Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #1 Del Skrevet 14. august 2007 Håper noen kan gi meg råd, for er så skuffet nå. Datteren min på 2,5 skulle begynne i barnehagen nå og vi har hatt to innkjøringsdager. Problemet er at hun passer ikke i det hele tatt i avdelingen. Hun er eldst, og den eneste som snakker (hun snakker fulle setninger). Hun liker å leke sammen med andre barn, men alle de andre på avdelingen er så små (ingen som er fylt 2 ennå) at de ikke er interessert i det hele tatt. Så hun virker bare så ensom når hun er der, som om hun ikke forstår hvorfor jeg har plassert henne sammen med alle babyene. Hun er ikke særlig interessert i lekene de har der. I dag fikk vi se inn i avdelingen ved siden av (den er full) der det er barn fra 2-5. Der begynte hun å leke og ha det kjempegøy og fikk gnisten tilbake i øyet med en gang. Hun elsker å gå i åpen barnehage, det har vi gjort mye siden jeg har vært hjemme med henne. Jeg venter nr. 2 om et par mnd., og vi har ikke behov for at hun går i denne barnehagen siden jeg kommer til å være hjemme, men vi ønsket at hun skulle få være et sted der hun vokste og trivdes, samt at jeg skulle få litt tid til å bare være med den nyfødte. Nå har jeg mer inntrykk av at det vil bli oppbevaring for hennes del og at hun heller vil lære seg uvaner og at det vil bli et tilbakesteg for henne. Slik jeg føler det nå, så så hun så ulykkelig og utenfor ut i dag at jeg ikke kan tenke meg å gå ifra henne i morgen. Jeg formidlet litt av mine tanker om dette til den ansatte som har ansvaret for henne, og hun sa at hun kunne forstå hva jeg mente og at hun også så at datteren min var på et annet nivå enn de andre (hvilket ikke er rart siden hun er så mye eldre enn de 13 andre). Hun hadde også lagt merke til forskjellen da datteren min fikk være litt inne på den andre avdelingen (der ville jeg ikke hatt noen problemer med å forlate henne, for der hadde hun det gøy med en gang og der var andre som hun begynte å leke med med en gang). Nå er jeg så fryktelig i tvil om det i det hele tatt er noen vits at vi kommer i morgen, personalet forventer jo da at vi lar henne være der alene, og slik som det er, så synes jeg ikke at hun passer på den avdelingen i det hele tatt. Jeg hadde satt veldig stor pris på råd og innspill. Tusen takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbetrollet Skrevet 14. august 2007 #2 Del Skrevet 14. august 2007 Så bra at bhg ser det samme som deg, da er det lettere å finne en løsning. Min første tanke er at dere bør diskutere dette nøye sammen med barnehagen (ped.leder og styrer) før dere bare slutter. Kanskje det kan løses på en måte, om ikke med én gang så litt etter hvert? Er det en kommunal eller privat bhg? Private er ofte (ikke alltid!) mer fleksible. Går hun fulltid eller deltid? En løsning er at bhg likevel lar henne gå på avdelingen for barn fra 2-5 år (uten å ta inn flere barn på liten avd., da økes ikke barnetallet i bhg). Det er som oftest mulig, men det avhenger litt av hvordan bhg er organisert. Og selvfølgelig på personalet på stor avd. gå med på å ha 1 ekstra barn der. En annen løsning er at din datter får være mye på besøk på stor avdeling, f.eks være med dem i utetiden. I mange bhg har stor avd. utetid når de små sover, din datter sover kanskje ikke i bhg siden hun er så stor? Kanskje hun i tillegg (f.eks én dag i uken) kan få være med på en "gruppe" sammen med noen av de minste barna på stor, der de har en gøy aktivitet sammen. Jeg foreslår at dere går i bhg i morgen, men at du ber om en samtale med styrer eller ped.leder i løpet av dagen. De bør i hvert fall ta seg tid til å høre på dine tanker om dette, men det er jo ikke sikkert de har mulighet til å finne en løsning du synes er bra nok. Hvis barnehagen ikke har noen mulighet til å tilrettelegge tilbudet ditt barn får ville jeg tatt henne ut av bhg, siden du likevel har mulighet til å ha henne hjemme. Det at du skal ha fødselspermisjon er som regel god nok grunn til å få innvilget permisjon fra plassen et år, da er dere sikret plass til neste høst. Lykke til, og kom gjerne med tilbakemelding om hvordan det går :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10090680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. august 2007 #3 Del Skrevet 14. august 2007 Ta ein prat med styrer og hør om dere ikkje kan komme til ein ordning med at hu får være inne på den andre avdelingen av og til. Gjerne dager det er lite barn på avdelingen. Du kan jo også høre om det er noen andre barn på hennes alder som skal begynne nå. Skjønner godt problemet. Heldigvis har de starte gruppe for de største på lillesøsters avdeling. Da er de sammen med like gamle unger fra den andre småbarnsavdelingen. De skal ha eit heilt eget oppleg om dagene. Alternativt kan du jo redusere plassen hennes (om hun har full plass). Mulig hun synest det er litt kjekkere å gå der etter babyen er født. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10090709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #4 Del Skrevet 14. august 2007 Hvis det ikke er mulig å bytte avdeling, ville jeg nok tatt henne ut i påvente av en annen barnehage. Jobber selv i barnehage, og det er fullstendig meningsløst å ha et barn som er mye eldre enn de andre på avdelingen. Orker ikke skrive noen lang avhandling om hvorfor, du har jo selv sett problemet:-) Skjønner egentlig ikke at de som har styrt inntaket ikke har sett dette.... Hvor bor du, og hvordan er barnehagedekningen? Ofte er det største problemet å få plass til 1-åringene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10091805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. august 2007 #5 Del Skrevet 14. august 2007 Hei Så flott at du har gått i åpen barnehage med henne! Men hvorfor ikke fortsette der? Jeg synes helt ærlig at det er synd at det er blitt slik at foreldre sender vekk to-åringer i den tro at barnehagen kan tilføre dem noe bedre - all den tid vi faktisk har åpen barnehage. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10092315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #6 Del Skrevet 14. august 2007 Tusen takk for veldig gode og løsningsorienterte svar, det var godt å lese. Det er en kommunal barnehage og vi har full barnehagedekning i kommunen, men det er langt å kjøre til andre barnehager (50min hver vei). Det er en deltidsplass hun har, og hun har ikke behov for å sove i barnehagen, så det var veldig fint å få noen gode forslag til løsninger som jeg kan legge frem for styrer. Det skal jeg forsøke å gjøre. Men det var så godt å høre at jeg ikke er helt tullete som synes at det ikke var så greit at hun skulle være der slik som det er nå. For jeg tenkte at "alle" forventet at nå skulle hun endelig begynne i barnehagen og så ville de snakke om den moren som ikke engang klarte å slippe henne ifra seg til å gå i barnehagen når hun var blitt så gammel. Og nå som jeg har lest innleggene og fått tenkt litt mer, så må jeg si at innlegget til snart tre gull (lykke til med å få nummer tre forresten:) virkelig varmet og fikk meg til å tenke at realiteten er jo at hun elsker å være i åpen barnehage, jeg trives kjempegodt der med å snakke med de andre og se hvordan hun koser seg, så egentlig er det jo ikke en så stor "krise" som jeg følte at det var tidligere i dag at hun ikke passet på avdelingen. Igjen, tusen takk for at dere har tatt dere tid til å hjelpe meg med dette, jeg har lest innleggene mange ganger og de har hjulpet meg til å se langt mer konstruktivt og positivt på situasjonen. Hovedinnlegger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10092830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #7 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg forsøkte å ringe for å få snakke m styrer flere ganger forrige uke og man. og tir. denne uken, men hun hadde det for travelt til å snakke med meg pga. at det var så mye å gjøre nå på begynnelsen av året. Så jeg sendte en mail der jeg forsøkte å forklare situasjonen og spurte om noen av de løsningene som jeg har fått foreslått her var mulig å forsøke å få til. Sa ikke et eneste negativt ord om avdelingen, bare at min datter ikke passet inn der slik det var nå. Fikk svar i dag der jeg i en ganske krass tone ble fortalt at det er ikke mulig for barnehagen å skulle lage i stand slike individuelle opplegg og at vi ikke kan forvente slik særbehandling. Så jeg er så glad for at vi trives så godt i den åpne barnehagen, for det blir der vi kommer til å gå. Igjen, takk for svarene jeg har fått her, ville bare gi en tilbakemelding på hvordan dette gikk. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10167046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbetrollet Skrevet 23. august 2007 #8 Del Skrevet 23. august 2007 Så synd at styrer var så lite imøtekommende. Da tenker jeg ikke først og fremst på at dere ikke fikk en annen løsning, men det at du ble møtt med en sånn tone. Lite investering i foreldresamarbeid m.a.o. Håper dere fortsatt vil trives i åpen barnehage, og at dere treffer på mer imøtekommende styrere i fremtiden :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10090040-etter-2d-m-innkj%C3%B8ring-vil-jeg-ikke-mer/#findComment-10172445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå