Gå til innhold

Hjelp! det er så mange fine navn! vet ikke hvilket vi skal velge..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fine navn!

Nora

Sofia, men liker best Sofie :o)

Mie

Mille

Olivia

Emma

Kornelia

Kristiane

Ava...eneste som jeg ikke likte noe særlig.

Nora Olivia

Nora Kornelia

Sofie Kristiane

Emma Sofia

Tja....synes jeg var flink til å sette sammen dobbeltnavn, selv om jeg synes alltid navn står best alene. He he :o)

Lykke til!

Ville nok vært litt forsiktig med navnet Ava om jeg var deg, og særlig kombinasjonen Ava Maria/e.. For Ava kan oversettes til "hellige" i mange land, og det er nok ikke det morsomste å gå rundt og hete "hellige Maria" og særlig ikke om man ikke er kristen..

Annonse

Tror du blander litt, jeg!

Det er AVE som betyr 'vær hilset' på latin. Som i bønnen "Ave Maria", som heter "Hill deg, Maria" på norsk.

AVA, derimot, er en variant av EVA:

av hebr 'hava' = Eva, 'liv'. På gresk: 'fugl' . Awa på arabisk betyr 'heldig, lykkelig'

Har ikke sagt at det gjør det i Norge, for jeg vet det er "Ave" her i Norge! Men jeg har sett at i flere land er det Ava og ikke Ave. Ava betyr Eva her i Norge ja, men drar man utenlands kan det misforstås til "hellige" og det er ikke heldig!

Annonse

Synes du hadde noen fine, og noen ikke så fine.

SofiE er flott, og Emma, Nora og Kristiane. Gamle fine gode navn. Olivia er forsåvidt også veldig greit.

Ava blir for mye Ave Marie (da heller bruke navnet Ada)

Liker best 1 fornavn, men har likevel noen forslag til 2 fornavn:

Inga Sofie

Jenny Olivia

Solveig Kristiane

Ada Kornelia

Nei, vet du hva. Du tar feil.

"Vet det er Ave her i Norge"? Ave er LATIN, som kjent opphav til mange verdensspråk. "Ave Maria" er en verdenskjent bønn, som heter nettopp "Ave Maria" og ikke noe annet, i alle land med èn eneste katolikk - altså de langt fleste.

Skulle likt å vite hvilket "utland" du sikter til. Argumentasjonen er rett og slett for tynn. Det stemmer ikke at de sier AVA MARIA i "utlandet". Jeg tror dermed ikke at navnet kan misforstås. Og i dag er jeg i det kranglevorne hjørnet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...