Gå til innhold

Noen som kan forklare meg litt??

2ne81

Anbefalte innlegg

Jeg går 2 året av bachelor, og har akkurat blitt gravid.. Forventet termin er rundt 20 april. Noen som vet hvilke stønader jeg kan søke på? Siden jeg får barn på slutten av semesteret vil jeg kun få fødselsstipend i to mnd, eller fortsetter de 42 ukene over sommeren og inn i neste semester? Jeg har ikke foreløping planer om å ta permisjon, har trillepike som blir med på skolen:) Søker jeg om fødselstipend allerede nå? Har akkurat mottatt lån nå, så hvordan gjør jeg det? Ser noen skriver om OS, er det noe alle kan få, og hvor mye utgjør dette? Dersom man får OS vil fødselstipendet bli lån?

Huff mange spørsmål her, hadde vært superhyggelig om noen tok seg tid til å svare...

Klem fra Summetone

Fortsetter under...

Heisann!

1. Du får fødselsstipend i 42 uker, inkl sommerferien. Ta kontakt med lånekassen for å gi beskjed om at du er gravid, men det er nok ikke noe som haster helt enda. Det er jo først i neste semester at det vil gjøre seg gjeldende.

2. Overgangsstønad tror jeg bare er for alenemødre. Hvis du har en mann i ditt liv som har tenkt å stille opp for deg og barnet, blir nok ikke dette aktuelt. Men det kommer fra nav og ikke fra lånekassen, og jeg tror du kan få begge deler uten at stipendet blir lån. Snakk med lånekassen om dette.

3. MEN du har rett på enten foreldrepenger (hvis du har jobbet nok til å ha rett på det, se på nav.no) eller engangsstønad, den er på ca 33.000 kr.

I tillegg får du barnetrygd, og etter hvert kontantstøtte hvis du ikke velger barnehage.

Jeg vil anbefale deg å snakke med Amathea hvis du har flere spørsmål om dette, for de har god peiling på alle rettighetene vi har som gravide! Se www.amathea.no

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...