Gå til innhold

trenger litt veiledning videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå 5 mnd men den siste måneden har ammingen blitt et styr. Litt før hun ble 4 mnd ble det for lite melk. En uke med økedager hjalp på. Jeg har ammet ofte om dagen, bumpet om natten (+ amme 1-3 ganger), drukket vann, ammete. Så var det en uke der det fortsatt var litt liten men nok viss jeg gav flaske på kvelden. Etter hvert har det gått seg til slik at jeg ikke har trengt å gi flaske om kvelden, har vært nok med litt grøt i tillegg til amming (er komt opp i en posjon på 5 ts grøtpulver). Hos HS i går sa hun at jeg burde kutte ut å pumpe på natta. Men fortsatt er det for lite melk til jenta mi. Hva kan jeg gjøre mer for at det skal bli nok? Noe jeg bør gjøre annerledes. Prøver så godt jeg kan å få hvilt nok og spist nok sunn mat. Mensen kom tilbake da jenta mi var 3 mnd. Har dette noe innvirkning på ammingen?

Er så utrolig vanskelig å vite om hun er mett. Har prøvd å lagt henne til ofte i dag virker som om hun ikke spiser så mye hver gang, men samtidig virker hun jo fornøyd med livet (bortsett fra om kvelden når hun er trett og det faktisk er for lite mat. I kveld prøvde jeg å pumpe og da kom det bare 20 ml, så tydelig at det ikke var mer. Er det vits å tørrpumpe for å få opp produksjonen?

Ble visst litt langt dette men til slutt vil jeg bare si at jeg er utrolig glad for at det finns folk som har peiling på amming her inne. Det hjelper meg veldig mye psykisk i forhold til amming å vite at man har mulighetetn å spørre om hjelp.

Så TUSEN TAKK.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Egentlig høres det ut som du har grei styring, omtrent fullammer, og ellers burde slappe av med ordningen så masse. Bare stole på ungen og melka og slappe av med det som funker for deg. Om 15min pumping på natt får deg til å slappe av og du føler det understøtter ammingen, og du orker det, så hvorfor ikke. Det er du som må gjøre jobben, ikke jeg. Kaver du så er det ikke bra for noe som helst. Tro på deg sjøl!

Skrevet

Flott at du prøver så hardt, men slit deg nå endelig ikke ut!!!

Du skal kose deg nå. Hvis hun øker normalt i vekt etter sin kurve er allting bra. Synes absolutt ikke du skal bruke krefter på å pumpe om natten! Unn deg den hvilen du kan få. Melkeproduksjonen hemmes av stress.Gi morsmelk først til alle måltider, men fyll på med grøt eller annet passende tillegg når hun ikke blir mett. Det er ikke nødvendig å fullamme nå. Eneste positive effektene som er vist av å fullamme utover 4 mnd (snakker ikke om utviklingsland med forurensede vannkilder nå) er at mor går litt raskere ned i vekt.

Du har allerede en ideell situasjon med gradvis tilvenning til fast føde under dekke av morsmelk. Dette er mer enn bra nok!

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Trenger nok å roe ned og ikke stresse med maten for putselig er permisjonstiden over og da er det jo dumt å ha brukte hele permisjonen på å stresse med å amme og øke melkeproduksjon. Er nok litt pga at det er vanskelig å gi slipp på kosen det er med amming og litt at det faktisk er litt nederlagsfølelse å ikke greie å fullamme til hun er 6 mnd. Vet i teorien at det ikke er noe nederlag men var liksom det jeg hadde forestilt meg. Er vel like godt å forstå med en gang at alt ikke blir som man har forestilt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...