Gå til innhold

Noen som har begynt å tenke på dåp/navnfest?

Anbefalte innlegg

Jeg har så vidt begynt å tenke på dåp til lillegutt nå...

Er jo hjemme hele dagen, og alt er klart her nå.., så fant ut at jeg kunne begynne å planlegge den litt..

Og derfor har jeg et par spørsmål i den anledningen:

1: Er det noe "fasit"-svar på hvor langt ut i slekta man burde invitere?

(Eks. burde man invitere sine egne tanter/onkler.., dem blir jo egentlig ikke noe til barnet...)

2: Er det vanlig å ha med nærmeste venner også?

Skulle ønske vi hadde et litt støre hus, hvis ikke så får man vel leie lokaler til slikt...:-)

Til slutt så lurer jeg på om det er noen av dere som har noen andre råd/tips man burde ha med i en dåp's-planlegging?! :-)

Fortsetter under...

tror ikke det er noen fasit for dette. Forrige gang bad vi tanter og onkler av oss voksne, samt venner som var faddere og barnets tanter og onkler og besteforeldre. Men i utgangspunktet holder det jo egentlig med faddere og besteforeldere la lommeboka bestemme litt, vi lurer på om vi bare skal gjøre det nå. og ha det hjemme, sist leide vi lokale, men barnet skjønner jo ingenting av det...

eg har tenkt lenge på dette med dåp. vi har ikke funnet navn enda men dåp heller eg på å planlegge:p

nei er ikke noe fasit hvor langt ut i slekta ein bør invitere. eg skal sikkert be ene tanta mi pga hun skal kansje være fadder.

2) vi skal ha dåp med søsteren min og vi har to av de samme bestevenniner så vi skal be de to.

andre ting som kan være lurt å planlegger er mat, drikke(brus,vann,saft) hvem som skal lage kaker, hvor dere kan tenke dere å ha dåpen, hmm. var det eg kom på i farten.

Hehe... tror ikke jeg skal be onkler og tanter. Har 25 stk og sambo har vel omtrent 10, så det blir ikke aktuellt. Så her kommer bare de aller, aller nermeste. Tenkte jeg skulle få svigermor til å hjelpe meg med å lage koldtbord (hun er rå på sånne ting) og så skal jeg spørre mamma og diverse svigerinder om de gidder å ta med seg en kake :-)

Lokale må vi leige, for vi har bare en liten leilighet....

hei :) har då lyst på navnefest bare nå, men siden vi døpte første mann føler jeg at jeg må dette nå også, ellers blir det mye kritikk på meg fra sambo sin side tror jeg, min også forsåvitt...

sist så ba vi bare besteforeldre å oldeforeldre, søsken av oss med mann og barn og faddere. det skal vi også gjøre nå, og kanskje noen venner.. vi leide et lite lokale for en billig penge, for jeg orker ikke så mye styr å opprydding etterpå ( slitsom dag se ) det var deilig å kunne ta det selv dagen derpå, eller betale litt ekstra og ikke tenke noe på det.. synes også det var veldig ok, for det var store kjøleskap der vi var, så vi dro opp med maten å kakene dagen før. jeg hadde aldri i verden fått plass i vårt kjøleskap :)

en liten ting man kan tenke på, er jo å se litt rundt på prisene på dåpskaka om dere ønsker det.. de er svært så ulike i fasong og smak :) kan anbefale butterfly om det er det der dre bor :)

ellers om du skal være tradisjonell på kjolen å ha enten hvitt, rosa eller blått bånd på barnet ... mange bruker rødt, brunt å turkis i dag har jeg sett :) blir nok hvitt på jente mi denne gangen, rent å pent.. grønt er det ohså mange som bruker!!

jaja det var mine ord :) lykke til

Vi tenkte å ha dåp i November.. Skal ikke be våres onkler og tanter..

Men kun våre foreldre og søsken ( og 2 venner som også er faddre).

