Gå til innhold

Kan barnehagen nekte å bruke Up and Go-bleier på snuppa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min var med jenta vår i barnehagen idag, første dagen. Da han leverte bleiene og førskolelæreren så at det var Up and Go, fikk han streng beskjed om at de ikke ønsket slike bleier, fordi det var for tungvint.

Jeg skjønner jo dette på en måte (og hadde jo hørt om dette før når jeg tenker meg godt om!) - men jeg synes de med lås i "sidene" virker så vonde, og gir lite bevegelsesfrihet :-(!! Jenta vår har ikke brukt dem på godt over ett år, og jeg hadde intet ønske om å gjeninnføre dem før vi forhåpentligvis slutter med bleier etterhvert...

Og selv om det er tungvint, så er det jo tross alt jobben deres vel, de får jo ordinær lønn som alle andre! Kjenner jeg blir på grensen til provosert faktisk. Er som om jeg som lærer skulle nekte enkelte elever å ta med ekstra mat som tar laaaang tid å spise f.eks, noe som gjør at jeg må sitte ekstra lenge inne i spisefriminuttet. Kanskje en noget dum parallell, men likevel!

Hva mener dere?

Skrevet

Jeg mener det er helt uproblematisk at de bruker bleier med teip. :o)

Skrevet

Det er helt normalt og gjelder de aller aller fleste barnehager. Har ennå ikk ehørt om en barnehage som bruker up & go bleier.

Tror fint de kan kreve det og skjønner ikke hva det er å bli provosert over. Vanlige bleier hemmer ikke bevegeligheten.

Skrevet

Se for deg å ta av 25 sprelske unger alt av benklær to-tre ganger om dagen slik at de kan bruke up and go. Blir svett bare av tanken jeg.(Jobber ikke i barnehage, men kan likevel levende forestille meg situasjonen)

Skrevet

tja, hun blir vel sikkert ikke utvist om du ikke kommer med andre bleier. Men er det ikke bare til å kjøpe de andre bleiene og sende med henne, så kan dere ha up and go hjemme?

Jeg fikk beskjed om å bytte når jeg ved en feil sendre med up and go, så ikke noe problem i det...

Skrevet

Skjønner de ansatte godt for det blir faktisk mye mer arbeid om alle skulle hatt up&go-bleier.

Du trenger jo ikke å slutte med up&go. Du kan jo fremdeles bruke de hjemme!!!

Skrevet

prøv å skift bleie på 10 unger du med up `n go på alle sammen,,med utedresser , regnklær osv...

Da tenker jeg du hadde sagt akkurat det samme som bhg personalet.....

;-)

Skrevet

Du kommer nok til å få endel svar her, om hvordan du forestiller deg at personalet skal ha tid til overs for å skifte på X antall barn, dersom alle skulle bruke up & go.. og når det nærmer seg vinter med strømpebukse, bukse, body.. osv, så ville de kanskje bruke så mye tid at det ville gå ut over annet som lek, spising, soving osv. Men ser at du skriver at du har en viss forståelse for det, så jeg skal ikke bruke mer tid å terpe på det..hihi :)

Anyway.. jeg syntes at man må tilpasse seg barnehagen når det gjelder akkurat dette. De kan jo ikke nekte deg å bruke dem, men de kan ønske at du lar være, iallefall i barnehagen :)

Skrevet

Hvis de skal skifte på 10 unger hver to ggr i løpet av en dag sier det seg selv at halve dagen vil gå med til å skifte bleier når sko,bukser og evt truser må taes av først.Full forståelse for at de nekter det.

Skrevet

men det er vel ikke meningen at de skal drive med skifting hele dagen.. tenk deg om, det er faktisk ikke bare din unge i barnehagen men en god del fler, tenk om alle de skulle brukt up and go bleier, da ville det bare blitt bleieskifting da

Skrevet

Det er da bedre at de gjør unne bleieskiftene på raskest og enklest måte så de kan komme seg ut og gjøre det som er den viktigste delen av jobben dems. Nemlig å holde øye med barna, aktivisere dem og sørga for at alle har det bra.

Å sammenligne bleietype og mat er bare teit.

Skrevet

skjønner virkelig ikke at dette er noe å bli provosert over!!!!

Vanlige bleier letter jo hverdagen til de ansatte betydelig, og det må da være bedre at de bruker tiden på ungene i steden for unødvendig lang tid på bleieskift!

jsa, det er jobben deres å skifte bleier. Men man trenger jo ikke gjøre det tyngre enn det det må være!!

Skrevet

Jeg skjønner barnehagen kjempegodt på det punktet der....

Tenk deg å skifte på 15 unger daglig på vinterstid og måtte ta av strømpebukser, bukser , utedresser osv............

Trenger jo ikke gjøre ting mer tungvint enn nødvendig for de ansatte

Skrevet

I barnehagene ønsker de ikke UP &GO fordi da må de ta av bukser og strømpebukser og tøfler for å skifte en bleie ! Jeg syns det er helt logisk at de ikke ønsker den ekstra belastningen , når de har 9 bleiebarn å skifte på !

