Gå til innhold

Rhesus negativ...

*bombobadilla*m*BABY<3+spire

Anbefalte innlegg

Jeg finner tilsynelatende alltid noe å bekymre meg for... Leste på et annet forum at rhesus negative kan danne antistoffer (eller hva det kalles) mot fosteret hvis det har en annen blodtype enn moren, dersom hun er rhesus negativ. Jeg er A- og kjæresten min A+.. Hvilket betyr at min første SA kan ha vært med et rhesus pos foster.

Jeg fikk ikke en sånn sprøyte som man visstnok skal (og bør) få dersom man aborterer eller føder (når man er rhesus-). Sprøyten skal jo hindre komplikasjoner ved neste graviditet.... Og min neste graviditet endte jo i MA! (Da spurte jeg spesifikt om denne sprøyten og de sa den ble gitt som rutine hvis kvinnen var rhesus-)

Nå lurer jeg på om jeg (etter min første SA) kan ha dannet antistoffer som gjør at jeg kommer til å ha problemer med å bære frem barn som får blodtype rhesus pos...? Noen som vet om disse antistoffene forsvinner etterhvert eller om de er i blodet for alltid?? Noe man evt. kan gjøre for å "fjerne det"?

Herregud... sorry at jeg er litt hypokonder, men ble virkelig bekymret for om den idiotiske legen på legevakten den gangen har ødelagt alt for meg...

Fortsetter under...

Hei jenter!

Vet egentlig ingenting om dette, tror ikke søsken må ha samme blodtype..... Men, uansett - vet litt om hvordan det er å bekymre seg over alt mulig...

Lette litt rundt på nettet og fant litt om dette på denne adressen:

http://www.larviktvillingforening.no/rhesus_negativ.htm

Sitter med tanken at det sikkert er lurt å spørre en lege om dette kan være årsaken til deres problemer.

klem

Hei :-)

Takk for link, evigoptimist!

Søsken har ikke nødvendigvis samme blodtype. Vi er fire jenter, hvorav 3 har A- og en har 0. Grunnen til at vi vet det er at vi alle sammen kjøpte blodtypetest på helsekostbutikk fordi vi skulle sjekke hvilket kosthold som passet oss best ifm. "Blodtypedietten"... *flaut* :-)

Skal spørre og grave mer om dette med rhesus negativ neste gang jeg er hos legen... som forøvrig begynner å bli ganske oppgitt over meg tror jeg... skjønner henne godt! ;-)

Ha en fin lørdag!!!

Klem

Ja, blodtypetesten selges på helsekost :-) Synes også det var litt overraskende! Vet ikke om det selges på alle helsekost-butikker, jeg kjøpte min test på en life-butikk tror jeg. Blodtypetesten jeg tok het ikke noe spesielt, bare en liten plastpose m. zip-lock med samme logo som boken "Blodtypedietten". Regner med at alle helsekost-butikker som selger denne boken også har testen. Husker ikke akkurat hvor mye testen kostet (denne kan kjøpes uavhengig av boken altså), men det var ikke stort... Kanskje 40 kr...? Men les bruksanvisningen nøye :-) Lykke til :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...