene ordentlig (det er ikke så lett med pumpen, som det er når barnet tømmer brystet). Ønsker deg god bedring. Jeg vet at brystbetennelse kan være et helvete!
Gjest Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Jeg skjønner ikke helt her jeg - må bare spørre. Har hatt brystbetennelse selv, men gutten min har aldri reagert på melka da. Det blir vel bismak av melka om det har vært tett -lenge- , men da må du vel ha merket andre ting, sånn som ømme kuler etc først??? Sikker på at det ikke er noe du har spist som gutten din reagerer på? Har du smakt på melken selv? Den skal smake søtt. Og, du MÅ få tømt brystene selv om du får antibiotika. Det er 1. prioritet uansett. Om du får det igjen, så er hyppig tømming av brystet det eneste man gjør det første døgnet man er dårlig. Om man ikke blir bedre, eller tvert i mot blir verre, etterpå, så må man kontakte lege for å få antibiotika. Superviktig å få tømt brystet, hvis ikke kan kulene utvikle seg til abcesser som må tømmes kirurgisk...
Kosel Skrevet 20. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2007 er visst ikke alle barn som reagerer på det så vidt jeg har skjønt. men begge mine bestemødre har hatt det på samme måten med at ungene ble syke. tømmer som bare det. gjør ikke noe annet om dage enn å gi ham mat/stell og pumpe. pumper annenhver time. skal på hs i dag så får høre hva de sier- hvordan vi skal gjøre ting videre. vil fortsette å amme - koste meg veldig med det:) men det forutsetter at han ikke illskriker og kaster opp i et par timer etter hvert måltid..
Gjest Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Huff, nei det skjønner jeg... Håper det ordner seg da.. Er du i bedre form nå da?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Jeg fikk Diclocil for brystbetennelse(etter innelggelse), og beskjed om at det ikke var noe problem å amme på tross av den medisinen. Pumpet/ammet ofte og så til at brystene ble tømt helt hver 2 time. Babyen bæsjet grønt den uken jeg gikk på kur, men var ikke synlig plaget ellers, kanskje litt mer urolig?? Merket ikke større forskjell på henne når hun fikk et måltid med frossen melk fra før bb, så jeg fortsatte å amme.
Kosel Skrevet 20. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2007 Jeg har holdt min feber i sjakk med paracet noen dager - mye bedre nå etter å ha gått en stundt på antibiotika. (blir dårlig i magen av den, men det får en tåle) Var på hs å snakket med h.søster i dag. Hun ba meg fulføre antibiotika kuren, la det gå et par dager slik at den er ute av systemet for så å begynne å amme igjen. Syntes det virket som han kunne ha reagert på antibiotikaen, så da mente hun jeg skulle fortsette å gi mme til kuren er ferdig. Så skulle jeg bare ringe hvis han fortsatte å kaste opp og illskrike i lang tid etter hvert måltid. Hvis det fortsetter må vi prøve å finne ut hva som er galt. Men regner med (håperhåperhåper) at alt blir bra igjen når jeg får antibiotikaen ut av kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå