Gå til innhold

Listeria...hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

lest at 25% av fostere dør hvis mor blir smittet...hvordan blir man smittet egentlig? jeg kokte litt nudler idag, og slo ut vannet i vasken der det lå rester av mugga leverpostei som mannen min hadde slengt oppi. kan man få det på den måten her?

og går det an å sjekke det på blodprøve hos legen?

veldig redd her.

Fortsetter under...

Skrevet

slapp av da, listeria finnes i rått kjøtt; alså spekemat, fårepølse og salami.

Mange spiser også dette da det i norsk mat er nøye kontroller og svært sjelden det er smitte.

Skrevet

Skjønner det at du er redd for det. Altså det er ikke så vanlig med listeria i maten i norge, men tross alt så forekommer det og derfor skal gravide være forsiktige med hva de spiser. Ikke no tull at listeria er farlig for bebien og at det akkurat pga dette det finnes ting vi skal holde oss unna.

Selv om pakken er nyåpnet, og du har fryst spekematen etc så kan det jo finnes der og da har ikke jeg tatt sjangsen. Altså man kan klare seg uten disse tingene en stund.

Ikke avskriv det som at det er sikkert i norge, folk blir matforgiftet her også. Og tenk ikke at det skjer ikke meg.

Det er en hel del jeg har holdt meg unna under svangerskapet¨, så som:

Spekemat, insjø fisk over 25 cm pga tungmetaller og forurensning, og en hel del andre ting.

Jeg har bare spist mat som er godt gjennomkokt eller gjennomstekt. Ikke noe rått. Så har jeg også holdt meg unna sushi som noen sier er sikkert om kjøkkenet er sikkert, men i vinter så husker vi jo flere resaturanter som blev stengt ned.

Jobber selv i bransjen og mannen min gjør det så det er mye rart der ute, till og med i butikkene.

Ring til føden, de har åpent nå og spørr etter hva du skal kjenne etter og hva du skal gjøre om det er noe. Enkelt og greit, så slipper du gå og uroe deg.

Det er helt sikkert ingentingen, men som sagt jeg skjønner at du er urolig.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Er selv veldig redd for listeria, og har lest ganske mye om listeriasmitte. Som jeg forstår, er det slikt at det skal en del bakterier til før man blir syk. Det er nok ikke nok at du er borti muggen leverpostei. Listeria dør på 65C og du helte jo kokende nudelvann over den gamle leverposteien så da "desinfiserte" du den nok. Nudlene dine var jo varme så hvis du fikk leverpostei på dem, ble nok leverposteien også oppvarmet. Ta det med ro. Ingen grunn til å ringe lege/føden da inkubasjonstiden likevel er fra 3 uker til 2 mnd. De står overalt at listeriose er skjeldent, så tror ikke det er noe fare. Lykke til!

Skrevet

Listeria kan finnes i rått kjøtt og upasteurisert ost, men er veldig sjeldent. Leverposteien er jo stekt og mugg har ingenting med listeria å gjøre.

Har aldri hørt om noen som har fått listeriose - gravid eller ikke.

Men altså, vet om flere som har skadet seg i bilulykker feks. Er det ikke da mer naturlig å bekymre seg for det? Synes mange gravide får litt merkelige perspektiver og er unødig hysteriske for ting som det er utrolig liten sjanse for å komme borti.

Skrevet

I mai var det funnet Listeria i en type ost fra Høng her i norge. Det var en ost som gikk ut 19.06.07 og produsenten tilbakekalte alle ostene som hadde blitt kjøpt; vel vi hadde denne osten i kjøleskapet vårt da jeg var 37 uker på vei. Jeg hadde ikke spist av den selv, men sambo hadde spist av den og han ble faktisk dårlig (magasjau). Da jeg hørte om at det var listeria i akkurat den osten vi hadde fikk jeg helt panikk; vi hadde jo brukt samme kniv på alle ostene og dessuten hadde jo restene av osten ligget innpakket i kjøleskapet en uke....

Ringte til legevakten og fikk til svar at dersom jeg selv ikke hadde tatt en stor bit ost og ellers følte meg fin i formen så var det ingen grunn til bekymring. Men hvis jeg fikk diare skulle jeg komme inn.

Så ta det med ro du! Det går nok bra:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...