Gå til innhold

Noen som visner i fingrene her?

sara66

Anbefalte innlegg

Er midt i uke 36, og begynner å merke de litt mindre hyggelige sidene ved å være gravid. Er plaget med fingre/hender som jeg mister følelsen i. Værst om natten, men det vedvarer utover dagen også. Faktisk smerter helt opp i albuen og skuldrene.., - noen som har det likedan?

Kommer visst av hevelse/ vann i håndledd ( også i anklene), - men ville så gjerne ha noen råd for å lette litt på det. Anyone?

Fortsetter under...

Jeg har det på samme måten som deg -og er ca like langt på vei som du er også. Har hatt det slik med visne figre, eller fingre som "sovner", i flere uker nå -særlig i høyrehånda. Også hos meg er det værst om natta, men jeg kjenner det også på dagtid. Jeg la en gang inn et innlegg ang. dette på 3.trimester, og da fikk jeg flere svar fra andre som har det på samme måte som oss. Er som du sier vann/hevelse i håndleddet, som da presser på noen nerver -og det føles numment i hånda. Det var i grunn ikke så mye å gjøre med dette, måtte bare forsøke å rette ut håndleddet mest mulig, riste litt i hånda slik at blodgjennomstrømning gikk lettest mulig og kanskje holde hånda litt "opp" innimellom -det var rådene jeg fikk etter mitt innlegg den gang. Vi får trøste oss med at nå er det ikke lenge igjen til babyen kommer ut, og da forsvinner forhåpentligvis også denne "rariteten" ganske fort ;o)

Merker også det, har kjent det i flere uker alt, er i uke 32 nå med tvillinger.

Våkner ofte opp med "sovende" armer. Dette er ikke farlig, men skyldes væske i som samler seg i ekstremitetene.

Lege og jordmor anbefaler å drikke mye vann og å hvile med beina høyt flere ganger i løpet av dagen.

jeg er også litt vissen i fingertuppene og jeg er bare 24+5

husker jeg var det med Sander også.....er det ikke en nerve som ligger i klem har jeg hørt...og det går ann å ta et lite snitt under håndleddet om det er veldig plagsomt...men sååå plagsomt er det ikke hos meg heldigvis......

Jeg hadde også visne fingre og hender under graviditeten, og det startet rundt uke 20. Hadde akuratt de samme symptomene som dere beskriver, på carpal tunnel syndrom.

Da jeg startet med modnings akupunktur i uke 34 fortalte jeg om disse plagene til akupunktøren min, og hun sa jeg skulle ha kommet før for akupunktur har god effetkt på disse plagene.

Akupunkturen lettet på symptomene fra første dag og varte i nesten en uke, før neste behandling.

Absolutt å anbefale.

Nå 11 uker etter fødselen har jeg fortsatt litt plager av og til, men ikke på langt nær så mye som i svangerskapet.

Dette med visne og dovne fingrer er ett tegn på at neven i håndleddene ligger i klemme pga økt vann i kroppen og svangerskapshormoner (carpal tunnel syndrom). De fleste av oss får det på slutten av svangerskapet og plagene forsvinner alt fra 1-5 mnd etter fødselen.

Jeg var så uhelig å få det da jeg var ca 13-14 uker på vei, plagene og smertene økte for hver dag. Til slutt ble plagene så store at kirurgen innvilget haste operasjon på meg. Han sa at det var svært sjelden de opererte gravide men at han skjønte plagene mine var store. Etter operasjonen sa han at nerven min var skikkelig skvist sammen og at jeg virkelig hadde trengt operasjon. Så her sitter jeg med en hånd operert for 3 uker siden som blir bedre og bedre for hver dag (er smertefri men enda litt visne i fingrene). Skal til sykehuset om 3 uker for å vurdere om den andre hånden skal opereres nå før fødselen :-)

Håper den blir tatt slik at begge hendene er gode til babyen kommer i november :-))

Annonse

Ja, her var det jo tydelig at dette ikke er noe jeg er alene om...

