Gå til innhold

bekkenløsning i uke 15? legen sier nei....

Anbefalte innlegg

jeg er nå i uke 15 med nr 2, og fikk vont i bekkenet før jeg fant ut at jeg var gravid. var til lege når jeg var i uke 8, men fikk høre at det ikke var noe galt. smertene har bare blitt værre og det kjennes ut som bekkenet sliter seg fra hverandre, har store smerter i begge "skinkene" og nedover begge føttene. når jeg går kan jeg kunn ta veldig korte steg(må nesten sette foten rett forran den andre) hvis det ikke skal gjøre så veldig vont. klarer kunn å gå i veldig korte perioder. i de siste dagene har det vært veldig vont fra jeg står opp om morgenen til jeg våkner neste morgen...om jeg sitter, går, står så er det vont. har ikke jobbet på 6 uker(ferie+litt sykmelding) men prøvde meg en dag, men holdt kunn ut i noen timer med veldig forsiktig arbeid(jobber i bhg) var til legen igjen denne uken for å finne ut om det kunne være bekkenløsning. men det sa han at det kunne det ikke være, for det var for tidlig...man fikk ikke det så tidlig i svangerskapet sa han... fikk sykmelding ut denne uken(der sto det at det var pga bekkenløsnings lignende smerter), men han sa jeg skulle starte på igjen neste uke,for så veldig "syk" mente han ikke at jeg var. jeg spurte også om jeg kunne få hennvisning til fysioterapeut for å se om det kunne hjelpe på smertene, men det var det ingen vits i sa han, han mente det var alt for tidlig for det. jeg satt igjen med en følelse av at han ikke trodde meg i det heletatt, og at han ikke kunne forstå hvor vont jeg har det. det fikk meg til å få mer dårlig samvittighet enn jeg allerede har for at jeg ikke klarer å jobbe eller å gjøre alt husarbeid o.l. er det flere som har det som meg, eller er det bare jeg som "syter" over smerter som ikke legen klarer å se at jeg har??

Fortsetter under...

Hei Har nettopp lest en bok om bekkenløsning, skrevet av Nanna Bjørnstad, Boka heter Bekkenløsning-på godt og vondt. Der står det: "Smertedebut er vanlig rundt 4.-5. måned. Men det kan også være blant de første graviditetstegn en kvinne merker." "Smerten lokaliseres til ett eller flere bekkenledd-fra symfysen alene , fra ett eller begge is-ledd (iliosakralledd) bak, vekslende fra den ene til den andre siden eller fra alle tre ledd samtidig".Se etter boka på biblioteket:-) Ut ifra dette i denne boka står det jo at det kan komme veldig tidlig. Lykke til og søk hjelp hos fysioterapeut!! Annen lege også kanskje? Kontakt en jordmor i kommunen, de kan veldig mye og har bedre tid enne en lege-har jeg hørt..

Hei.

Jeg fikk smerter fra uke 12 selv.

Anbefaler deg å ta kontakt med en manuellterapaut,du trenger ikke rekvisisjon fra lege.De kan rekvirere behandlingen selv.(Velg en som har drifts-tilskudd...)

Så vil du få en vurdering av h*n.....

Lykke til.

Hei! Om ikke legen din tar deg på alvor så ville jeg faktisk ha byttet lege. Man har rett på gratis fysikalsk behansling når man har bekkenløsning med gangvansker.

Jeg oppdaget at jeg var gravid pga bekkenløsning, smertene kom rundt en uke før IKM, og ble bare verre og verre i dagene som kom, tenkte ikke på bl med en gang for jeg ante ikke at jeg var gravid, men det var jeg altså, og bekkenet har bare blitt verre. Jeg er 100% sykemeldt pga en jobb der man kun står, og uten muligheter for tilrettelegging, og får fysikalsk behandling 2 ganger i uken..

Lykke til, håper ikke smertene dine blir verre, da blir det jammen meg et langt svangerskap..

Jeg har hatt det siden uke 13 jeg... Gått i fysioterapi siden da, jobber 50% nå, men vet ikke hvor lenge det kan fortsette.. Er i uke 31 nå.

Søsteren min fikk det også tidlig, husker ikke akkurat når, men hun var 100%sykmeldt fra uk 20 i det første, og uke 18/19 i det andre svangerskapet sitt...

Annonse

jeg fikk bekkenløsning tidlig med guttungen. sleit mye med å få legene til å forstå meg. endte med å gå på krykker fra 4mnd.

Smertene begynte omtrent fra dag 1, og økte utover svangerskapet. fikk til slutt sykmelding av legen etter noen uker på jobb og vanskelig for å gå. tok ca8 uker tror jeg. sykmeldt fra 12uke.

hadde vondt i bekkenset før testen ble positiv...

