Gjest Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Skal reise til Spania i oktober med vår flunkende nye Easywalker Sky. Vogna er jo egentlig kjøpt inn pga at vi planlegger å reise endel med barn og vogn, men tidligere har flyselskap\overfarten ødelagt to av vognene mine. Har ikke lyst til å komme fram med en skeiv vogn. Vet at EasyWalker har en spesialdesignet bag for reiser, men har ikke sjekket opp om denne. Muligens er den veldig dyr og må bestilles, og det er kanskje ikke verdt det. Noen som har den, eller har noen gode reise tips for vogn generellt?
Gjest Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Reiser med bagvogna til informasjon, for babyen er ganske nyfødt når vi drar.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Hei! jeg også skal reise og må ha barnevogna med meg,det jeg skal gjøre nå er å legge sammen vogna og putte den i en eske og så putte den igjen i den plast sekk som man får på flyplassen.det er garantert det beste man.jeg må mellom lande 2 ganger aå er nødt til å gjøre det sånn.Prøv det!
Anonym bruker Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Eller å kjøpe inn en reisetralle som er beregnet på dette bruket, feks peg perego p3 eller en mclaren trille. begge har full liggestilling for barnet og slås sammen enkelt som bare det og egner seg mye bedre får reising enn vanlige vogner som må slåes sammen og ta med bag etc. det er vel heller regelen enn unntaket at det skjer noe med disse vognene og flyselskapene har blitt mer og mer sære på å betale tilbake, før var de jo veldig greie. Lurer på om feks Norwegian fraskriver seg ansvaret helt. Når man er i sør europa er det også mye greiere med en annen type vogn, dere skal sikkert inn i en taxi, i butikker, cafeer etc. skal dere reise litt i tiden fremover anbefaler jeg på det sterkeste en egen reisetralle, både peg perego + maclaren kan fint brukes fra nyfødt frem til 3-4 år. Sikker mange andre merker også som er litt rimeligere, men disse to har det vært lite klager på etter utallige flyreier.
Bægge dætern Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 jeg fikk dette rådet her inne en gang: ikke tenk på vekt, samme pris for barnevogn uansett! på ferie tilbringer barnet MYE tid i vogna, tenk komfort. kjøp en billig brukt en som du ikke blir lei deg om går istykker. GOD TUR!
Gjest Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Hei og tusen takk for fine svar Har tenkt på dette med eske, men synes den virker enorm (kanhende fordi der jeg kjøpte vogna så foreslo de at jeg skulle bruke den eska vogna kom i, men den er kjempestor). Men det finnes mindre esker. Godt tips, så takk! Å kjøpe en ny vogn til reiser blir jo ganske dyrt (men kanhende gjør jeg det etterhvert uansett), og de brukte er ofte både store og stygge + at tidligere erfaringer tilsier at man trenger en liten vogn i Spania. Reiste med Emmaljunga´en sist og den var alt for stor for både butikker og biler, og så er det jo litt stas å bruke den nye fine vogna også da. Og så er det det at babyen kommer til å bruke bagen som seng , så den må jo være komfortabel. Kanhende kan jeg sende vogna som spesialbagasje? Hmmm.. tenke tenke ...
Fikk maibaby06 Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 vognen sendes som spesialbagasje når du har den med på flyreise. Tror ikke den får behandling med silkehansker av at den kalles spesialbagasje;-) Uansett hva du gjør, ta vare på emballasjen når du kommer til spania slik at du har noe til hjemreisen. Jeg reiste her i norge, og de var tomme for sånne poser. Nesten unødvendig å si at den ble ødelagt på den flyturen, men det gikk veldig bra når den ble sendt i pose når vi reiste dit vi skulle:-)
Guttemamma x 3 Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Vi har brukt EW Classic som reisevogn til storebror. Vi kjøpte reisebagen som hører til. Praktisk med vogn i bag i steden for i plastpose når vi har reist videre med tog/buss/bil etter flyturen. Kjøpte bagen på Barnas Hus, de hadde den på lager. Kostet ca 500 kr. Bagen til Sky er sikkert litt dyrere for den virker mer solid enn den til Classic
Gjest Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 Takk for svar Sjekket m Barnas Hus ang. den reisebagen, og de hadde den på lager til 1000kr. Det er jo litt dyrt, men ikke uoverkommelig. Men så ringte jeg Norwegian og fikk snakket med en ganske hyggelig ansatt der ( som tydligvis har jobbet der i mange år), og han sa at det desverre var sant at skader på vogn var mer regel enn unntak. Han anbefalte å reise med en vogn vi ikke var så redde for. Så nå tenker jeg på å skaffe meg en Carena vogn. Men Carena Easy virker ikke bra. De små hjulene må jo komme til å riste babyen veldig, selvom hun vil ligge i softbag selvfølgelig. Så Carena Sprint virker mye bedre. Noen som har brukt den m softbag? Men akk... ting koster. Kanhende må jeg sende moren min til Happyland i Svinesund. De gir ofte gode dealer og har en helt utrolig service. Så nå står det mellom EW Sky Bag eller Carena Sprint+soft bag tror jeg. Elle melle , tenk at en liten reise kan være såå vanskelig ! =0o
Guttemamma x 3 Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 Norwegian dekker ikke skade på vogn, men reiseforsikringen din gjør det sannsynligvis. (sjekk før du reiser) Tror en EW med bag har bedre odds på å "overleve" flytransporten enn en billigvogn. Egenandelen din på reiseforsikringen er den samme enten du har med dyr eller billig vogn, så det økonomiske tapet ditt blir det samme hvis Norwegian ødelegger vogna.
