Gå til innhold

Uenig om etternavn - løsning?

Anbefalte innlegg

Vi blir rett og slett ikke enige, og ingen av oss vil vike. Vi er enige om at barnet skal ha begges etternavn (for min del det siste av mine to) i kombinasjon, men rekkefølgen blir vi ikke enige om. Begge står på sitt eget som sistenavn, og jeg ser ingen løsning på dette. Det handler ikke om hvilket navn som er mest sjeldent eller penest, for der stiller vi ganske likt, og etternavnene kan kombineres på begge måter. Vi ønsker ganske enkelt begge to at vårt eget navn blir sistenavn og dermed det navnet som "teller". Det er første og eneste virkelige uenighet vi har hatt i vårt forhold, og det har utviklet seg til en litt barnslig stillingskrig som ingen av oss går med på å tape.

Finnes det noen der ute som har stått fast på samme måte og som har kommet frem til en løsning? Hvordan???!!!?? Råd mottas med STOR takk ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10089324-uenig-om-etternavn-l%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løsningen er dobbelt etternavn med bindestrek. Hvis det f.eks. er snakk om Berg-Hansen blir barnet sortert alfabetisk under B og Berg forsvinner ikke i en forkortelse. Ergo teller begge navn like mye. Trekk lodd om hvilket navn som skal komme først/sist.

Hvis dere ikke skal ha etternavnene deres i kombinasjon med bindestrek i mellom, så blir jo bare det ene etternavnet et "etternavn", det andre blir mellomnavn.

Har dere diskutert muligheten av å kombinere etternavnene med bindestrek, da? I så fall ville jeg tatt det navnet som kommer først i alfabetiseringen som førstenavn. Men faren er jo at etternavnet blir veldig langt, da.

Annonse

Ett vennepar av meg var også uenige, men hennes var mer sjeldent også, selv om det kanskje klang best andre veien (synes jeg). De "løste" det slik at han fikk velge fornavnet (det sto mellom to de begge likte, men han likte det ene best og hun det andre) mot at hun fikk sitt etternavn sist. Kan dere inngå en slik "deal"? Ellers synes jeg bindestrek-metoden hørtes lur ut!

Er enig med de som vil ha bindestrek. Om jeg ville ha trukket lodd... Hmm...Det handler jo om at navnet også skal klinge bra.

Klinger det like bra uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det sikkert greit med en loddtrekning. Et alternativ er at neste barn får etternavnene i motsatt rekkefølge.

HI her.

Tusen takk til dere alle for tips og råd!

Vi får se om bindestrek, loddtrekning eller tildeling av navn på bakgrunn av kjønn kan være alternativer for oss. Bindestrek har jeg faktisk ikke tenkt på, men tror kanskje at det føles litt feil. Vi får heller prøve å komme frem til en minnelig løsning. Vi har allerede spøkt med at jeg får bestemme hvis det blir gutt og han hvis det blir jente, som et slags kompromiss. Problemet er bare at statistikken i hans familie tilsier at det blir gutt (kun guttebarn i to generasjoner), så vi blir ikke enige om hvem som skal tildeles hvilket kjønn heller. Hehehe.

Det er uansett godt å høre at vi ikke er de eneste som ikke blir helt enige ;-)

Hehe, dette er et typisk krangel som bare utarter seg til barnslig tull. Hva med å være litt voksen, å si at "siden det betyr så mye for deg, så tar vi ditt etternavn til slutt", og så ferdig med det. Det handler ikke om "å gi seg" eller noe sånt, men rett og slett forstå at det er en dum ting å krangle om.

Det er selvfølgelig like bra om det er mannen din som velger å være voksen, å si det samme til deg.

I krisetilfelle, så får dere skrive navnene på lapper, og så trekke rekkefølgen. Eller slå mynt. Eller stein-saks-papir.

Når d gjelder nye lover og regler så er d slik at hvis alle etternavn på barnet skal regners som etternavn skal det være bindestrek mellom navnene. Skriver dere det ikke slik går de inn å setter d første navnet som mellomnavn. Helt teit spør du meg, jeg forbinder navn med bindestrek som et helt navn. Og skal da to vidt forskjellige etternavn skrives i lag med bindestrek har man jo da egentlig laget et nytt etternavn. Typisk norge å lage mongoregler....

Annonse

Hvorfor er det det? Hvis du heter Berg og mannen din heter Hagen, så kan barnet nå hete f.eks. Emma Berg Hagen, men når hun gifter seg senere med en Andersen, bestemmer hun selv om hun vil hete Emma Berg Andersen eller Emma Hagen Andersen - hvis vi ser bort fra bindestreksmuligheten.

Til HI: Dere kan jo trekke lodd om hvem som skal bestemme navn for hvilket kjønn ;-)

Enig med siste anonyme, absolutt ingen automatikk, eller ikke engang mest sannsynlig at man beholder mellomnavnet når man gifter seg, i stedet for etternavnet!

Jeg har mellomnavn, men etternavnet mitt betyr veldig mye mer for meg, og det er det jeg vil beholde som et evt framtidig mellomnavn/etternavn.

Ellers synes jeg både bindestrek og loddtrekning er gode alternativ!

.....og ikke er det noen selvfølge (eller engang naturlig, men det er nå min mening) at man i det hele tatt bytter etternavn ved giftermål. Siden HI har problemer med etternavnvalget regner jeg med at det å bytte tternavn ved inngåelse av ekteskap aldri har vært aktuelt for hennes del. Da er det vel også tvilsomt om det blir aktuelt for barna (les døtrene) hennes, ettersom dette stort sett "går i arv" i familier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...