Uff, jeg skal ikke klage, skjønner jeg! Har tross alt ikke begynt så tidlig som flere av dere.

Håper likevel på at det går over rimelig fort etter fødselen, - det ville jo være hyggelig å "kjenne" babyen også! (Fingertuppene er følelsesløse hele dagen nå).

Takk for svar alle sammen, og lykke til videre med både fødsler og fingre!

Det høres ut som om noen av dere kan ha det samme jeg hadde i forrige sv skap..det kalles

Carpal Tunnel Syndrom,,her er litt info ang det :-)

Det er på engelsk..

What is carpal tunnel syndrome?

Carpal tunnel syndrome is a painful disorder of the wrist and hand. The carpal tunnel is a narrow tunnel formed by the bones and other tissues of your wrist. This tunnel protects your median nerve. The median nerve gives you feeling in your thumb, and index, middle and ring fingers. But when other tissues in the carpal tunnel, such as ligaments and tendons, get swollen or inflamed, they press against the median nerve. That pressure can make part of your hand hurt or feel numb.

Symptoms of carpal tunnel syndrome

Numbness or tingling in your hand and fingers, especially the thumb and index and middle fingers.

Pain in your wrist, palm or forearm.

More numbness or pain at night than during the day. The pain may be so bad it wakes you up. You may shake or rub your hand to get relief.

More pain when you use your hand or wrist more.

Trouble gripping objects.

Weakness in your thumb.

How is carpal tunnel syndrome diagnosed?

Your doctor will probably ask you about your symptoms. He or she may examine you and ask you how you use your hands. Your doctor may also do these tests:

Your doctor may tap the inside of your wrist. You may feel pain or a sensation like an electric shock.

Your doctor may ask you to bend your wrist down for 1 minute to see if this causes symptoms.

Your doctor may have you get a nerve conduction test or an electromyography (EMG) test to see whether the nerves and muscles in your arm and hand show the typical effects of carpal tunnel syndrome.

• 2 uker senere...

Jeg hadde kjempevondt i begge armene under forrige svangerskap. Fra ca uke 30 sovnet armene hver natt, i tillegg mistet jeg også følelsen og gripeevnen på dagtid.

Til slutt kunne jeg ikke holde i bestikket engang, og nettene var fullstendig oppstykket av smerter i armene.

Jeg hadde lest om carpal tunnel syndrom på nettet, samt at Gro Nylander har nevnt tilstanden i sin svangerskapsbok. Jeg opplevde allikevel at ingen helt visste hva de kunne gjøre for å lindre dette.

Til slutt nærmest tryglet jeg om en operasjon, dette er et relativt enkelt inngrep som kan gjøres med lokalbedøvelse. En av ulempene er at det kan være litt upraktisk i forhold til løfting og bæring senere.

Kirurgene på sykehuset hadde lang ventetid, men mente at ortopeden kanskje kunne hjelpe meg.

På ortopedisk avdeling fikk jeg en kortisonsprøyte satt i håndleddet. Ren mirakelmedisin!- alle smerter i armen forsvant i løpet av kort tid.

Både legen på kvinneklinikken og legene på ortopedisk avdeling gikk god for at behandlingen ikke ville skade barnet.

Jeg ble imidlertid litt skeptisk når jeg leste om kortison/svangerskap i felleskatalogen i ettertid, men en eller annen form for behandling var helt nødvendig, og alt gikk heldigvis bra.

Dette var en svært virkningsfull behandling, som få jordmødre/leger/fysioterapauter syntes å vite om.

Lykke til videre!

• 1 år senere...

Akupunktur kan absolutt anbefales som et lettere alternativ til disse plagene, bare så dere vet det!

De fleste jordmødre i dag kan det. SPør! Det er et par nåler som hjelper for de fleste. Og det neste er HVIS det ikke hjelper kan alternativet være opr for carpal tunnell.. Men prøv først akupunktur. Det er kun en enkelt nål og du slipper flere mndr med hånd som må trenes opp på nytt.

LYKKE TIL ALLE SAMMEN

Hilsen en med samme plager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...