Gå til innhold

kan lege merke ma eller xu på første kontroll? (ikke ul)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om babyen døde f.eks i uke 4-5 og du har kontroll i uke 10-12 vil de merke det på en gu. De vet hvor stor livmoren skal være i de forskjellige ukene.

Så da kan de merke at noe er feil. de vil da sende deg inn på en UL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan de ikke se på ang. hcg-nivået i urinen eller i blodet?? er så nervøs for at noe skal gå galt, og kjedelig om ikke legen ser dette når jeg er til første kontroll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var gravid så klemte legen på eggstokkene mine for å sjekke om det kunne være xu, jeg tror det skulle være vondt når han klemte der hvis jeg hadde en xu. Han sjekket dette fordi jeg klaget over mye vondt i magne.

 

Når det gjelder MA så kan legen også kjenne på størrelsen på livmor (ved GU), og dersom livmor er mye mindre enn forventet i forhold til hvor langt du er på vei, så kan det være aktuelt å sjekke dette videre med UL. Da KAN det jo hende at du har hatt en MA, eller du kan ha blitt gravid senere enn du trodde.

 

Så på sett og vis så kan det altså sjekkes. Til en viss grad. Hvis dette er noe du tenker mye på, så anbefaler jeg deg å ta det opp med legen din på kontrollen, slik at han kanskje kan berolige deg litt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vart på kontroll idag, er i uke 10+4

å hun hørte hjerteslag på babyen!!

Så da blev jeg beroliget....

Du kan jo be om det?

( men som hun sa så kan det hende att de IKKE hør slagene, men att allt er ok allikevel..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se det på urin eller blodprøver... kan kanskje se ma på GU, men det kan hende du bare er kortere på vei enn du tror, trenger ikke være ma selv om livmor er mindre enn den skulle vært. dessuten er det ikke vanlig med GU lenger. Tror du nok bare må vente å se... bare de som har ma eller sa-historie som pleier å få tidlig UL.

Du kan be om å få høre hjertelyden da... men det er ikke alltid de finner den så tidlig - og hvis de ikke finner den (selv om den egentlig er der) så kan du bli skuffet og mer stresset...

Husker jeg var nervøs for ma i uke 19 før jeg skulle på UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...