Vi skal ha selskap hjemme hos mamma og de, siden de har et stort hus (vi bor bare i leilighet), men jeg og sambo skal betale og ordne for maten osv.. tenkte å ha koldtbord (buffèt).

Mamma skal kjøpe dåpskjole som skal være i familien. (jeg såg forresten en faaaantastisk dåpsdrakt her om dagen..en hvit silke matrosdrakt.. helt utrolig fin).. men siden det skal være en kjole som er i familien så må det jo være en som passer både til gutter og jenter. (jeg får gutt).

Så det er hvertfall våres planer så langt.. må nok litt mer planlegging til, men vi vet åssen vi vil gjøre det hvertfall..

Er det vanlig å poste ut invitasjoner forresten? Eller tar man det bare over telefon?

Annonse

Det kommer jo litt an på hvor store familiene er. Sist inviterte vi kun søsken, foreldre, besteforeldre og faddere til babyen. Da ble vi 40 stk, og det holdt i massevis for oss ihvertfall!

Jeg har også begynt å tenke på det. Tenker at det var lettere sist for da døpte vi i mai, og kunne være mye ute. Hm...vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det denne gangen.

Kjempe bra at det var flere enn bare meg som hadde fine og nyttige tanker om dette!!

Så jeg kommer med ett par spøsrmål til jeg da...:)

Til dere som har hatt dåp tidligere:

Hvor mye så grovt regnet er det en dåp kommer på.., hva er det normalt å betale for leie av lokale?

Vi har nok ikke så mye annet valg enn å leie, det er jo ikke en årstid å være ute på heller..:)

Er det en selvfølge for alle å døpe barnet? Vi (les: jeg) har ikke lyst til det, fordi mitt forhold til kirken er svært overfladisk. Jeg stiller jo i bryllup og begravelser, men har ingen planer om å "oppdra barnet i den kristne tro". Er det da hyklersk å døpe barnet? Eller teller "tradisjonene" mer? Interessant å høre andres synspunkter. Jeg vakler litt selv i dette spørsmålet.

Vi døper pga sambo vill. Eg bryr eg ikke så mye egentlig om det. Er døpt selv men føler ikke eg er noe troende. Men sambo sin side er veldig troende.

så for oss så blir det en "selvfølge" å døpe.

så får heller ungen bestemme selv når han/hun skal konfirmeres.

Har begynt å tenke på dåp, men ikke planlagt så mye. Tror nok det blir i kirken som sambo "tilhører", selv om det er en ny kirke... Det blir for langt å reise til den kirken jeg er døpt i, særlig siden det er nesten vinter da.

Til selskapet etterpå har vi for liten leilighet, så vi blir nok å holde det hjemme hos sambos far. Blir nok ikke å be så mange; besteforeldre, våre søsken m/barn og ei oldemor. Vet ikke hvem vi skal ha til faddere... Tror ikke vi blir å be våre tanter og onkler, og heller ikke venner.

Har ikke tenkt på middag enda. Kaker får vi bake selv. Dåpskjole får vi låne av min tante. Men av en eller annen grunn er det ikke lue til kjolen (må spørre mamma hvilken lue jeg og min søster hadde, har jo sett bilder av det....) Men jeg har tenkt å sy en lue. Og silkebånd til kjolen, det var godt noen over nevnte det, vet jo ikke om kjolen har det, eller om den trenger det, for den saks skyld.

Om forholdet ditt til kirken er slik, ville det kanskje vært mer naturlig med navnefest? For oss er det svært unaturlig med dåp, men innrømmer jeg har vært inne på tanken likevel. Jeg er først ute på min fars side som ikke skal døpe, og jeg vet jeg kommer til å få reaksjoner på dette. Både i forhold til tradisjon og tro. Men det er nå en gang vårt barn, så da er det vi som velger, og begge er svært enige. :)

Jeg har flere i familien som har valgt dåp pga tradisjon og ikke tro, dem om det, for meg virker det unaturlig. Men samtidig er det jo kjekt å markere navn og at et nytt familiemedlem er født:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...