Gå til innhold

Vet dere hva mellomnavn egentlig er?

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt oppgitt over at mange her inne tror at et barns andre fornavn er mellomnavnet!

La oss ta navnet: Norah Angelica Krøvell Olsen.

Norah Angelica er to fornavn.

Krøvell er mellomnavnet.

Olsen er etternavnet.

Litt greit å ha definisjonen klar, eller? Hentet fra regjeringen.no:

Hva er fornavn?

Fornavnet er det første navnet i navnerekken og av en annen karakter enn slektsnavnet. I motsetning til slektsnavnet går fornavnet aldri automatisk over på barn.

Hva er mellomnavn?

Mellomnavnet er et slektsnavn og settes mellom fornavnet og slektsnavnet. Det er et personlig navn og er ikke en del av slektsnavnet.

Hva er slektsnavn?

Slektsnavnet er det siste navnet i navnerekken. Slektsnavnet viser slektstilknytningen, og det er bare dette som kan erverves automatisk av barn.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10118077-vet-dere-hva-mellomnavn-egentlig-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir jo tatt opp med jevne mellomrom, men det blir aldri fulgt opp. Ingen vits å prøve engang. Selv kaller jeg det for andre fornavn og ikke mellomnavn, men skjønner jo hva folk er ute etter når de vil ha mellomnavn til Kari liksom.

Annonse

Hehe.... Dette kommer opp med (u)jevne mellomrom... Men det nytter bare ikke... Det er ingen som bryr seg om korrekt begrepsbruk her inne, om det kommer aldri så mange velmente innlegg...

Jeg er av dem som er tilhenger av å kalle en spade for en spade, men jeg har skjønt at det ikke nytter her inne. :-)

Gjesp...

Tror "regjeringen.no" kan lage så mange retningslinjer de vil om sånn saker, folk gjør som de alltid har gjort likevel. Der jeg kommer fra er fornavn nr 2 mellomnavn.

Altså;

Norah er fornavn.

Angelica og Krøvell er mellomnavn.

Olsen er etternavnet.

Annonse

Synes det var et greit innlegg, jeg. Det må jo spille en rolle i de tilfellene hvor du skal fylle ut skjema med etternavn, fornavn, mellomnavn.

Tenker på søknader om pass og liknende. Og ikke minst når du skal fylle ut det der navneskjemaet som du skal sende inn til folkeregisteret(eller hvem det nå var) når du har fått en baby!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...