Gå til innhold

Spørsmål vedr. urinprøve! Haster - skal til jordmor i morgen.. :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til jordmor i morgen ettermiddag, er det da best å ta med prøve på morgenurin (har hørt at den "forteller mest" fordi den er mer konsentrert) eller at jeg tar en prøve rett før jeg drar dit, så den er "fersk"?? Gode råd?

Skrevet

Godt spørsmål. Det lurer jeg og på. Skal på jobb først.

Har hørt at det er lurt at urinprøven står kaldt, men det er nok ikke så appetitelig for de andre på jobb at den står der..

Noen råd?

Skrevet

Som en gylden regel bør man ta med prøve med morgenurin, men når jeg har time senere på dagen har jeg ofte fått ta prøve på legekontoret.

Skrevet

Det skal være morgenurin, da denne er "lagret" lengst.

Da ser de best hva den inneholder. Hvis du tar urin fra senere

på dagen, så vil den være mer "uttynnet".

Kan sammenliknes med en graviditetstest. Den bør tas på morgenen,

da den er mest konsentrert da .

He he...dårlig forklaring, men håper dere forstår :o)

Skrevet

også er det lurt å tisse litt før du begynner å samle.. Tror det for at bakterier ol. som ligger i urinrøret ikke skal komme med i prøven.

Skrevet

Tar du prøven på morgenen, men ikke skal "bruke" den før senere på dagen, må den oppbevares kaldt. Helst skal man vaske seg først, og la den aller første strålen gå i do, fordi det kan være litt "grums" i denne.

Skrevet

Legg prøven inne i en tupperware-boks, e.l. i kjøleskapet på jobben. Da vil ingen kunne se hva som er inni, og du trenger jo ikke fortelle det til noen heller... :-)

Skrevet

Ble bare mer forvirret... Men takk for svar. :-) Folk mener ikke det samme... Ok, da tar jeg med morgenurin, og hvis den ikke er fersk nok får jeg bare ta en ny hos jordmoren. Ha en god natt, alle sammen!

Skrevet

Pelin har rett!! Bruk morgenurin og husk å lagre den i kjøleskap til du skal dit! Fikk begge disse instruksene når jeg fikk time neste ute for det er sent på dagen. Tiss også litt først pga grumset :-)

Skrevet

jeg leverte morgenurin sist jeg var hos lege. Tisset rett i glasset og glemte å sette den i kjøleskapet på jobben i tillegg. Fortalte det til hun som skulle sjekke urinen, og hun sa det ikke hadde noe å si.

Tittet litt på prøven og den var litt grumsete, men helt fin på¨resultatet alikevel.

Du ble vel neppe klokere av dette, men poenget er vel at det ikke er no krise å gjøre sånn :)

Skrevet

De vil helst ha morgenurin, for da har du samlet opp evt. avfallsstoffer/bakterier og sånt gjennom hele natta. Grunnen til at den bør stå kaldt, er at eventuelle bakterier ikke skal videreformere seg utenfor blæra di.

Den "perfekte" urinprøve tar du på følgende måte :-)

1. Vask deg godt nedentil

2. Skill kjønnsleppene

3. La det første av urinen gå rett i do, ta selve urinprøven omrent midt i "tissingen", og la det siste av urinen gå rett i do igjen.

NB: Urinprøver kan se grumsete ut, men være helt fri for proteiner/bakterier osv. likevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...