Gjest Lenchen

Jeg er i uke 15 og har fått konstantert bekkenløsning av legen min. Dette er også mitt andre barn. Hadde bekkenløsning sist også, men ikke før senere i svangerskapet. Det er tull at det er for tidlig. Jeg fikk henvisning til fysioterapeut, så håper det skal hjelpe. Jeg jobber i bhg jeg også, og vil gjerne fortsette i jobben så lenge som mulig, men det er ikke behagelig akkurat :-(

Kan man be om å få komme til en annen lege, når man ikke blir trodd av fastlegen mon tro? Fortvilet situasjon for deg da:-( Kanskje snakke med jordmor?

Fikk kontsatert bekkenløsning i uke 12 selv så det høres rart ut at han sier det ikke er mulig. Høres ikke ut som en veldig hyggelig lege det du har! Det er vikltig og bli tatt på alvor når man kommer til legen sin med et problem!

Høres uanset ut for meg som om du har bekkenløsning!

Be om henvisning til fysioterapeut, så kan han /hun utrede deg. Kjenner ei som er så ille plaget av bekkenløsning, at de FØRSTE ukene kom hun seg f.eks ikke ut av senga selv. Har mye med hormoner å gjøre, vet du. Selv måtte jeg redusere til 60 % fra uke 12, fordi bekkenet begynte å krangle. Jobber også i barnehage, så det ble fort tungt. Måtte begynne å kjøre de 2 km til jobb, som jeg ellers pleier å gå. Så man kan vel få bekkenløsning når som helst i svangerskapet. Du bør få hjelp fort, forebygge mer smerter. Er i uke 25 nå, og kan gå minimalt. En tur på butikken, som ligger rett borti gata, 150 m er faktisk mer enn nok. Går faktisk på psyken løs :-(

Men jeg går til en flink fysioterapeut, og får begynne på bassenggruppe nå, da min store tvillingmage ikke akkurat gjør det lettere...

Det høres ikke helt ut som bekkenløsning, men man kan få bekkenløsning veldig tidlig. Kan ikke forstå at du ikke får henvisning til Fysio når du helt klart har muskulære problemer. For det er jo masse som skjer med kroppen når man er gravid.

Har selv erf med bl. Hadde det med førstemann og er 4+5 på vei nå, og frykter at smertene kan sette inn når som helst. Inntil nå, så er det som det alltid har vært siden jeg sist var hos min fysio i mai-mnd.

Hos deg høres det mer ut som en bekkenlåsning enn løsning. Men skal ikke si noe for sikkert, da jeg slettes ikke er noen ekspert. Men dersom du , etter å kreve henv fra legen en gang til, ikke får det,burde du "true" med å bytte fastlege. Han/hun taper jo ingenting på å henv deg til fysio, for det betales jo av NAV uansett, så jeg skjønner ikke hvorfor han er så "vrang". Det er jo tross alt mye bedre å få seg behandling så fort som mulig, sånn at du ikke blir helt sykemeldt altfor tidlig heller.

Visste du at Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsning er tilknyttet Norges Handicap-forbund. Sjekk disse to linkene her. Print det gjerne ut og ta med til legen. Lykke til. Mvh ei som vet hvordan du har det, bortsett fra at legen min trodde meg, og håper jeg slipper det en gang til, men det er vel for mye å håpe på...

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Bekkenloesning.htm

http://www.lkb.no/

Hei..

Har selv fått bekkenløsning i uke 14-15.og jeg ble sykmeldt og sendt til fysioterapaut for behandling samme dag så å si...så tror nok at du må ta deg en tur til en annen lege jeg ja...en som faktisk skjønner at det er vondt...klarer så vidt å gå å legge meg om kvelden for det å reise seg fra sofaen er så vondt...og jeg er nå i uke 17...så det går ann...

Annonse

Bekkenløsning kan komme veldig tidlig. Jeg er nå i uke 10 og har slitt med bekkenløsning i 3 uker allerede. går nå aktiv sykemelding,men må over på fødselspenger om 2 uker sier legen min. ikke forsvarlig for meg å være i min jobb. heldigvis er min lege veldig forståelsesfull. dette er min 4 baby så jeg vet hva bekkenløsning er.

Jeg er nå 20+1, med førstemann, og har hatt bekkenløsning siden ca 8 uker, og er nå sykemeldt pga det. Så det er fullt mulig at det er bekkenløsning du sliter med.

Ta en tur til jordmor, og snakk med henne. Hun vil gi deg gode råd.

Hun kan også mest sannsynlig sette akupunktur på deg.

Min jordmor skrev i mine papirer at jeg skulle ha rekvisisjon til fysioterapi, og legen ga meg det med en gang.

Så snakk med jordmor, eller få en kvinnelig lege!!

Jeg fikk trøbbel med bekkenløsning fra jeg var ca to uker på vei, tok test først uka etter og joda det viste seg at jeg var gravid. Dette er mitt tredje svangerskap med kraftige symptomgivende bekkenløsning, så jeg vet veldig godt at det er det jeg har. Jeg er nå i min 21. uke og har nå brukt krykker i to mnd.

Denne legen din hørtes ikke særlig opplyst ut! Finn en annen! Ta deg en tur til kiropraktor, det anbefales, Min kiropraktor sier at kun to av ti som faktisk har bekkenløsning. Hvis man ikke har bekkenløsning så er det ofte lettere å få hjelp og bli bra.

Nå ble jeg skikkelig irritert på den der legen din, han har tydeligvis ikke peiling på bekkenløsning. Jeg er gravid med nr. 2 og jeg merket bekkenløsningen før jeg hadde testet positivt. Er nå i uke 21 og har bekkenløsning. I mitt forrige svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 15. Gikk på en treningsgruppe på KK Haukeland med to fysioterapeuter. Der lærte vi at bekkenløsning faktisk kan forekomme så fort en har blitt gravid. Nei si at du MÅ ha henvisning til fysio slik at du vertfall kan bekrefte om det er bekkenløsning eller ikke. Uff synes synd på deg, men stå på!

Et lite tips! Kjøp Masai sko det hjelper mot bekkensmertene.

Lykke til

For en tøvete lege! Hadde bekkenløsnening i sejks måneder med min nr to og var sykemeldt, måtte bruke krykker. Nå venter jeg nr 4, og den siste uka har jeg kjent det igjen. Verre for hver dag, kjennes ut som jeg skal rives i to....Vondt og slitsomt. Vondt å gå og stå. Skift lege hvis du kan!

HEI.enig med de andre her ja. jeg hadde også symptomgivende bl i mitt første svangerskap og gikk på krykker. jeg er nå bare i uke 6 og kan kjenne at det ikke er lenge til jeg får det skikkelig denne gangen også.

gå til en manuelltarapaut eller kiropraktor,de kan mere om dette enn en vanlig lege!!! tror det er fullt mulig å få det tidligere,jeg nevnte også dette til min lege men han mente også at det var alltfor tidlig....jeg skal gå til en som vet bedre,det burde du også:) lykke til videre:)

Den legen din mangler kunnskaper på smerter i forbindelse med bekkenløsning. Det kan starte veldig tidlig, for meg fikk jeg vondt før jeg visste at jeg var gravid denne gangen. Er mitt tredje svangerskap med bekkenproblemer, og det har startet tidligere hver gang. Du bør gå på Internett og lese om bekkenløsning, og informer legen din om dette, kan anbefale landsforeningen for bekkenløsing. Når du jobber i barnehage blir det mye tungt arbeid, og det spørs om hvor mye du vil greie å jobbe. Foreslå å gå ned i stilling slik at du kan se hva du greier, f eks to dager i uka med korte dager. Dersom det er vanskelig, be om å få aktiv sykemelding, slik at du kan gå på topp og være en ressurs på jobb. På den måten kan du også styre dagene helt selv og dra hjem dersom du skulle ha behov for det.

Du må også få henvisning til fysioterapeut som kan hjelpe deg med ulike behandlinger. Sjekk ut hvilken fysioterapeut som har best kunnskap på bekkenløsning i nærmiljøet ditt og gå dit, det er ikke alle som har like god kunnskap på dette. For meg har akupunktur vært veldig bra, det kan også være noe du bør prøve. Du bør også undersøke om det finnes vanntrening for gravide, det er helt herlig å komme i vann der du ikke får de samme smertene når du beveger deg.

Til slutt må du ta kontakt med bestillerkontoret eller det kontoret i din kommune som har med midlertidig utlån av hjelpemidler å gjøre. Her er det mange ting du kan ha stor nytte av, som:

- arbeidsstol: denne regulerer du i høyden, slik at du kan sitte og lage mat ved kjøkkenbenken, helt uvurderlig for meg. Jeg greier ikke å stå lenge av gangen

- Roho-pute: En trykkavlastende pute og sitte på, slik at du ikke får så store smerter når du sitter

- Gripe tang: slik at du kan plukke opp ting fra gulvet uten å måtte bøye deg

- Avlastningsbord: Så slipper du å gå frem og tilbake for å f eks dekke bordet, du kan også bruke det til å ha bøtta på når du må vaske noe i huset

- dusjstol eller badekarsete: Veldig greit å sitte når du skal dusje, blir lenge å stå

- mini-slide: manga bruker denne i senga, gjør det lettere å snu seg. Jeg synes det er bedre med et glatt laken

Pute mellom bena på natta er alfa omega. Tidligere brukte jeg hele dyna, og det kan hende jeg gjør det nåe magen blir større, fordi du da kan ha øverste del under magen og så videre mellom bena, knærne og anklene. Fin avlastning

- ikke gjør tunge ting, få mannen din til å overta de værste tingene

- du kan gjerne være i aktivitet, men pass på med hvile, legg det inn, slik at du f eks vet at derosm du skal ut med barnet ditt, så planlegg hvile på sofaen når du kommer tilbake

Håper dette kan være til hjelp! Og for all del, si til legen din at det er viktig at han øker sin kunnskpa på dette slik at han kan hjelpe deg med sykemeldinger og rekvisisjoner. Husk det handler om å forebygge mest mulig, slik at du ikke havner på krykker eller i rullestol i løpet av svangerskapet!!!!

Mvh Linda K

• 5 uker senere...

He he høres nesten ut som vi har gått til samme lege =)

Jeg var der også når jeg var 15 uker ( er i uke 17 nå).

Jeg fortalte han hvordan det føltes og spurte om jeg kunne få 40% sykmelding. Da mumlet han bare at det var alt for tidlig å få bekkenløsning. Han trodde altså ikke på at jeg hadde vondt! Han undersøkte meg da heller ikke, bare ga meg sykmelding i 2 uker hvor det stod ryggsmerter. Har ikke sykmelding mer, men presser heller meg selv så mye jeg kan enn å gå tilbake.

Er gravid med nr tre, uke fire, og har begynt å kjenne bekkenløsningen...med de to første fikk jeg det rundt uke åtte. legen trodde meg ikke da. var 21 år med nr en, og turte ikke å si imot og kreve ting.

nå er jeg 28, og vet mere om dette, men må si jeg gruer meg nesten til å gå til legen. men jeg finner meg ikke i hva som helst, og den dagen jeg skulle føle for sykemelding, delvis eller fullt, er det et valg jeg tar som er til mitt og min families beste. skal ha litt overskudd til å være mor for de to jeg har også.

jeg jobber også i barnehage, så regner med at sykemelding vil bli nødvendig..det rare med hele bekkenløsningen, ihvertfall slik det har vært med de to første, er at den er vekk innen uke 20...!!!??? har tatt noen akupunkturbehandlinger da, så det kan jo være de som hjelper bra. men kan vel være "stabilisering" i hormonene også?? det blir jo kalt hormonelt betinget bekkenløsning når det kommer så tidlig..

Legene mangler dessverre alltfor ofte kompetanse på områdene rundt kvinner og kvinners helse.

For meg var bekkenløsning det første tydlige tegnet på graviditet. Følte moderate smerter i bekkenet ca 3 dager etter befruktning. Nå er jeg vel akkurat 2 mån på vei og regner med å bli 100% sykemeldt i løpet av maks 2 mån. Dette er min andre mann, med første mann måtte jeg gå i fysioterapi etter fødselen for å bli kvitt smertene. Den gang misstenkte legen min at ischias-nerven min i tillegg ble "skavet" på, smertene strålte ned langs baksiden av lårene. Men det kan godt ha vært bare bekkenløsning. Den viser seg jo i alle mulige drakter.

Det er viktigt at du tar kontrollen her. Hvis du er uheldig så kan du ende opp med smerter langt etter fødselen.

Jeg anbefaler på det sterkeste at du tar rådet til Brages mamma, går inn på nettsidene til bekkenløsnings-foreningen, printer ut information, viser det for legen din og krever en henvisning til fysio for utredning.

Lykke til kristoffersen!

Bare tøv det legen sier at det er alt for tidlig å få bekkenløsning!!

Jeg fikk vondt i bekkenet før jeg visste at jeg var gravid, fant ut at jeg var gravid i uke 5.

Tidlig bekkenløsning kalles "symptomgivende" bekkenløsning.

Jeg ble 100% sykemeldt etter å ha gått i 50% stilling i en mnd, og ikke klarte mere.

Etter å ha presset meg så mye over lengre tid gjorde at jeg ble sengeliggende i nesten to mnd før jeg ble såpass bra at jeg kunne gjøre husarbeid. Bare det å henge opp klær gjorde så vondt at jeg holdt på å spy.

Så jeg fåreslår at du går å forteller den fjompen av en lege du har gått til at du SKAL ha sykemelding (om smertene er så vonde), for du blir ikke bedre, bare verre!

Du har krav på sykemelding. Nekter han så går du til en annen lege som kan jobben sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...