Fikk maibaby06 Skrevet 22. august 2007 #11 Skrevet 22. august 2007 det blir forsåvidt samme øk tap ved enkeltskade. Feks europeiske har ingen egenandel ved skade så da dekkes jo hele. Men reiser man mye i løpet av et år risikerer man jo flere skader (kan være andre ting enn ødelagt vogn, eks avbestilling, tapt bagasje etc), og da kan årsprisen for reiseforsikringen øke... Man blir en "tapskunde". Etter at jeg begynte å reise med vogn reiser jeg derfor utelukkende med sas i norge. Har fått ødelagt vognen en gang og det tok fem min å rapportere skaden, og så fikk jeg ny del hos forhandleren. Bestiller man tidl er ikke billetten nødv dyrere med sas.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #12 Skrevet 22. august 2007 Vi har hatt en chicco reisetralle (ligner veldig på peg perego sin, men tror peg perego faktisk bedre) og den har nå holdt i snart 5 år. Vi har reist MYE, alt fra sydenturer til oversjøiske langturer. Ikke en skramme på vogna enda! Men den jeg hadde før, en inglesina tralle, røk på flyet til paris. Jeg oppdaget ikke det før vi var midt i byen og måtte løpe og kjøpe nye vogn med en gang. viste bare kvitteringen til SAS når jeg kom hjem, de tok den gamle vognen og vips penger inn på konto 1 uke etter. Dette er da 5 år siden, mye har nok endret seg i flybransjen siden den gang.... men uansett så syns jeg SAS er veldig greie med servicen. Jeg ville ikke anbefale deg å reise med lufthjul verken på flyet eller ha det på selve turen. vet ikke om de tåler trykk-kabinen i flyet og det er superkjipt om dekket punkterer på ferie! Jeg ville helt klart kjøpe en peg perego. kjenner en som jobber på fru lyng (det er jo de som får vognene til reparasjon) og hun sa at de nesten aldri hadde fått inn en pegperego til rep etter skade på flytur. Den koster, men er nok verd pengene sine. Og full liggestilling har den også.
Guttemamma x 3 Skrevet 23. august 2007 #13 Skrevet 23. august 2007 Enig med deg "Fikk maibaby06". Etter at Norwegian innførte de nye reglene om at de ikke dekker skade på barnevogn reiser vi bare med SAS. Dessverre hørte vi ikke om de nye reglene til Norwegian før vi sto og skulle sjekke inn på flyplassen så da var det for seint å velge SAS. (hadde reist med Norwegian 2 uker tidligere og da dekket de skader på barnevogn...)
Gjest Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 På akkurat de datoene, og på akkurat den destinasjonen, har de ikke hatt billigere billetter med SAS (som helt klart er å foretrekke framfor Norwegian). De nye reglene til Norwegian er jo en direkte innrømmelse av at de gir faen i abgasjehåndtering. Underlig at ikke dette har fått større oppmerksomhet i media egentlig. Jeg tar ikke sjansen på å reise med EasyWalkeren ettersom jeg fikk opplyst om at reiseforsikring gjelder kun ved totalskade og ikke ved "små"skader (som for en vogn kan ganske fatal uansett). Fikk et tilbud på Barnas Hus på en Carena Easy med softbag for 800kr og slo til. Kommer nok ikke til å trille ungen min over brosteinslagte gater med den vogna, men med teppepolstring, softbag og fotpose så funker den nok greit som reisevogn. (Blir vel endel bæring i Mobywrap-sjal og Babybjørn også). Tenker at jeg tar av hjula og legger de under og teiper en pappeske rundt den (-med en truende melding på spansk og norsk på ... hehe) under plastposen. Men det er ikke riktig at det skal være sånn at et flyselskap kan fraskrive seg alt ansvar og oppføre seg som anarkister ! Føler trang til å lage en sak om dette, for jeg er tydligvis langt fra den eneste med dårlig erfaring ! Det blir som å betale for at noen skal ødelegge ferien, glise av det og stå med null ansvar. Takk for alle svar damer, dere har gitt meg blod på tann for å ta rotta på de juridisk vaklende reglene til Norwegian ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå