Gå til innhold

Ultralyd og 2.kontroll...

iiida82

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt forvirra og håper noen kan hjelpe meg litt. Leste her inne om ul i uke 9 og uke 12, men legen min bestilte ul til meg i uke 18. Er dette vanlig eller seint? Vet at man kan gå privat men er det noe å se så tidlig? (er i uke 10 nå). Jeg har vært veldig kvalm og familien spekulerer i tvillinger siden min bestemor fikk tvillinger. Har veldig lyst å vite mer selvfølgelig og få vite at alt er bra, men samboer synes vi bør vente. Er det mange her som har har fått privat ul, og hva synes dere om det? Koster det mye?

Lurer også på når det er vanlig å gå til 2. kontroll? Dette ble mange spørsmål men hadde vært fint å høre fra flere gravide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig med ul rundt uke 18 ja. De som får ul tidligere får det pga tidligere aborter eller blødning feks. Vil man ha ul før uke 18 må en ta det privat om en ikke har spesielle grunner som gjør at en kan få en tidlig ul.

Vet ikke når det er vanlig med 2 kontroll jeg, men det er sikkert noen her inne som vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ultralyd i uke 20 så alt mellom uke 18 og 20 pleier å være normalt.

Jeg har veldig stor sjangs for å få tvillinger da både jeg , og bestefar er tvillinger , men tenker ikke så mye på akkurat det ( mer ennn at det er spennende).

Har veldig lyst til å ta ultalyd privat selv , tenkte jeg skulle bestille til uken...er litt utolmodig av meg..hehe..

Jeg skal ha min 2 kontroll snart i uke 13 er i uke 11 nå...men det vet vel legen din godt , så kan jo spørre han/hun

lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ultralyd blir tatt mellom uke 17-21. Skal man ta før må man betale ca 500 kr for 3d, rundt 250kr for vanlig...ikke så dyrt. 1 kontroll er venlig mellom uke 10-13 og 2 kontroll er ikke før uke 24. Om det ikkje oppstår noe som tilsier at en må kontakte lege. Eg var kjempekvalm med første, begynte i uke 2 og verte til uke 14. Følte eg fikk stor mage tidlig og var "redd" for å få tvillinger sia både mormor og farfar er tvillinger. Men fikk ei lita jente:). Nå gravid i uke 11 og er nok bare 1 denne gangen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde ikke tidlig ul med mine to første barn. Men denne gangen hadde jeg veldig lyst. Vi har også flere tvillinger i slekta. Så jeg fikk henvisning av lege, og var på ul i uke 8. Det var veldig fint å få se det lille nurket. Vi så armene og beina, hodet og hjertet. Også fikk vi se at det bare var et foster der.

Jeg betalte for time hos legen, men ul var gratis. Anbefales!! =)

Vanlig ultralyd skjer rundt uke 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liste over de kontrollene som er normalt å ha i et vanlig svangerskap:

Første kontroll: uke 8 – 12

Andre kontroll: uke 17 – 19 Rutineultralyd i svangerskapet

Tredje kontroll: uke 24

Fjerde kontroll: uke 28

Femte kontroll: uke 32

Sjette kontroll: uke 36

Syvende kontroll: uke 38

Åttende kontroll: uke 40

Ev. Niende kontroll: uke 41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene, synes dette hjalp veldig! Det er jo så mye som skal finnes ut av så det er veldig fint å få hjelp her inne. Skal få kjærsten til å lese svarene deres så kanskje han får lyst på tidlig ul han også;) Jeg blir jo så utolmodig, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!!! eg gikk på ultralyd privat på volvat medisinske senter når eg hadde en MA.... det kostet meg 1000kr men var vært å få ett svar... skjønner godt at du vil se om det går bra.... no har eg mistet to ganger og denne gangen får eg på fredag ultralyd time... er da i slutten av uke 10... er litt får at eg skal føle meg trygg... er viktig det både for deg og barne,,,, koster 300kr på en ikke privat klinikk men kan være litt venting der... klem anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...