Emiliten Skrevet 15. august 2007 #1 Del Skrevet 15. august 2007 Kjære "venninner"! Jeg trenger noen å "snakke" med, føler at jeg holder på å eksplodere innvendig av alle undertrykte følelser av skuffelse, bekymring og ubesvarte spørsmål etter at jeg i går fikk beskjed om at ingen av de tre eggene lot seg befrukte ved IVF. Sykehuset kunne ikke si noe om hva dette kom av, sæden så ok ut, eggene ser ok ut... Fikk beskjed om at det blir icsi neste gang. Jeg føler at man har ca 30 sekunder til disposisjon på sykehuset for å stille alle spørsmål, få alle korte beskjeder og ta de nødvendige beslutninger. Føler meg helt rådvill og desorientert. Og jeg har heller ingen ingen å snakke med: på jobben vet de ingenting, mannen min synes ikke vi skal elte og gruble, men heller reise oss og se fremover, venninnene mine er alle lykkelige 2- eller 3-barnsmødre og kan ikke sette seg inn i min situasjon. Derfor ber jeg dere om råd og erfaringer: er det i det hele tatt noen vits i å prøve icsi når det ikke er påvist at sædkvaliteten er dårlig? Er det lavere mulighet for å lykkes ved icsi enn ved ivf, og i tilfelle hvor meget mindre sjans? Er det større fare for å abortere? Bør vi kanskje søke oss til utlandet for å prøve met hatching? Får man refundert medisiner uansett om behandlingen foretas i Norge eller et annet land? Er det mye større mulighet for å lykkes ved slik hatching? Jeg er evig takknemmelig for at dere finnes og for deres svar, for jeg føler meg helt helt alene med dette. Klem og lykke til til alle lykkelige rugere og til alle dere andre:-) Emiliten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly 79 Skrevet 15. august 2007 #2 Del Skrevet 15. august 2007 Skjønner det er vanskelig! Når det gjelder at du ikke fikk noen befruktet har jeg så lite erfaring, for jeg har vært veldig heldig med det selv. Men jeg tror neppe det er mindre sjans med isci! Heller tvert om!:-) Hatching har jeg virkelig troen på, jeg ble gravid da jeg prøvde det selv. Desverre mistet jeg, da... Vet godt hvordan det er å ikke ha noen å snakke med. Har du noen tanker om å ringe en privat klinikk, bare for å rådføre deg litt? De tar seg tid, de hører på deg, og kikker ikke på klokka som i det offentlige. når det gjelder refundering, fikk jeg refundert etter mitt DK forsøk, så da tipper jeg det ikke har noen landegrenser. Klem til deg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10097708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 15. august 2007 #3 Del Skrevet 15. august 2007 Hei:-) Vi opplevde det samme som dere - ingen av mine 17 egg ble befruktet med IVF, nedturen var gedigen! Nå er jeg dessverre inge happy story, men jeg velger å svare deg like vel. Er det i det hele tatt noen vits i å prøve icsi når det ikke er påvist at sædkvaliteten er dårlig? - Ja, det er det! Med ICSI fikk vi befruktede egg ved alle 3 forsøkene, men antall egg som ble befruktet var relativt lav (siste forsøk ble bare 6 av 26 egg befruktet...) Er det lavere mulighet for å lykkes ved icsi enn ved ivf, og i tilfelle hvor meget mindre sjans? - Nei, det er det ikke. I hvert fall ikke så lenge de kan se at både egg- og sædkvalitet er god. Jeg har "rare" egg med hvite flekker, så det er nok forklaringen på at jeg enda ikke har baby i magen. Men dette ble ikke oppdaget før ved ICSI-forsøket, ved IVF så eggene mine normale ut. Er det større fare for å abortere? - Nei. Bør vi kanskje søke oss til utlandet for å prøve med hatching? - Dere bør prøve et ICSI-forsøk her hjemme først, for å se om eggene blir befruktet da. Blir de ikke det, så vil jo ikke hatching hjelpe - dessverre. Får man refundert medisiner uansett om behandlingen foretas i Norge eller et annet land? - Ja, så lenge du holder deg innenfor 3 forsøk får du refundert alle medisinutgifter over 15 000,- Men egenandelen blir jo mye høyere ved en privatklinikk, enten den er norsk eller utenlandsk. Er det mye større mulighet for å lykkes ved slik hatching? - Norske klinikker (som ikke tilbyr hatching) sier nei, danske klinikker (som tilbyr hatching) sier ja - så om dette strides de lærde... Lykke til! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10097975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliten Skrevet 15. august 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 15. august 2007 Kjære Snøfilla og Lilly! Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare meg. Jeg skjønner jo at ingen ingen i verden kan svare på om dette kommer til å lykkes til slutt! Men nå fikk jeg i hvert fall litt nytt håp og tror at jeg likevel orker å fortsette. Snøfilla, det var leit å høre om din litt triste historie - har noen funnet ut av dette? Du produserer jo kjempemange egg!! Men det hjelper så klart ikke hvis de ikke vil feste seg... Håper håper håper du lykkes snart og at dere blir lykkelige foreldre. Lykke til til deg også, Lilly, og tusen takk igjen for at dere sendte meg svar. Det betyr masse for meg. Da får vi altså smøre oss med tålmodighet i tre sykluser og prøve på nytt i juletider. Det går jo fortsatt an å tro på nissen? ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10098411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jons_gravid Skrevet 15. august 2007 #5 Del Skrevet 15. august 2007 Hei Emiliten. Jeg hører egentlig ikke til her enda, men er inne og leser ganske ofte likevel, og tenkte å svar deg for å oppmuntre deg litt ) For det har seg slik at jeg (eller jeg og mannen) har en gutt som er nøyaktig åtte måneder gammel i dag, og han er resultatet av et ICSI-forsøk. Heller ikke vi sliter med dårlig sædkvalitet, vi er såkalt uforklarlig barnløse (eller var det, da). Likevel ble det ikke noen befruktede av totalt 13 egg (IVF). Ved andre uttak ble 7 av 15 egg befruktet (ICSI), og ett ble satt tilbake, de andre lagt i fryseren. Resultatet er altså vår lille skatt som vi håper skal få et lillesøsken, enten ved hjelp av eggene i fryseren, eller ved hjelp av nye runder med ICSI. Ingen, hverken legene eller andre helsepersonell jeg har vært i kontakt med har nevnt noe om at det er dårligere sjanser ved ICSI enn ved IVF, ei heller at det skal være høyere risiko med aborter. Håper dere er like heldige som vi var, det er store sjanser for at dere vil lykkes med ICSI selv om det ikke gikk bra med IVF!!! Lykke til!! mvh jons og lillegutt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10098558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella72 Skrevet 15. august 2007 #6 Del Skrevet 15. august 2007 Hei på deg, først vil jeg bare si at det var synd at eggene ikke ble befruktet denne gang. Men, du har bare gode odds, for sykehuset anbefaler ICSI, og det betyr at de har troen på at det vil virke. Tenk om de hadde frarådet videre behadling fordi det ikke var noe håp om positivt resultat. Du er i de beste hender:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10098810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonimo & gullprinsen :o) Skrevet 15. august 2007 #7 Del Skrevet 15. august 2007 Hei! Jeg har tre mislykkede forsøk bak meg på Riksen og har i dag vært på Nordica og tatt ut egg. Vi har IVF, men Nordica gjør også ICSI. Forskjellen på Norge og Danmark er STOR. I Norge blir man bare en på et samlebånd og dersom man har behov for ekstra oppfølging faller man utenfor. Det virker som om de bare gir opp. Jeg har ikke tålt crinone gel eller progestan, så siste forsøk ble tatt uten noe tilskudd. Ingen brydde seg om det heller, men allikevel står det på Epikrisen etter forsøket at jeg har brukt det... I Danmark kan de utføre assisted hatching, fjerne fragmenter fra eggene og forsikre seg om at egg som blir brukt har kjerne og hvor denne ligger, så de ikke ødelegger den ved befruktning. Alt dette gjør at det er lettere å lykkes ) Et forsøk i Danmark koster mye mer enn det man betaler når man har et forsøk i det offentlige. Medisiner til tre forsøk dekkes bare om man har kjøpt medisinene i Norge uavhengig av hvor forsøkene er gjort. Jeg hadde nok valgt ett ICSI i Norge bare for å se utfallet .o) . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10099028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliten Skrevet 15. august 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 15. august 2007 Tusen takk, alle dere søte, omtenksomme, kloke og utholdende jenter!! Nå føles det bedre, det hjalp så vidunderlig å få deres tilbakemeldinger! Nå ser jeg fremover og håper i hvert fall litt igjen på at vi skal få det til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10099543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosejent1 Skrevet 15. august 2007 #9 Del Skrevet 15. august 2007 Hei Emiliten, Jeg fikk ut 17 egg første forsøk. Både eggene mine og sæden var visstnok veldig bra, men kun 2 av disse eggene ble bekfruktet. Ble selvfølgelig veldig skuffet der og da, for dette for hadde forventet flere. Dette forsøket var mislykket, men er i disse dager igang med andre forsøk. Denne gangen blir det ICSI på oss etter legenes anbefaling. Det positive er at vi kanskje har funnet ut hva som er feilen med oss og vi er veldig positive;-) Ville bare si lykke til Emiliten og bare stå på;-) Stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10101192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snooopi Skrevet 15. august 2007 #10 Del Skrevet 15. august 2007 Hei! Kjempetrist å lese at ingen egg ble befruktet... jeg vet hvor trist det er, da jeg har vært i din situasjon. Vårt første forsøk endte med ingen befruktede egg ved ivf... Det var kjempetrist, men vi gikk straks igang med nytt forsøk. Denne gangen gikk vi for icsi, men eggene mine klarte ikke opprensningen...enda en forferdelig nedtur... Vi fortsatte i samme tempo, men nå med ny medisin. Vi fikk ut få egg, men det var ett som var perfekt befruktet, og dette ble selvfølgelig satt tilbake. Dessverre testet jeg negativt.. Jeg var trist... Vi kom over kneika og startet opp nytt forsøk. Denne gangen gikk jeg til akupunktur, som ga meg masser av positiv energi - om mange eggposer!!! Jeg fikk ut hele 7 egg, 4 av dem ble perfekt befruktet, 2 satt tilbake og ett var godt nok for fryser'n! Jeg testet positivt:o) Min hcg var lav, men utviklet seg som den skulle. I uke 11 på 1. UL var det ikke noe foster der... Kjempeskuffelse! Det ble utskrapning.. Jeg gikk igang igjen med akupunktur og hele pakka. jeg ble gravid igjen!! -men det gikk samme vei. Opp igjen - jeg ble gravid på fryseegget også!! - men heller ikke denne gangen skulle vi lykkes... I dag er jeg på p-piller for å "ordne" syklusen etter at jeg ble avbrutt etter en uke med hormoner. Jeg er klar for det aller siste offentlige forsøket, jeg har fått 3 ekstra, så de har tro på det. Jeg har og tro på det! Både meg og mannen er testet for alt, kromosomer og blodpropper, eggledere og sædceller, og det finnes ikke noe å legge skylden på. Jeg er kjempepositiv for neste forsøk - for det kan jo ikke gå galt flere ganger! Vær positiv og sterk, og husk at "if you can dream it - you can do it!" mange klemmer fra en som har vært her alt, alt for lenge... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097589-jeg-trenger-r%C3%A5d-har-ingen-%C3%A5-snakke-med-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-icksi-etter-mislykket-ivf-fors%C3%B8k/#findComment-10102996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå