Gå til innhold

Tenker dere på om navnet kan uttales på engelsk?

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt veldig opptatt av at navn også skal kunne brukes utenlands og i hvert klinge greit på engelsk. Vi blir jo stadig mer internasjonale og jeg håper i hvert fall barna mine vil studere eller i hvert fall feriere en del utenlands.

Har ei venninne som heter Gunn som har jobbet i forsvaret utenlands, hun som først gjorde meg obs på det. Hun var ikke helt fornøyd for å si det sånn he he he

Fortsetter under...

På den ene siden tenker jeg at det er fint å ha et navn som er enkelt å uttale i andre land. Vi sitter jo ikke bare hjemme i vårt eget land hele livet!

På den andre siden så synes jeg det er fint å ta vare på det som er typisk norsk, og tror personer fra andre land synes det er mer eksotisk og spennende med Synnøve enn med Anna (som begge forøvrig er pene navn). Jeg har selv et navn som egentlig er håpløst på engelsk, men likevel har ingen av mine britiske venner problemer med å huske hva jeg heter. De brukte riktignok noen forsøk før de klarte å uttale navnet mitt, men de synes jo det er gøy at jeg har et norsk navn! Jeg får masse positiv oppmerksomhet når jeg er ute å reiser, og når folk først har lært seg navnet mitt, så glemmer de det ikke.

Så det er vel en overveiing vi som foreldre får gjøre. Jeg synes det er greit å ta hensyn til at navnet skal være enkelt på engelsk, men også greit å ikke tenke på det.

For vår del kommer vi til å velge et navn som skal kunne uttales greit både på norsk og mannen min sitt morsmål, og dermed blir det også et som er forholdsvis greit på engelsk.

Tja. Ja, vi gjorde det, men det er fordi halve familien til ungene er utenlandsk, i hovedsak engelsktalende.

Men sånn generelt tror jeg behovet er overvurdert, jeg kjenner folk som heter både Simen, Odd og Even uten å slite noe spesielt med å bo og jobbe i engelsktalende land. De færreste gidder å le seg i hjel når de møter en araber som heter Musa heller, liksom.

Vi tenker absolutt på det i og med at vi snakker engelsk hjemme, men bor i Tyskland. Mannen min er fra et tredje land. Så navnet må passe på mange språk. Hvordan det funker på f.eks. spansk bryr vi oss lite om.

Annonse

Hos meg er det ett must at navnet skal klinge godt på engelsk og norsk! Jeg bodde i usa og først kalte jeg meg med første navn men herregud så stygt det lød, så det ble mellomnavnet på meg ja. Er også ute å reiser mye og da er det godt å ha et velklingende navn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...