mamamimmi Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Hei , Er i uke 30, jobber fremdeles, men var idag sykmeldt p.g.a ryggvondt og veldig tretthet. Gruede meg hvordan jeg ville kunne arbeide så lenge til, er så sliten, men hadde ikke blitt beviljet sykemelding fordi der ikke var medisinsk grund. Det kan jeg förstå, men jeg var så sliten. Fikk igår OK fra sjefen å ta fri uten lönn den tid jeg trenger. Men så ringte jordmor akkurat, kl 18. Mine blodpröver var ikke bra. Lav Hb igjen, ikke noen jernreserv, og lave trombocytter, av allt! Hun mente jeg må umiddelbart komme innom imorgen for nye pröver, UL og undersökelse hos lege. Hun mente de kanskje må sette meg i gang hvis barnet ikke har det bra! Jeg skjönner ikke noe. Jeg er bare i uke 30. Ikke kan dette vaere mulig? Hva tror dere? Jeg har ikke vett til å bli nervös, kan ikke tro det er sånn, men må jo gjöre som de sier. Noe positivt er at jordmor mente jeg må absolutt bli sykemeldt nå. Klemmer
Dolly Duck Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Uff, så slitsomt for deg mamamimmi! Men jeg hadde likevel slappet litt av fordi det høres ut som de passer godt på deg i og med at JM ringte deg for å få deg tilbake. De setter deg nok bare igang om det er strengt nødvendig. Stol på at de vet hva de holder på med! Uansett bra oppi det hele at du nå får sykemelding! Så kan du få roligere dager, bare det kan jo hjelpe deg til å få mer krefter! Masse lykke til i morgen, jeg håper det går bra! =)
mamamimmi Skrevet 14. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2007 Takk Dolly Duck, Ja det er fint at de passer på meg. Håper det går fint i morgen, jeg kommer innom her etterpå. Hilsen
purple Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Men kjære deg...det er nå absolutt grunn for at du skal få sykemelding nå!!Ikke gå å tap penger å ta deg fri UTEN lønn!! Gå til lege i dag å få sykemelding. Lykke til
yasumi Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Du trenger absolutt sykemelding! Er så lei av at leger er så tilbakeholden med å ikke sykemelde gravide hvis de "bare" er slitne fordi dette ikke er en medisinsk grunn, mens andre ikke-gravide fint kan bli sykemeldte hvis de er slitne. Bla. en ikke-gravid kollega av meg, har ikke tall på hvor mange ganger hun har vært sykemeldt fordi hun er sliten! Mens en annen kollega av meg var så sliten da hun var gravid at hun grein hos legen, men fikk hun sykemelding? Neida... du er gravid og ikke syk, dette er ikke en medisinsk grunn, du får trappe ned når det gjelder arbeidsoppgaver osv. var det hun fikk høre. Mulig at noen synes mere synd på seg selv enn andre og får urettmessig sykemelding, men dette gjelder generelt i samfunnet og ikke bare gravide. Ønsker deg lykke til i dag!
mamamimmi Skrevet 15. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2007 Hei, Det ble tatt nye pröver idag; blodstatus, lever, nyre og koagulasjonspröver. For å utelukke HELLP-syndrome, sa jordmor. En variant av graviditetstoxikose med hemolyse av blodceller. Hvis prövene viser på dette skal ungen ut, ev. efter en overvåkelse på sykehus. Så nå krysser jeg fingrene at dette er falsk alarme. Men sykemelding skal jeg få, endelig. Ligger bare i sofaen, så sliten. Mann og datter er ute. Takk for stötte!
Guttemamma x 3 Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Jeg hadde HELLP i forrige svangerskap og det var skummelt. Heldigvis gikk det bra til slutt. Storebror ble tatt ut med keisersnitt i uke 32 og er i dag en frisk og rask gutt på 2,5 år. Vær VELDIG obs hvis du får store smerter under høyre ribbein. Da må du kontakte sykehuset med en gang for en ekstra sjekk. Hos meg var det tegn på at HELLP utviklet seg i negativ retning. Håper du ikke har HELLP, ønsker deg all mulig hell og lykke nå!
nicco Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Uff, dette hørtes ikke så bra ut!! Men det virker jo som du får bra oppfølging da, og det er jo viktig. De vet tydligvis hva de skal sjekke og hva du trenger. Håper virkelig at du får en lang sykemelding så du kan komme deg ocvenpå igjen. Du skal jo ikke ha fri uten lønn når du er sjuk!!! Prøv å lytt til kroppen din, som regel sier den ifra når noe ikke er som det skal. Ønsker deg alt godt og masse ro og fred.
mamamimmi Skrevet 17. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2007 Hej, Dessvaerre är mina pröver enda dårligere nå. JM har ringt sykehuset og jeg skal til spesialist mandag. Leit dette.. Håper det går bra, klemmer
nungo Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 Kjære deg, dette var leit og skummelt. Håper du får mer beroligende svar hos spesialisten. Dette skal gå bra! Skjønner det kan bli en lang helg for deg, men tenk på hvor mye de klarer å gjøre på sykehusene om dagen. Tenker på deg.
Guttemamma x 3 Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Jeg synes det høres lenge ut og vente til mandag hvis du har tegn på HELLP. Du må ihvertfall ringe sykehuset selv MED EN GANG hvis du føler deg dårligere. Det kommer til å gå bra. Uke 30 går som regel helt fint. Ønsker deg all mulig lykke til
mamamimmi Skrevet 17. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. august 2007 Hei, Takk för gode råd. MG66, hadde du noen små symtomer först, eller hvordan ble det oppdaget for deg? JM sa til meg nå at "nå legger jeg en del av ansvaret på deg, hvis du får hodepine og föler deg dårlig må du ta kontakt." Så det skal jeg gjöre, med en gang. Lever og nyrepröver + blodtrykk var helt i orden. Det var trombocyttverdien som var enda lavere nå, + litt höyt fibrinogen d-dimer (tyder ev. på hemolyse). litt urovekkende. Vi höres,
Guttemamma x 3 Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Jeg hadde nettopp vært på kontroll hos legen og alt var bra. Begynte å kaste opp men trodde det var omgangssyke ettersom det var flere på jobben som hadde det. Gikk til legen igjen etter ca en uke og da fant legen høyt blodtrykk og protein i urinen. Ble sendt til sykehuset for en sjekk og der oppdaget de HELLP i tillegg til svangerskapsforgiftning. Husker ikke deltajer fra blodprøvene. Utover kvelden fikk jeg veldig vondt under høyre ribbein (lever) og følte meg generelt dårlig. Storebror ble tatt ut med keisersnitt 16 timer etter at jeg kom til sykehuset. Rakk ikke å få begge lungemodningssprøytene. Så derfor: vær tidlig ute med å kontakte sykehuset så du rekker å få lungemodning. Det gikk veldig bra altså. Storebror er en frisk og fin gutt på 2,5 år nå.
mamamimmi Skrevet 18. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 18. august 2007 Takk MG66, for mye bra informasjon. Er heldig, har 10 min gangvei til sykehuset hvis noe skjer. Håper på rolig weekend. Hilsen
nicco Skrevet 18. august 2007 #15 Skrevet 18. august 2007 Uff, er bekymret for deg nå. Høres jo ut som du er i gode hender, men likevel. Uke 30 er jo ikke dramatisk, men klarer babyen å vente 2-3 uker, er jo alt mye lettere. Dessuten får du vel ei jente, og de er mer modne enn gutter. Egentlig litt rart at du ikke har begynt med lungemodning...greit å være på den sikre siden, men du får vel vite mer på mandag. Tenker på dere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå