Gå til innhold

Hva skal jeg sende med til frokost?

Anbefalte innlegg

Snuppa mi på snart 18 mnd begynner i barnehagen på mandag. Hun liker å sitte på fanget mitt og kose seg med en flaske velling til frokost. Men jeg vet ikke om jeg burde la henne få spise frokost sammen med de andre på morgenen, og venne henne til å spise noe annet, eller om jeg skal gi henne flaska før jeg leverer i barnehagen. Hun vil jo allikevel spise lunsj og ettermiddagsmat sammen med de andre.

Hva spiser deres små til frokost? Synes dere at hun er for stor for velling? Hun er generellt småspist, så jeg synes det er fælt å stoppe med noe hun er glad i.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10097580-hva-skal-jeg-sende-med-til-frokost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send med brødskiver til frokost!

og om hun ikke vil spise det (gi det noen dager), så kan du heller gi henne velling før hun kommer. Men når hun er blitt 18 måneder syns jeg kanskje det er på tide og begynne med brødskiver i stedet..

ped.leder`n

Jeg tror det går greit å gå over til brødskiver, hun er glad i det. Hun har pleid å spise det før hun sover dagsblunden sin, men nå som hun får varm lunsj i barnehagen på den tiden hver dag, så er det sikkert greit med brødskiver til frokost. Det har nok bare noe med at det har blitt en så koselig greie, og den første uka så kan det nok hende at jeg varierer litt med å gi velling før avlevering, og å sende med brødskive.

Forslag til pålegg? Hun liker kaviar, prim og leverpostei, og kanskje litt brunost iblant. Servelat, kokt skinke osv er hun ikke begeistret for.

Her i Norge har vi en holdning om at velling, det er kun for de aller minste babyene, gjerne noe de får før de begynner med grøt. Men vi trenger ikke å reise lengre enn til Sverige før det er helt vanlig å drikke velling langt opp i småbarnsårene. Den vellingen man kjøper (ikke tynn grøt, lagd på grøt-pulver) inneholder mye næring, og en porsjon av denne inneholder nesten like mye næring som en porsjon grøt.

Har selv en småspist snuppa (13 mnd) som har med seg velling i bhg. De tilbyr henne først "vanlig mat", men hvis hun en dag spiser dårlig, får hun denne. Ser ikke helt problemet jeg....

Annonse

Fint å lese at det var mye næring i vellinga, det er ikke tåteflaska som er dilemmaet mitt, jeg lurte egentlig mest på om hun fikk nok næring nå som hun løper omkring. Jeg kan ikke sende med henne tåteflaske i barnehagen, så mye skjønner jeg og. Det blir nok noen dager med velling før avlevering, og noen dager med brød. Hun vil nok selv bestemme seg for å velge brød til frokost etterhvert, hun har stort sett styrt det meste selv i løpet av sitt korte liv. Smokken legger hun igjen i senga hver morgen, så tåteflaske har jeg ikke dårlig samvittighet for å gi henne. Men jeg kommer nok ikke til å akseptere at hun som 2-åring løper rundt med en tåteflaske i munnen - selv om jeg ser for meg at det ser litt søtt ut ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...