Prøv Pampers activ fit , den er kjempefin og veldig bevegelig ;-)

Skrevet

I barnehagen til lillegutt bruker nesten alle up&go. no problemo der i hvert fall...

Skrevet

Er nok helt normalt at alle i barnehager vil ha vanlige bleier istedet for uo and go. Vi får lov nå på sommern å bruke up and go forde snuppa tisser stort sett på do, da er det håpløst å bruke teip bleier. Håper snart hun sier i fra når hun må tisse, istedet for at vi og de voksne drar henne på do hele tiden.

Skrevet

Synes det er helt uproblematisk og forstår de veldig godt. Du kan jo ta på henne up and go om morgenen da, ikke så lenge hun må gå med vanlig bleie da.

Skrevet

Vel okei :-)!

Men må bare si at jeg synes enkelte her inne må bruke forferdelig lang tid på bleieskift jeg da... For min del bruker jeg MAKS fem minutter med avkledning (ja, av uteklær ja), skifting av ny bleie og påkledning igjen - også hvis det er "full pakke" i bleia. De som jobber i barnehage burde jo være spesielt rutinerte på dette.

Så til dere som skriver at dette vil ta "hele dagen", veeeeel...

Og jeg påstår igjen at teip-bleier ikke er like bevegelige og gode som Up and Go, iallfall ikke på min datter. Selvsagt er man vel forskjellige her også, men kan liksom ikke skjønne at noe kan "overgå" en elastisk og god trusebleie jeg da!

Skrevet

hvis du bruker 5 minutter tenk deg da hvis de har 10 bleiebarn. Det er 50 minutter det.

Skrevet

ja men de skifter jo ikke bare på din unge da.. tenk deg 25 unger til. og de skal skiftes på 3 ganger ca.. selvfølgelig tar det mye lenger tid

Skrevet

nå er det jo ikke bare ditt barn som går i bhg da, og mange av barna må byttes på både 1-2-3 ganger på en dag, så det kan bli maaaaaaaange bleieskift, og da er det jo bra de kan spare inn den tiden de kan.....

Skrevet

NEI! Barnehagen kan ikke nekte, men de kan komme med ønske om at du tar med tape bleier. Han brukte bare up & go før.

Pilten får svære sår etter tape bleiene. Dette ble jeg lei og tok kontakt med styrer i bhg. De kan ikke nekte deg up & go. De skal ha tid til å skifte den bleien foreldrene ønsker barnet skal bruke!

Skrevet

Jeg forstår deg kjempe godt HI.

I barnehagen til guttungen bruker dem helelr ikke å godta de bleiene. Og jeg er så irritert og fortvilet.

Uansett hvilket merke jeg har prøvd og hvilken str jeg har prøvd. Så henter jeg en guttungene i barnehagen som er rød og irritert på huden og som regel så henger bleia løst rundt livet på han. Og drar bukse ned.

De barnehage annsatte sa jeg bare fikk bruke en body. Men guttungen er snart 3 år, og han er stor. Synes det blir feil og tungvint at han må ha på seg body jeg.

Han skal begynne igjen nå på fredagen i en ny barnehage, skal ta opp med dem dette problemet og håper dem er villige til å imøtekomme mitt ønske og behov.

Er ikke noe koselig å hente en unge som har bleie full og så har bleia sklidd ned så han har det på bukse kant og nederst på genseren.

Synes du skal snakke med dem jeg så får jeg håpe dere finner en løsning.

Nå skal guttungen begynne på stor avdeling så ikke mange bleie barn der så kansje dem har tid til at sønnen min får det som passer han best.. Og han slipper å gå med bleie og bukse ned på knærne for det hemmer liksom ikke bevegligheten ;)

Skrevet

Jeg synes man skal kjøpe de bleine som de ønsker å bruke. Når man skal skifte en tissebleie i bhg så tar man som regel ikke av alle klærne og barnet står..ikke lett med en up&go da he he;o)

Det er jo ikke noe problem for dere å kjøpe vanlige bleier å ha i bhg, for de skla bare stå der.

Tror også at tapebleier gjør at tapebleier gjør det lettere å slutte fordi de er ikke så behagelige. (som du sier "sidene" virker så vonde..) kjøp pampers active fit da vel, de er myke og fine..

nei synes du er ganske urimelig faktisk:o)

Skrevet

Nå lager du virkelig et problem ut av noe som ikke er et problem. Tror du barnet ditt har det vondt når hun går med vanlig bleier?

Og vil du ha den type særbehandling anbefaler jeg bruk av dagemamma. Når du har 14 bleiebarn på avdelingen tar bleieskift ufattelig lang tid. Det er jo ikke det vi vil fylle dagen til barna med.... Er imponert over at du som lærer kan si noe sånt.... Du vet jo hvordan det er å ha mange barn samtidig, og at man prøver da å ikke bruke masse unødvendig tid på ting som kan gjøres fort og greit...

Skjerp deg.

Du er et typisk eksempel på at det er de voksne som lager problemer ikke barna.. Barnet ditt lider ingen nød med teipbleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...