Gå til innhold

Trenger hjelp av noen lærere...(årsplan)

Anbefalte innlegg

Skal for første gang lage årsplan. Er for en 2.klasse i matte.

Hvordan ta fatt på det, og jeg vet jo ikke for fort de vil jobbe, kjenner jo ikke klassen og aldri undervist mer en noen få vikartimer i 2.klasse før..

:(

Noen som har noen tips til meg...?

Takk.

Fortsetter under...

Nå jobber jeg på høyere nivå, men slik gjør jeg det.

Jeg lager først en plan der jeg fordeler målene over året. Det vil si at jeg setter inn tema i ukene, lager et grunnskjelett. Dette bruker jeg som en mal for året. Etter hvert som jeg blir kjent med guppen og ser hvor fort/sakte jeg må gå frem, lager jeg ukeplaner. Pleier å lage for 4-6 uker om gangen. Da kan jeg justere underveis. Hos meg får elevene være med å planlegge både tema og metoder, men det er vel ikke aktuelt hos deg. Jeg pleier å passe på at det alltid ligger et par dager ekstra i planen, for det dukker alltid opp ett eller annet som gjør at planen må endres. Skidag, kino, teater osv.

De fleste lærebøker (forlag) har planer tilgjengelig som kan brukes som mal

Lykke til

Hos oss leverer vi den til administrasjonen (videregående). Ellers legger vi det ut på its learning til elever, men hos deg blir det vel ukeplaner sammen med kontaktlærer.

Og god hjelp er det! Forlagene har nok på nett, kontakt det forlaget dere har bøker fra. Ellers vil jeg jo tro at det er andre mattelærere hos deg som gjerne har noe liggende? Har du sett på lokus.no?

Annonse

Se om du finner permer med årsplaner fra tidligere, det har vi iallefall på min skole. Så tar du utgangspunkt i dem, og i læreverket.

Ellers kan jeg si at årsplaner ofte blir lagt fram på foreldremøtet på høsten, og flere skoler sender hjem alle årsplanene på starten av året. Lykke til.

Jeg pleier å ta utgangspunkt i K-06 og lærebøkene i de relevante fagene. Deretter setter jeg opp en plan etter dette. Ser hvor lange emnene er og tenker ut ca hvor lang tid jeg vil bruke på hvert emne. Setter kun mål for hver mnd, ikke ukesvis. Det tar jeg som det kommer. Vi har levert våre planer. De skulle være ferdig før vi begynte med planleggingsdager i går. Er så deilig å være i gang igjen etter ferien :) Gratulerer så masse med jobb og lykke til!!!

Takk.

Skal jeg "ta i litt" sånn at de også kan ha noe av det som står på planen for hver mnd i lekse? Når de er så små så pleier de jo å ha norsk eller matte i lekse hver dag, og evt litt annet i tillegg....

Vanskelig dette...gleder meg til det har gått noen uker og jeg er godt i gang med klassens rutiner og undervisning. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...