Gjest Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Hei. Tror ikke jeg har et Mozart-begavet barn, men gjorde meg likevel noen tanker i kveld... Jeg tror snart han kan lese/skrive, regnestykker finner han i dagliglivet og forstår så mye ...og ennå er det to år til han skal begynne på skolen! Det virker som han hele tiden leter etter utfordringer, og han elsker å snakke om bokstaver og tall. Når han bygger overgår det absolutt det mamsen klarer å få til... Det jeg lurer på er hva i all verden han skal finne på i første klasse. Skal vi prøve å "bremse" utviklingen litt, dvs gjemme vekk terninger, spill, lesebøker etc? Jeg vet jo at han absolutt ikke blir den eneste 4-åringen i verden som leser, men hvor vanlig er det? Hvordan går det med dem på skolen/sosialt? Husker jeg selv leste før skolestart, og jeg pleide å late som om jeg leste feil av og til, for å ikke skille meg ut.
havfruemamma Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Synes absolutt ikke dere skal bremse lærelysten hans. Hvis han er langt fremme når han begynner på skolen og kjeder seg, så prøv å få en god dialog med læreren. Husk at også de "flinke" barna har krav på tilpasset undervisning. Hvis han fungerer bra sosialt nå, så er det vel ingen grunn til at han skal falle utenfor på skolen fordi om han er langt fremme. Kan hende det jevner seg ut med årene også.
Espoir Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 La ham lære det han vil. Det er nok mamge andre som også kan en del regning og skiving/lesing til skolestart, og mange som ikke kan det. Dette klarer de fleste lærere å ta høyde for - det jevner seg ut etter hvert.
Sololight Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Jeg tror ingen barn har godt av å bli begrenset. Til sammenligning; hvis et barn er flink i fotball, lar vi barnet holde på med stor iver. Man tar ikke ballen fra barnet og sier det må gjøre noe de ikke liker så godt i stedet. Jeg tenker på hva som muligens foregår oppe i det lille hodet. F.eks. en gutt på 3 år som kan alfabetet, og som nettopp har funnet ut at det går an å sette bokstaver sammen på ulike måter og at de da blir til ord. Enten barnet tenker i bilder og relaterer betydningen av ordet til utseendet til ordet, eller faktisk setter sammen bokstavene slik at de gir en betydning, tror jeg ikke målet for å gjøre dette nødvendigvis er å lære å lese. Bokstavene representerer en interresse og en glede over å utforske. Og for hver gang det kommer et ord med betydning ut av bokstavene, må jo barnet bli anerkjent for oppdagelsen sin?? Som foreldre synes jeg vi skal oppmuntre og rose barna våre, enten de interesserer seg for bokstaver, tegning eller legobygging. Om man har et påvist "begavet" barn må man nok være obs på den sosiale tilpasningen når de begynner på skolen (mange "begavede" barn føler seg annerledes, fordi de tenker ulikt de jevnaldrende, og ikke klarer å identifisere seg med de). Men har man et "normalt" barn som kan lese før det begynner på skolen, tror jeg neppe at lesingen vil gjøre skade.
Evi18 Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 For guds skyld ikkje brems utvlikingen hans! min søster var geni på barneskulen men ein lærer sa at ho ikkje fekk gjøre ting og ho fekk aldri nye utfordringer pga læreren ville at ho skulle vere på lik linje som alle andre. dermed ente ho opp med å hate skulen, ikkje gjøre lekser og skulke ein hel del!!
Gjest Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Takk for alle svar Dere skriver egentlig det vi har kommet fram til her heime også, å la han få holde på i eget tempo. Men til gjengjeld yter jeg litt ekstra på den sosiale fronten - dvs legger til rette for masse leking og besøk. Tror ikke det er så værst å være skolelys hvis man bare har sosiale antenner i tillegg...
Gjest tjoheisann Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg leste som 4-åring, strikket også! Ja, jeg kjedet meg på skolen, men skolen er litt annerledes nå. For guds skyld, ikke brems utviklingen. Det viktigste av alt her i verden når det gjelder barn og læring, er at de lærer når de selv er modne for det. Legger du in bremser, kan barnet bli demotivert, og miste interessen for å lære... Det vil ikke være heldig. Mange skoler har nå begynt å praktisere at barna settes i grupper etter evner. Det er eneste måten alle barn får tilrettelagt undervisning, og riktige og nok utfordringer. Nei, bare motiver ham videre. Å lese som 4-åring, er trolig for mange barn det optimale tidspunktet. Se for eksempel bare på engelske barn... Men, du er inne på en problemstilling her, og det er hvorfor barn ikke skal lære å lese i barnehagen... Hvor ble det av førskolen??????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå