Gå til innhold

Dag harald hovind(eller andre som vet)

mixi

Anbefalte innlegg

Hei.var på ultralyd for noen dager siden.Er 19+4 nå.Fikk beskjed om at fosteret kanskje har fortykkelse på høyre hjerteklaff.JM mente en overlege må se på dette og har fått ny time om 4 uker.Er det noen medisinsk grunn til at vi må vente så lenge?Ser de bedre på ul da?Er over 23 uker på vei da,enn hvis det er noe stor feil med hjertet.Er det ikke sent å avbryte svangerskapet da?Er dette en hjertefeil som er vanlig viss det er kromosom feil?Burde jeg få sjekket det og?Syns vi har fått utrolig dårlig oppfølging/informasjon fra sykhuset..Alt for tungt å vente i 4 uker på svar.

Fortsetter under...

Takk for svar.Var 19 uker på vei da jeg var på ul,syns bare det var rart di ikke så mer da.Snakket med fastlegen min i dag,hun har mistanke om at den lange ventingen også kan ha med at det er kø på sykhuset å gjøre.Ikke så mye å gjøre med det.Må vel bare håpe alt går bra.

Hei

Ville bare fortelle at siden vi har arvelig hjertefeil i familien, får vi også ekstra oppfølging av overlege evt. spesialist i svangerskapet. I begge mine svangerskap har vi ikke vært inne på denne type ul før rundt uke 24. Det svaret vi har fått på hvorfor vente til uke 24, er at hjertet er såpass "umodent" (er jo en muskel) rundt uke 18, så derfor vente noen uker til. I tillegg har vi da vært til ul hos overlege evt spesialist hver sjette uke frem til fødsel, altså ul i uke 24, 30 og 36.

Da jeg gikk med Knøttet (i 2005) fikk vi påvist lekkasje på en klaff i uke 24. I uke 30 hadde hjertet vokst av seg denne lekkasjen, og den kom ikke igjen heller =0)

Nå er det 6 dager til vi skal på denne type ul i dette svangerskapet (er da 23+1), så vi er litt spente. Men vi vet at denne type feil ikke har dødelig utgang, selv om de aldri før her til lands hadde sett/eller hørt om et tilfelle av denne type feil hos foster (før de fant den hos mitt Knøtt). Er mere vanlig hos barn og eldre mennesker, altså ikke under svangerskapet på foster inni magen.

Uansett så fører dette til at jeg ikke får føde lokalt, men må føde sentralt for å ha ekspertisen i bakhånd bare sånn i tilfelle.

Hei!Takk for svar.Har også arvelig hjertefeil på min og på samboers side.Men vet ikke om det har noe med dette å gjøre.Håper på mer svar neste ul 13/9.Virker bare sååå lenge til..Litt usikker på hva en fortykkelse på hjerteklaff innebærer,er vel ikke det samme som lekkasje..?Må du til rikshospitalet når du skal føde?

Aner heller ikke hva det vil si om fortykkelse, men det kan muligens forårsake lekkasje da? Blir jo bare spekulasjoner fra min side =0)

Du får nok helt sikkert et mye bedre svar på ul i september!

Jeg bor nordpå (i Nordland) så jeg må trolig føde i Trondheim eller Tromsø på Universitetsykehuset. Fikk Knøttet på sistnevnte sted i 2006, men da bodde jeg også der oppe..

Uansett har Norge flinke hjertespesialister så vi er nok i trygge hender, både du og jeg, og hadde det vært noe skikkelig alvorlig så hadde de nok tatt deg inn tidligere!

Skal forøvrig på denne hjerteul'en nå til mandag, så blir spennede å se!

Annonse

Da er du nok i trygge hender! Er i allefall kjempefornøyd med den oppfølginga jeg fikk under forrige svangerskap, og de har veldig flinke hjertespes. der. Jeg reiser gladelig de ekstra 70 milene hver vei for denne oppfølginga dette svangerskapet. Kommer også til gjøre alt jeg kan for at jeg får føde evt får ks der oppe. Føler meg mye tryggere der enn på lokalsykehuset her!

Takk for lykkeønskninger! Vi reiser opp i dag, og får oss en natt på hotell, jeg og mannen. Peppes pizza i kveld og hotellfrokost i morra =0)

Kan skrive om hvordan det gikk ja!

=0)

Har nå kommet oss hjem etter en laang dag med venting og reising osv.

Legen kunne ikke finne noe som helst galt med hjertet til spira *jippi*, ikke noe antydning til lekkasje slik som Knøttet hadde. Så nå er vi letta ja!

Skal likevel ha tettere oppfølging (ul m/ vekstestimering og måling av fostervannsmengde) hver 6.uke, siden jeg hadde såpass lite fostervann sist slik at Knøttet måtte forløses med KS nesten 4 uker før termin. Men slipper heldigvis å reise 70 mil (140 mil t/r) for dette. Blir bare 25 mil hver vei i stedet ;0)

Og de var veldig tydelige på at jeg kunne få komme tilbake for ny ul av hjertet ei stund før termin (rundt uke 36) dersom jeg følte for det. Måtte føle på det selv. Er så glad for at de er så utrolig imøtekommende, og veldig opptatte av at de gravide og fødende skal føle seg trygge. I tillegg så var de også veldig tydelige på at jeg ikke trengte å føde på lokalsykehuset dersom jeg følte at dette ble for utrygt!

Så nå er det iallefall èn bekymring mindre!

Klemmer fra en letta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...