Gjest Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 dette er alltid like gøy... =) RARE ORD FRA BERGEN... Gåttabaen - noe man sier når man er overrasket Bækkalokk - Kumlokk Skillingsbolle - stor kanelsnurr hot dog - pølse i brød (vi skjønner ikke pølse i brød, bare hotdog) Boss - søppel Glont - bæsj Blautadrit - gjørme esse på leggen - drite seg ut / gjøre noe flaut/en tabbe Belite - når man ikke beliter seg, vil man ikke finne seg i reglene Å være ani - Å være borti Kvart i itt - Kvart på ett Onse seg - tulle seg Undikk - underbukse Strømpik - Strømpebukse Pikken - Tikken (barnelek) gangsperr - støl? sånn melkesyre i beina Sting - Hold i siden (vondt i siden etter å ha løpt) Månebedotten - overrasket Py - kjipt Fakarten - faen Løvang - lang kost med nal på Make - "Vi har make genser"= vi har lik genser Labbelesten - med sokker på, uten sko Doddegutt/soss - en som har en rik pappa Stril - en fra sotra Dørg - tvers gjennom "dørgende våt" Kjøssehulle - munnen Portemone - lommebok Hin istedenfor andre. "Hin siden" = andre siden Klesse te - slå noen Raspeball - komle Naien - nesen Pjåte - putte noe inn i noe annet Snøsokk - tulling Bale - styre med noe Gæffle - spise fort Disse - huske (sånn som barn har) Daier/nusser - pupper Slitan - uttrykk som brukes når noen har fått noe nytt Sløkket - teit Kallasjar - sjøstøvler
Tooblind Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Ååååå!! Det er så deilig å høre alle bergensk uttrykkene.. Jeg bor jo milevis hjemmefra og må legge om fordi ingen skjønner dialekten vår, så deilig å få en slik liste.. thihi..
Gjest Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Jeg er og fra bergen, sambo er fra tønsberg, og han synes det er mye synd at jeg ikke bruker noen av uttrykkene over lenger. Grunnen er at jeg jobber i bhg. og hvis jeg f.eks. sier til en liten pjokk at han skal kaste noe i bosset, så ville nok han sett veldig forundret ut Derfor har jeg nok dessverrre lagt dem bort, helt uten å være det bevisst. Men kjekt å lese de her da Samboeren min sier "tysen", det hadde ikke jeg hørt før jeg traff ham tror jeg. En tysen type, er en litt "slesk" fyr
Gjest Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Og så sier vi 'an istedenfor den. alt er hankjønn i bergen. Hvis du puttet noe i lommen, så sier du "pjåtet 'an i lommen" kjekt med bergensord =) her er noen til til deg, tooblind Turer - stikker/går Bennaren - bensinstasjon proff & loff - fotball Honen pitle deg =) Pitle - pille Bussik - busemann Snått - snørr Knipe - klype Luddig - morsomt/rart Pittenetete - kverulerende Løparhjul - sparkesykkel Giddalaus - lat Gidde - orke
Tooblind Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Ja jeg synes det er veldig kjekt med det. Sambo merker det veldig godt når jeg snakker med noen hjemmefra.. Da er dialekten der med en gang, men når jeg flyttet bort her, så var det ingen som skjønte hva alle de uttrykkene betydde, så jeg måtte legge om. Trist egentlig. Tror jeg skal begynne med de igjen nå.. Fra no av ska eg kun snakke med bergensk uttrykk! Sambo synes forresten det er utrolig tidig at når man i Bergen legger på en ending når man skal omtale en person. Som for eksempel: Toringen, Morrisen osv hehe..
ano`num *17.03.10* Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 fra Ålesund lågt - vondt pillereske - dropseske folekaule - kjempegøy (tror ikke det egentlig er et ekte uttrykk?) Åh, vi har jo hundreogørten flere...... Men husker jeg dem. Næ....
Liinda meg+han vil bli 3 Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 Sauen, du har glemt noe:P tidi/vitti-morsomt
Pinny og lillegutt Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Kommer ikke på så mange i slengen Men her er en fra Sarpsborg/Østfold: Tælle - Gå
petite fleur Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Fra Tromsø: Læsta - ullsokker jumper - tynn genser knø - enten å styre med noe, eller å herje/leke med noen ønes - samme som knø glassbrott - glasskår tøvsjur - tullejente mainnskjit - kjipe greier;)
Hormonella Skrangle Skrevet 16. august 2007 #11 Skrevet 16. august 2007 Noen fler fra Særp: Gøttekællær - kakemenn Ærbe - jobb Følær (tykk l) - fugler Stake - stryke (stake hunden) Jangle - tulle bete - bit Ellers må jeg si at jeg er stor fan av bergens-dialekta. Gulasj: - Marianne, Marianne, e har slutta å skarre på r-ane! Marianne: - Har du Gulasj? Få høre. Gulasj: - Eple!!!
Hormonella Skrangle Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 Gullars var det han het! Haha! Hvor ble det av han?
gladmammatel2 Skrevet 16. august 2007 #13 Skrevet 16. august 2007 Grynne - gå i masse snø sny - snø fur - ake i snø tjøllan - kopper og kar sklættæ - våt snø sjyen - sjøen togæ - (kopp)handduk haill - det må man ha for å få fisk! Hvordan man får det er en annen sak
3småskatter:0) Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 Eg e fra Stavanger og det ordet som e typisk Stavangeruttrykk e: Løye: morsomt/rart. :0)
theafranord Skrevet 16. august 2007 #15 Skrevet 16. august 2007 Litt mere nord norsk....... i allefall fra Lofoten: Si i lortfaille: buksa er litt stor, henger i rumpa... kopptua: en vaske fille tefat: fat for å ha under kruset sjarken: en fiske båt
Buick Skrevet 16. august 2007 #16 Skrevet 16. august 2007 Sunnmørske uttrykk:) Tvåge-oppvaskfille Ej hekje, men ho hi ho he-eg har ikkje, men ho andre har kjøyse-toskete jente/dame slaur-en som er slurvete steikje bukkje-kraftuttrykk pingle-pyse + mange fleire, men kom selvfølgeleg ikkje på meir...
Mamma til snart 4 Skrevet 16. august 2007 #17 Skrevet 16. august 2007 Fra Karmøy: tråsskådel=dør stokk såks=saks løye=morsomt Føysa=huske Kjørkjå=kirken biel=bilen Skuel=skolen off er sikkert mye, men komme ikje på nogge i farten;)
Ioren Skrevet 16. august 2007 #18 Skrevet 16. august 2007 Hainnfeinn - bestikk Kopplærv - kjøkkenhåndkle Karravolin - kranglete Tronnover - egen/vrang Irin - ivrig/utålmodig Er trønder jeg =P
Niem og Patrick Skrevet 16. august 2007 #19 Skrevet 16. august 2007 Rångepådel = Når du har skoen på feil fot Da besta uttrykket frå Bømlo
MaryPopp☆2-barnsmor Skrevet 16. august 2007 #20 Skrevet 16. august 2007 Hællæ-- hallo Prekæs!- (vi) snakkes! preke- snakke pæler- gummistøvler/sjøstøvler Kæll- mann seigkæller- seigmenn, godteri ille bra!- veldig bra! årnær sæ!- det ordne seg! Slække'n- slappe av Kommer sikkert på noen fler etterhvert også.. Og ja, det er fra Fredrikstad.. ;-)
♥Rime♥ Skrevet 16. august 2007 #21 Skrevet 16. august 2007 Stavanger Badla- rulletobakk Javel- Sier vi til kjentfolk vi treffer på gata, "hvordan går det" liksom Snått/snue/bussefant- Gørr fra nesa Tog- Din tosk Annige- Noe vi er ivrig etter Grimme/Grimt- Stygge,stygg (som i ikke pen) Hykkas-Krokfot-spenne ben Pagg av- Sprang bort
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 16. august 2007 #22 Skrevet 16. august 2007 Tar både noen som er fra dialekten min, og noen som er fra andre dialekter her i nærheten, så er ikke alle ordene jeg sier til vanlig da.. junell - lyn innpunn - inn under punnst - underst løa - lodden deia - har seg f.eks. Per ligg å deia på´o Tone - Per har sex med Tone bratt røsta - bratt takvinkel svåltin - enn mann som er sulten svålta - en dame som er sulten måssåbjønn - små fisk, fisket i fjellvann, som det smaker mose av møkjadamm - dam med møkk snurull - Mannens kjønnsorgan Er mange flere også, men kommer ikke på de akkurat når man skal skrive de ned da...
jiha Skrevet 16. august 2007 #23 Skrevet 16. august 2007 hihi så gøy=D elte- lemne, la ligge igjen toy- tyggis
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 16. august 2007 #24 Skrevet 16. august 2007 hvis noen bor i skauen, langt borte, så sier vi :- han bor langt inni gomperæva!
minførstebaby Skrevet 16. august 2007 #25 Skrevet 16. august 2007 Hehehehehe........... Det var jammen godt at det ikke var "RARE FOLK FRA DER DU BOR" Er litt redd det hadde blitt rene Facebook.... Nei,vi i Bergen har jammen mange rare og tidige ord..Men det er jammen godt å høre dem iblant.....I vertfall når vi ikke bor i Bergen lenger.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå