Gå til innhold

noen som vet???


prinsesse.vet.ikke.020108

Anbefalte innlegg

når jeg var på ul,spurte jeg jordmor om ,når man skulle til kontroll igjen og sånn hun sa at man ikke skulle på flere kontroller,at man kun skulle til legen en gang å måle magen og veies,trodde man fikk oppfølging sånn en gang i mnd jeg??trodde også at man fikk en fast jordmor kan kunne ringe hvis det var noe man lurte på?synes dette var rart.

noen som vet noe mer en meg,første gang så litt usikker...

skal forresten føde på ullevål,bor i oslo.og er ca 19 noe uker på vei..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå til jordmor hvis du vil, det har jeg valgt i alle fall. Tror det er ca hver mnd fra uke 24. Før det er det ikke så hyppige kontroller, det er i alle fall ikke standard.

Jeg har fått beskjed av min jordmor om at jeg kan ringe henne hvis jeg lurer på noe, så det er jo veldig greit.

 

Men det kan hende at den jm du var til til ul var en annen enn den du ville gått til fast! Sånn er det i alle fall her i Bergen. Vi får ul på Kvinneklinikken (sykehuset, altså), men går til vanlig til jordmor på helsestasjon. Tror det skal være jm på de fleste helsestasjoner, finn ut hvor din nærmeste er og ring dit! det er den jordmoren som blir "din" jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta kontakt med din lokale helsestasjon for å få en jordmor som følger deg opp frem til fødselen. Du skal ikke gå til en jordmor på Ullevål (de gjør bare ultralyd), men til en i ditt nærmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor går man til lege eller jordmor en gang i måneden...

jeg har valgt og gå til jordmor også må jeg til lege hver tredje måned...hmmm..trodde det var vanlig og gå til jordmor eller lege jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der jeg kommer fra er detter noe som skjer automatisk,og siden jeg spurte jordmor og hun sa at det ikke var vanlig her i oslo,skjønte jeg ingenting,trodde det var ganske vanlig jeg også,men skal kontakte en jordmor i nærheten å spørre,vil jo til kontroll hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vet noe om dette! Det er blitt nye rettningslinjer på dette med kontroller. Jeg bor i Oslo og skulle ringe helsestasjonen for å bestille time hos jordmor, for jeg foretrekker å ha kontrollene hos jordmor og ikke lege. Dette er valgfritt. Men da jeg ringte dit, fikk jeg beskjed om at det var umulig å få jormor nå i Oslo, det var så stor mangel på jordmødre, spes nå i sommer. Men hun jeg prata med sa at det skal være fire kontroller utenom ordinær ul. Da er første legebesøk også regnet med. Så da blir det fordelt sånn ca: Første legebesøk (varierer jo en del når man går til legen første gang), så er det UL i uke 17.19 ca, så er det kontroll i uke 24, 28 og 32. Men dette er minimumskravet, kan hende at kommuner som har god råd, god dekning på jordmor/lege velger å ha kontroller oftere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fant en jordmor i dag,det er sånn privat,koster 300 gangen eller noe sånt,men synes det er greit med oppfølgingen man får der,har prøvd å spørre legen om ting men han er alltid littt usikker,så ville gjerne til en jordmor.der jeg var hadde ,ikke så mange tror jeg for jeg fikk fort time,pluss at hun jeg pratet med var veldig koselig.synes ikke det er så ille å betale da,enn å stå i kø også komme til en overarbeidet jordmor,synd at det er sånn i oslo egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal være sånn i hovedstaden! Jeg bor i Bergen og her er det mye bedre!

Men jeg ville nok også gjort som deg; heller betalt litt ekstra for å få time hos jordmor. Det er nok verd pengene, fastlegene kan ikke alltid så mye som vi skulle ønske om svangerskap og fødsel. De må jo kunne litt om alt, mens jordmoren kan fokusere bare på sitt fagfelt!

 

Lykke til, håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har fått fast jordmor og skal til henne en gang i måneden frem til uke 28 da skal jeg til kontroll hver14 dag! Skal til legen min i uke 32 og 36 tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og går annenhver måned til lege og annenhver måned til jordmor... Syntes det er veldig greit....

 

Føler jeg får dekket det meste da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og har ikke hatt noen problemer med å få kontroller verken hos lege eller hos jordmor. Får riktignok litt ekstra oppfølging pga høyt blodtrykk FØR jeg ble gravid, men tror ikke det har vært avgjørende.

Fastlegen anbefalte meg å gå til jordmor og han annen hver gang fra uke 20-24 en gang og fremover. Var hos jordmor for første gang på fredag, skal til legen igjen om en måned og til jordmor igjen om 2 måneder - så de er i hvert fall enige. :)

 

Det kommer kanskje an på hvilken bydel man bor i? Bor i Østensjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...