Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Jeg ammer hver 4.time, og gutten er bare 15 dager. Det vil si at han ikke får de 8-12 måltidene de snakker om at de skal ha, men 6.. På natten kan det gå 5 timer i mellom. Grunnen til at han får så sjelden er at han bare vil sove. Han må vekkes for å få mat, og noen ganger får jeg ikke vekket han etter 3 timer.. Så da er det lettere når han får sove en time ekstra. Når han får mat ammer jeg ca 15 min før han sier at det er nok. Altså 15 min hver 4.time... Jeg synes selv dette virker lite på et så lite barn, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Det er helt umulig å vekke han til tider.. Og da går det ikke an å tvinge han til å ta pupp.. Noen som har noen gode tips for å få vekket slike små forresten? Om han våkner av seg selv og vil ha mat, så får han selvfølgelig det. Det er jo det jeg vil. Men jeg kan ikke trylle dessverre..
Expat Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Absolutt, om du ikke har verdens beste melkeproduksjon og han et voldsomt magemål. Hvordan er det med vektoppgangen hans, hvor mange våte bleier har han? Om han bare vil sove så er det opp til deg å få vekket ham. Du kan gå på ammehjelpen.no, a-å, "søvnige barn" og lære noen triks.
Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2007 HUff, nå ble jeg redd... Jeg vet ikke om jeg har verdens beste melkeproduksjon for å si det sånn.. Aner ikke noe om melka mi.. Hvor ofte bør han da få mat? Han har ca 5 våte bleier om dagen kanskje. Han bæsjer etter hver amming. Han har så langt gått greit opp i vekt. Jeg har gjort alle triks i boka for å få han til å våkne, men det går jo ikke. Han er så trøtt. Føler meg som verdens verste mamma nå, som ikke gir barnet mitt nok mat.
Expat Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 At bleier og vektoppgang er ok er betryggende. Kanskje du har en supersuper. Det finnes dem også. Følg med på vektoppgang og bleier, han bør ha fem-åtte i døgnet. Dette med trøttheten er greit om han går så bra opp. Det er tøft å bli født, de fleste kvikner til etter tre-fire uker. Vi har bare ett våkent bilde fra første seks ukene...
Expat Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Du kan godt pumpe litt hver dag for å finne ut hvordan det går og så holder du melkeproduksjonen oppe og fyller fryseren med melk.
Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2007 Jeg skal på helsestasjoenen på mandag og få veid han, er veldig spent. Når han først våkner er han veldig våken, og kan være våken i over en time etter amminga er over. Han nekter å ta mer pupp, så da må jeg gå ut i fra at han er mett. Han bæsjer nok mer enn han tisser. Men, jeg skal prøve å vekke han hver 3.time, om det går..
Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2007 Hvor ofte bør jeg pumpe meg?
Expat Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Få en total på 8g i døgnet du, du pumper bare 15min per pupp. Uannsett hva som kommer i flaska (det går lettere om du ikke titter når det har begynt å renne).
Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2007 Når bør jeg pumpe meg da? Noen timer etter amminga? Jeg ammer bare det ene brystet ved amming (bytter på ved hver gang)
Expat Skrevet 16. august 2007 #11 Skrevet 16. august 2007 Du pumper det som ikke "ble spist", gjerne rett etter ammingen, eller når han sover.
Tante Flodbjørn Skrevet 16. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2007 Han veier 3135 g nå, veide 3065 ved fødsel.
Expat Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 Har han 150g oppgang i uka så er det ikke no å få panikk for nå, nyt at du får hvile, mange skulle ønsket seg litt ro i etter fødselen!
Expat Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 Her er svaret jeg fikk fra min veileder: Har helsestasjonen utelukket gulsott?? Noen barn er jo slappe, men dette er jo lite mat, da. Hun bør ha hudkontakt, bære, og sove med barnet for å stimulere til suging. trolig forbigående, han kommer nok til å suge mer snart.
Tante Flodbjørn Skrevet 17. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2007 Han har ikke gulsott. Han hadde det i starten, men nå har blitt kvitt det. Han får masse hudkontakt, vi bærer han masse, og sover sammen med han av og til når jeg ammer. Både jeg og pappan. Han hadde gått opp 60 gram siden mandag, ikke kjempemye akkurat, men helsestasjonen sa det var ikke fare på ferde... Men samsoving er jo ikke å anbefale i forhold til krybbedød, så derfor vil vi jo ikke sove sammen med han hele natta.. Blir bare litt etter han er ferdig med måltidet. I dag har han spist et kjempemåltid (til han å være), på over en halvtime. Skal veie han på mandag, håper han har gått opp mer da. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre.. Sukk
Tante Flodbjørn Skrevet 17. august 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. august 2007 Dytter litt igjen jeg...
Expat Skrevet 17. august 2007 #18 Skrevet 17. august 2007 Det høres ut som du har styringen og passer på. Flott det! Det går seg nok til, og det er bra at du allerede gjør en hel del riktige ting, det er bra du er oppmerksom! Dette med samsovinga kan du faktisk lese om på ammehjelpens hjemmeside. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=202
Tante Flodbjørn Skrevet 17. august 2007 Forfatter #19 Skrevet 17. august 2007 Jeg prøver så godt jeg kan i allefall, får bare håpe at det er godt nok. I dag har vi klart å vekke lillegutt til hver ca 3.time, og han har spist ca 20 min da. Det er jo en forbedring. Nå blir det noen ganger det går 4 timer mellom. Men allikevel en forbedring? Han er ikke 8 uker enda, så da venter vi med samsovingen.. Har angst for krybbedød, og vil ikke gjøre noe galt.. (leste linken du sendte)
Expat Skrevet 17. august 2007 #20 Skrevet 17. august 2007 Vi har vel alle litt panikk for kd... Jeg synes du er flink jeg... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå