Gå til innhold

Homofili og religion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder dere dere til homofili? er der virkelig den verste synden som finnes? blir man automatisk bortvist fra himmelen fordi man er homofil?

Så et program på tv2 i dag der det var snakk om homofile og kristendom. Under en homoparade hadde også noen kristne stilt opp for å motdemonstrere dem.

På plakatene deres sto det ting som "Gud hater homoer" og "hiv kurerer homofili". Ifølge dem var det umulig å bli akseptert av Gud hvis man var homofil, fordi Gud hater alle homoer. Ifølge min oppfatning av Bibelen elsker Gud ALLE, uansett synder.

Har snakket med kristne som mener at homofili og pedofili er like galt. Dette er jeg veldig uenig i. Pedofili skader faktisk et annet menneske som ikke kan forsvare seg selv. Homofili er bygget på kjærlighet, og er et frivillig valg tatt av to voksne mennesker.

Hva syns dere? hater Gud homoer? Er Homofili en av de største syndene? Eller er alle synder like store, og homofili like forferdelig som pedofili?

Fortsetter under...

Skrevet

Huff, det er netopp dette som er så skremmende med religion!

Gla jeg ikke er kristen, så jeg slipper å forholde meg til synd/ikke synd.

Jeg er syndfri og tilfreds=)

Skrevet

Vel, jeg tror ikke på denne guden (antar du omtaler den kristne), men så vidt jeg kan forstå bibelen står det ganske klart der at sex mellom menn er fy-fy og en vederstyggelighet og slikt - i hvert fall om man "ligger med en mann som man ligger med en kvinne," noe som i og for seg er rimelig godt gjort (eller man har misforstått noe vesentlig når man ligger med kvinner).

Graden av synd står der ikke så mye om, men som jeg forstår gudeduden rett liker'n steining for det meste. Paulus tror jeg var skaphomse og at det derfor han fremstår så bitter.

Men homofili og kristendom er jo åpenbart forenlig, da det finnes plenty av kristne som ikke har noe i mot homofili og plenty av homofile som er kristne. Det kommer vel an på hvordan boken tolkes også i denne saken.

Det er forøvrig ganske standard med noen gale kristne på homoparader rundt i verden, litt som en kuriosa. De er så søte, så.

Skrevet

Mener homofili er synd, ja. Men tror ikke eller sier at Gud hater homofile. Det er å gå for langt. Litt stormannsgalskap å snakke på vegne av Gud på den måte. Tror Gud elsker alle mennesker, dog ikke alle handlinger eller synder.

Selv om det står ganske klart at homofili er synd i Bibelen, står det ingenting om hat. Bare at det er å krenke kroppen.

Synes det er forskjell på homofili og pedofili. Og om man ikke vet forskjellen, bør man kanskje studere litt

Skrevet

Hvilke bibelsteder tenker du på når du ser det står ganske klart?

Og apropos dette med synden, hvorfor fortsetter man å mene at noen bibelsteder er korrekte, mens man ignorerer andre (også nytestamentlige) bibelpåstander? Jeg tenker f.eks på "Kvinnen rår ikke over sin egen kropp, det gjør mannen" (Kor.7.4) eller "Men en kvinne som ber eller taler profetisk med utildekket hode, fører skam over sitt hode" (Kor 11.5) og forsåvidt et hopetall andre - og enda verre blir det jo om man skulle finne på å inkludere GT.

Skrevet

Jeg tenker på både GT og NT(Korinterne bl.a.). Kan godt finne sitatene. Men det er jo lettere om du leser selv.

Ja, et bra poeng med det at man velger hva man vil følge :-) Det vil vel alltid finnes ulike meninger på det. Og det står jo mye rart i Bibelen. Jeg tror selv man kan strebe etter å gjøre så godt man kan. Og ingen av oss har fasiten på hvordan Gud vil dømme. Så gjør ikke alle vårt beste?

Det står forsåvidt også i Bibelen at man kan skille seg om den ene ektefellen lever umoralsk. Også at man skal dømmes etter hvem man er gift med. Og katolikker og enkelte andre trossamfunn er veldig på det med ekteskap.

Synes selv det står mye fornuftig i Bibelen. Og jeg tror ikke det er meningen at vi skal skjønne alt. Eller være enig med alt. I tillegg kan man argumentere med at enkelte nedskrevne ting må sees i lys av tiden det er skrevet. Er det ikke derfor Bibelen ansees som hellig? Den representerer noe over oss? Noe renere?

Annonse

Skrevet

Tror ikke man blir automatisk bortvist fra himmelen fordi man er homofil. Mener det er langt verre synder enn det. Legning er jo også litt uforskyldt og belastende. Sex kan føre alle på ville veier :-) Jeg ser det slik at de blir utsatt for en stor prøvelse.

En homofil person kan vel sikkert ha flere bedre personlige kvaliteter enn en heterofil? Altså hvordan livet deres er ført. I forhold til omgivelser.

Skrevet

Jeg har lest bibelen. Tenker også primært på Paulus når det er snakk om bibelsk homofobi - de gammeltestamentlige uttalelsene må man jo nesten utelukke, med mindre man vil forsvare andre commandments i GT også, som at voldtatte kvinner skal steines til døde og slikt. Derfor var sitatene jeg nevne ovenfor her også fra Paulus.

Da lurer jeg på hvorfor du velger å mene at homofili er synd, men ikke mener at det er syndig for kvinner å be uten å dekke til hodet? (Korrigér meg for all del om du faktisk mener det). Sånn i og med at Paulus påstår begge deler ...

Skrevet

Paulus var en bra mann med veldig mange sterke meninger. Han mente at kvinner skulle dekke til hodet og ikke tale i forsamlinger osv. Gud har sagt at homofili er synd, men ikke noe verre synd enn annen synd vel og merke. Gud ødela bla Sodoma på grunn av ugudeligheten i denne byen og homofili var en stor del av det. der er forskjellen. Det går ikke på om kristne mener at det er synd eller ikke, bibelen sier at det er det.

Når det gjelder å dekke til hodet når en ber var den en overbevisning Paulus hadde. Og det med å være kristen og sånn er en ganske individuell greie. personlig dekker jg ikke til hodet mitt, men om noen gjør det så helt greit.

Skrevet

Å ja. Så vi kan drite i alt Paulus sier, fordi han hadde rare overbevisninger uforenlige med gudens?

Sodoma står i det gamle testamente. Der står det også at gud befaler at dersom en kvinne blir voldtatt i en by skal hun steines til døde, og at det er en vederstyggelig synd å gå med klær av to slags stoff. Mener du dette medfører riktighet?

Skrevet

Synes bibelen virker som en bok med mange kontradiksjoner.

Det blir umulig å følge den uten å ende opp som total schizofren.

Størst av alt er kjærligheten. Uspesifisert.

Jesus elsker ALLE barna.

La oss gjøre det samme.

Skrevet

Paulus mente at helst ingen skulle gifte seg. Han mente at kvinner ikke skull tale i forsamlinger osv. Det er ikke det at det han sier er feil, men han sier også selv at: dette er min mening, døm selv!

hans overbevisning tror jeg også kan være helt forenelig med Guds bud. Gud har sagt at vi skal ikke gjøre noe som er til anstøt for brødrene (eller søsterne selvsagt) Dersom det ville støte menigheten om en kvinne bad uten å dekke til hodet kan det være grunnen til at Paulus sa dettte. Du vet, Paulus fikk overbevisninger av Gud og det kan vi også få i dag. Paulus er kjempeviktig, og han har mye visdom, men det betyr ikke at tiden ikke forandrer seg. Og fordi om det står at kvinnen skal dekke til hodet sitt når de ber så er det ikke sikkert at det er SYND å ikke gjøre det.

Og selv om dette med Sodoma står i GT betyr det ikke at Gud forandrer seg for det gjør han ikke. Det som var synd før er og synd i dag men på grunn av Jesus så slipper vi å være under loven, vi er under nåden. (Hvis du skjønner hva jeg mener, litt kronglete forklart kanskje.)

Skrevet

JA, det er helt sant Emelén. Størst av alt er kjærligheten. Hvis vi ikke har kjærlighet er ikke noe av det vi gjør verdt noe :)

Annonse

Skrevet

Å ja. Så det er egentlig syndig å bli voldtatt i en by hvis man er forlovet? (Jf. 5.Mos22.23-24)

Skrevet

For det første så lever vi ikke i det landet som disse lovene gjaldt for. Dette er leveregler for de gamle jødene. Og for det andre så er det ikke synd å bli voldtatt men som det står i min oversettelse så er det fordi hun ikke ropte om hjelp siden hun var i en by, altså hvor folk kunne høre og hjelpe henne.Det er vel en slags sikkerhet for at ikke dama skal kunne si at mannen voldtok henne mens hun egentlig var med på det eller noe sånt? Men uansett så gjelder jo selvfølgelig ikke disse lovene i Norge, eller resten av Eurpoa, men ja, det var lover på den tiden i Israel. Leveregler for de gamle jødene. Vedder på at ingen turte å voldta noen heller for å si det sånn.

Og om loven i Norge sier at homofile kan gifte seg og at kvinner kan tale i forsamlinger så er jo det lov da, men de som levde på GT tid de innførte Guds lover og Guds straff for å bryte dem. Og Guds lover er beskrevet i GT men det gladt som dagt jødene på den tiden. Sånn var lovene i landet.

Skrevet

Du sa jo nettopp at guden ikke forandrer seg, men at det nå er mulig å anskaffe tilgivelse for å bryte reglene hans. Dersom disse reglene selvfølgelig ikke gjelder oss, hvordan vet vi da at noen andre regler guden kom med i GT gjelder oss? Altså at det fremdeles er syndig å være en mannlig homofil (kvinnene har så vidt jeg kan se ikke blitt omtalt i noen videre grad)?

Hva juridiske regler i Norge sier synes jeg irrelevant for ens fortolkning av bibelen. Eller mener du at GT i hovedsak er en gammel lovsamling uten relevans for dagens mennesker?

Skrevet

Det er mye bra lesing i GT og de ti bud gjelder så absolutt. Okei, Gud eier denne verden og lager reglene. Han har laget alle reglene i GT og de ti bud. den som bryter Guds bud må dø. Slik var det. Og det er viktig å huske at før Jesus var det ikke noe som kunne ta straffen for oss. Det er det Jesus har frelst oss fra da han stod opp igjen fra døden! Han har frelst oss fra dødsstraffen som vi skulle ha for å bryte Guds bud.

Jeg og du og alle andre skulle egenltig ha dødsstraff, for alle har vi brutt noen av budene.

Det det med steining og sånn driveer vi jo ikke med i dag. Lovene tillater ikke det men de drev nok på med det den gang. Egenlitg kan du si at deler av GT er en gammel lovsamling ja. Men det er veldig mye mer i GT ennn det. Og de gamle jødene fulgte disse budene, men jødene i dag gjør ikke det.

Skrevet

Hva jødene i dag gjør varierer storlig.

Men hvordan mener du man skal vurdere hvilke deler av GT som gjelder og hvilke som ikke gjelder da? Siden vi tydeligvis kan se bort fra Paulus, fordi han har fått personlige meninger inkorporert i bibelen?

Som en digresjon; dersom gudens regler strider mot ens egen moral, hvorfor bør man da fortsatt tilbe guden?

Skrevet

Okei, da har jeg kanskje vært litt upresis.. Vi kan ikke se bort fra Paulus. Men at han også har skrevet hva han selv mener, det har han jo.

Hvis du leser i GT så er det mye historier. Disse må vi jo gå utfra er sanne. Når det står slike ting som at kvinner som blir voldtatt skal vli steinet og sånne ting som en vet ikke gjelder i dag er det ikke noe vi i dag skal rette oss etter. Men noenganger er det helt logiske forklainger på disse lovene og også logiske forklaringer på hvorfor vi ikke bruker dem i dag.

Et eksempel:

Dere skal ha gjerder på taket.

Dette er et påbud fra GT. Okei, på den tiden var takene flate og mange oppholdt seg på taket, så de kunne falle ned.

I dag trenger vi selvssagt ikke det med mindre vi har flatt tak som fungerer som oppholdssted.

Du ser fort om det er et påbud og det er mange. Helt umulig for oss og følge alt dette i dag. Derfor har vi fått jesus.

Og så til det siste spørsmålet ditt. Tenker du da generelt om en hvilken som helst relegion eller Gud? (Jave) Jeg som kristen kan ikke la være å tilbe Gud fordi samfunnet rundt meg forandrer seg. Men bare så det er sagt så forventer jeg ikke at mine ikke- kristne venner skal leve etter bibelens moral. Jeg vet ikke med deg men jeg vil til himmelen, og jeg tror at en dag vil Jesus komme å hente meg. Jeg frykter og elsker Gud, derfor vil jeg ikke slutte å tilbe han. Men du må likosm først bestemme deg for om du tror på Gud eller ikke. For Gud er ikke mindre enn deg! Du kan ikke bestemme reglene i denne verden. Det kan ikke jeg heller. Jeg skal heller ikke arve denne verden men Guds rike. Himmelen. Det skal alle som tar imot ham. Så dersom Guds bud strider mot din moral må du velge om du vil følge ham eller ikke.

Det handler ikke om bud og regler når en har tatt imot Jesus. Selvsagt har en budene og loven, men når en er kristen har en et levende forhold til Gud. Uansett om en er aldri så snill og grei så hjelper det ikke om en ikke har tatt imot JEsus som sin frelser. Og det er også det eneste Gud krever av deg, Ta imot nåden, for vi har alle syndet og står uten ære for Gud. Han vil bare at vi skal si Jesus, jeg tror at du døde for meg, frels meg! Det er det eneste Gud krever! Lovene er jordiske og det er ikke så viktig, når en sammenlikner en evighet i himmelen med det korte livet vi lever her.

Skrevet

Med andre ord er det din personlige tolkningen som gjelder når du sier at homofili er syndig i følge bibelen. Og denne avviker fra mange andres tolkning, også den til plenty av teologer. Du velger hva du vil legge i teksten, og dermed velger du å mene at homofili er syndig - og skylder det glatt på guden din?

Jeg tenker forsåvidt på en hvilken som helst religion, men la oss gjerne ta for oss den kristne. Jeg kan forstå at man kan tro på den kristne guden selv om jeg ikke gjør det selv, men jeg fatter ikke at man dermed velger å tilbe vedkommende dersom dens befalinger strider mot ens egen moral.

Jeg forstår ikke at det å tro på skal være synonymt med det å tilbe, all den tid jeg hver gang jeg leser bibelen ser en autoritær, maktsyk og til tider ondskapsfull gudsfigur som forlanger underkastelse og absurde handlinger fra menneskene med mindre de vil fortapes. At han har en noe mer sympatisk sønn som tar på seg straffen for "syndene" til menneskeheten gjør ikke selve gudeskikkelsen mer sympatisk, liksom.

Skrevet

Okei, finn gjerne noe i bibelen som støtter opp om at det ikke er synd. For når bibelen siier at det er synd så kan ikke jeg som kristen si at det er det ikke.

Okei, Gud har for det første aldri gitt meg eller noen jeg kjenner en befaling som strider mot vår egen moral- Det at homofili er synd strider mot "samfunnets" moral kan hende.

Det spørs veldig hva du leser i bibelen. Og leser du i GT så ser du en streng Gud, for han tåler ikke synd og folk som syndet måtte dø. Men det står også at Gud gråter over de som går fortapt. Så hvis du bare har lest om han som en usympatisk, ond skikkelise bør du lese litt mer. Eller prøve å se hele sammenhengen.

Men jeg forstår godt hva du mener ->>-. Er absolutt ikke ute etter deg eller noen andre. Er ikke ute etter å bryte noen ned på noen måte. Men jeg synes det blir feil og vri på Guds Ord bare for å få det til å ""passe inn" for oss. Kunne ha bare dratt fram alle de fine tingene med Gud også, men nå ble jo dette en voldsom diskusjon omkring synd og bud :)

Skrevet

Bra skrevet, Rugeren prøver på nytt!

Er enig med alt du skrev der.

Skrevet

At gud gråter når de går fortapt, gjør ikke han til noen god gud fordet!

Han har gjort og sagt så mye faenskap at et sted går grensa- Det er utilgivelig.

Om han forandret seg når jesus kom spiller forsåvidt ingen rolle.

Gjort er gjort og sagt er sagt, så han får i allefall ikke min tilgivelse.

Hadde gud vært et menneske hadde han fått dødsstraff tidlig i det gamle testamentet.

Skrevet

Finn noe i bibelen? Eh, ja, hva med "størst av alt er kjærligheten"? Eller mener du kanskje at det ikke egentlig er kjærlighet homofile par føler til hverandre.

Jeg synes personlig det ser ut til å være en umulighet å ikke vri på guds ord for å få det til å passe seg. Bibelen er vanvittig selvmotsigende, og det er da også grunnen til at man har tusenvis av ulike menigheter som alle mener forskjellige ting og som alle mener de følger bibelens ord. Så inntil det motsatte er bevisst finner jeg det grovt usannsynlig at akkurat du skulle ha den riktige tolkningen av bibelen og alle de andre kristne synserne den gale, no offense.

Skrevet

Okei, Gud har ikke forandret seg fordi Jesus kom. lilledrue. Men den er greit.

Og til ->>-. Ja, størst av alt er kjærligheten. Det kan godt værre at det er kjærlighet som føles, det vet jeg ingenting om. Men går jo ut fra det. Og jeg ser ikke ned på homofile på noen som helst måte. Kjenner et par som er det og de er noen av de herligste menneskene jeg vet om. Absolutt.

Men det står altså i 1 kor 13 at "så blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Størst blandt dem er kjærligheten." Det betyr likevel ikke at det ikke er synd.

Samtidig mener jeg at det med synd er en ting mellom meg og Gud eller deg og Gud. Og jeg blander meg ikke opp i hva mine venner gjør. For jeg er jo og en synder. Men når du spør meg hva bibelen sier så indikerer den at dette er synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...