Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. august 2007 #1 Del Skrevet 16. august 2007 Matilde begynte med tilvenning i bhg i går, og i dag var hun der for første gang litt alene (digresjon; fy flate så pyton det er å holde maska og si rolig hadet og snu ryggen til når gullskatten får nedovermunn og gråter sine såreste tårer - jeg HATER det!!!). I dag gikk vi på den tiden de vanligvis pleier å legge ungene, men i morra skal hun være der "hele" dagen (fra halv ti til halv to ca) og de lurte på om hun pleide å sove eller hva. Jeg ble jo litt i tvil siden vi har vært litt av og på med dagsoving i det siste, men tenker at i og med at hun er mer vant til å sove på dagen enn IKKE å gjøre det, så er det kanskje greit å begynne med soving og så droppe den senere hvis vi ser hun ikke trenger den? Aktivitetsnivået i bhg er jo uansett høyere enn hjemme, så hun vil sannsynligvis bli trøttere der. På den annen side så ble jeg litt skuffet over sovestedet. Da vi var på foreldremøte før sommeren fikk vi beskjed om at de hadde soveplasser inne og ute og fikk inntrykk av at vi kunne velge. Da jeg spurte i dag (så at de tok frem vogner til de som skulle sove) så sa hun jeg snakket med at de pleide å legge alle ute, for det var lettere å holde styr på. Matilde har jo ikke sovet ute i vogn siden hun var 1 år ca... Så å da skulle introdusere et nytt sovested når hun ikke kommer til å sove på dagen så veldig mye lenger - er ikke det teit, eller har jeg bare hengt meg opp i tanken? Hva hadde dere gjort? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10106528-april-what-to-do-ang-bhg-start-og-soving-p%C3%A5-dagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
j05-g07-fødeklar Skrevet 16. august 2007 #2 Del Skrevet 16. august 2007 Samme problem her i gården. Vi startet med tilvenning forrige onsdag og det gikk jo kjempestrålende. Snuppa digga bhgen og hun var der en hel dag alene allerede forrige fredag. Ikke noe problem og ingen gråting når vi skulle gå hun nesten skubba oss ut døra på bhgen. MEN....i går og i dag så gråter hun og blir helt fra seg når vi går (snufs jeg får jo kjempedårlig samvittighet siden jeg "bare" er hjemme med lillebror) Uff dette er ikke noe kjekt, men samtidig så klarer jeg ikke aktivisere henne nok her hjemme og jeg tror vi hadde gått hverandre på nervene hvis vi skulle tråkket oppi hverandre hver eneste dag. Hun er supersosial og elsker jo å leke med barn... HVORFOR DENNE REAKSJONEN DA!!!???? Noen som har noen trøstende ord?? Så var det denne sovinga da. Her har hun aldri sovet i vogn (kun når hun var baby) Hun har alltid sovet inne og kan fremdeles sove 2 t på dagen når hun er hjemme. Men i bhg vil hun ikke sove, så jeg har med vogn til henne og de legger henne og forteller henne at hun skal hvile og at hun ikke trenger å sove. Da legger hun seg fint i vogna siden de andre barna gjør det og hviler. Personalet sier at de tviler på at hun har sovet noe. Jeg tror at på sikt kommer hun til å bli så sliten av å være i bhg at hun sover i vogna til slutt men det kommer nok å ta tid.Vi også har vært litt på og av med sovinga i det siste men jeg vet at hun trenger å sove siden hun som regel sovner her hjemme.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10106528-april-what-to-do-ang-bhg-start-og-soving-p%C3%A5-dagen/#findComment-10110090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 17. august 2007 #3 Del Skrevet 17. august 2007 Synes det var veldig dårlig av bhg å ikke ordne plass inne, er jo vanlig å ha madrasser som de kan slappe av/sove på da.. i bhg her fikk de aller minste reisesenger, til de er store nok til å ligge i ro på madrasser.. Men jeg tror nok de vil trenge søvnen den første tiden i bhg hvertfall, husker Natalie var helt utslitt etter bhg og da sov hun to timer på dagen også. Det med at hun skriker etter dere så sent i tilvenningen tror jeg er normalt, når vi starta i fjor så sa de at noen fikk det med en gang, og andre kunne få det opp til to uker senere! Så det er nok helt normalt, er uvant å være i barnehagen uten mamma selv om det er gøy også.. Jeg håper virkelig Natalie ikke slår seg vrang når hun starter på igjen etter ferien.. når vi spør om hun gleder seg til å møte de andre igjen så vil hun heller være hjemme med mamma og pappa.. så håper hun forandrer mening når hun starter på igjen.. Vet ikke om jeg var mye til hjelp, men ønkser dere lykke til med tilvenning og alt det der Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10106528-april-what-to-do-ang-bhg-start-og-soving-p%C3%A5-dagen/#findComment-10120173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig mamma... Skrevet 19. august 2007 #4 Del Skrevet 19. august 2007 Vår barnehagetilvenning gikk heldigvis knirkefritt og uten tårer, men et par måneder senere opplevde vi en uke med grining, men det ble heldigvis med det... Helt vanlig ifølge bøker og personalet i barnehagen, og jeg hørte jo at hun sluttet å gråte før jeg hadde tatt på meg skoene i garderoben uansett, så det hjalp... Ang. soving var vi heldige at det var en seng ledig inne, en sprinkelseng, så den overtok vi. Det er jo begrenset med plass til senger inne, men de har iallefall plass til halvparten av barna. Mange av barna var så små da de begynte der at å sove i vogna var naturlig, det er nok derfor de gjør det ennå, men som du skrev så sluttet jo Maja med å sove i vogna for lenge siden, så det var ikke aktuelt å prøve på engang for vår del. Krev inneplass du, så lenge de har sagt at det finnes, det er barna som skal ha en god hverdag, ting skal ikke bli "slik og slik" bare fordi det er lettere for de ansatte... Tull og tøys, altså!! Maja har en sovebamse hun ikke har sovet en natt uten siden dåpen, så den må bli med frem og tilbake til barnehagen, men den gir en utrolig trøst og gjør innsovingen lettere... Den fant de også frem til henne et par av de dagene der avskjeden var vanskelig, og hun vet den ligge ri senga hvis hun skulle ha bruk for litt ekstra trøst (slo seg en gang og da var "Bass" grei å ha...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10106528-april-what-to-do-ang-bhg-start-og-soving-p%C3%A5-dagen/#findComment-10133461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ApriIbaby Skrevet 19. august 2007 #5 Del Skrevet 19. august 2007 Hei Yaddaline. Jeg anbefaler i hvertfall at du prøver først med å la henne sove i bhg. Det er nok ganske slitsomt for de å være der! Merker i hvertfall stor forskjell på Lille på en fridag og en bhgdag. Som du selv skriver kan du jo bare kutte det ut etterhvert hvis det ikke går. Jeg tror jeg hadde henvist til det som ble først prestentert for deg ang soving - at man kunne velge mellom ute og inne. Hvorpå jeg hadde sagt at jeg ville fortrukket om de kunne få til en ordning for henne inne. Du kan jo legge til at det nok ikke blir snakk om så lenge til *S* Vet alt om å gå i fra dem når de ikke vil..... HUff det sliter i et mamma-hjerte. det er værst i begynnelsen før barnet blir kjent med bhg og de voksne. Etter hvert når de vet at Matilde egentlig trives godt der og har det bra, blir det lettere å huske på at de er ganske flinke til å manipulere oss mammaer disse små. Hold oss oppdatert om hvordan det går da. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10106528-april-what-to-do-ang-bhg-start-og-soving-p%C3%A5-dagen/#findComment-10136701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå