Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En anonym skrev i et innlegg her at man har rett til 2 års ulønnet permisjon. Noen som vet hvor man kan henvende seg for å få dette skriftelig? Har en arbeidsgiver som mener man ikke har noen rett på det, så hvis jeg skal komme noen vei må jeg nesten ha det svart på hvitt. Saken er jo den at hvis jeg ønsker å være hjemme litt lengre, så må jeg jo si opp jobben min. Og det kan jeg jo ikke. Er ikke organisert.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10082854-ul%C3%B8nnet-permisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar. Du veit ikke hvor jeg evt kan ringe for å snakke med noen om dette. Jeg lurer nemlig på om man har rett på redusert stilling det året i stedet hvis man ønsker det. Sånn at når et år er gått så kan jeg få tilbake 100% stilling hvis jeg ønsker det.

Delvis permisjon har du rett til bare hvis det ikke medfører vesentlig ulempe for arbeidsgiver.

For å finne regler, gå inn på nav.no. Eller be om et møte med nav hvor du legger frem situasjonen.

Jeg er helt sikker på at du har rett til ett år til med ulønnet permisjon.

Tja, du har ikke en absolutt rett til det, men sjansene er forholdsvis gode. Det gjelder heller ikke bare dette året. Loven sier at man har rett til redusert stilling dersom det er tungtveiende grunner for det og det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver - det foreligger presedens på at omsorg for barn under 10 år automatisk anses som tungtveiende grunner, men det er en vurderingssak hvorvidt noe anses som å gi arbeidsgiver vesentlig ulempe. Det er en nemnd hos Arbeidstilsynet som avgjør saker dersom arbeidsgiver og den som søker permisjon ikke er enige om hvorvidt denne vesentlige ulempen som avgjør saken faktisk foreligger, så jeg vil tro du kan få noen hint om hvordan du ligger an ved å kontakte Arbeidstilsynet.

Du kan lese tidligere avgjørelser rundt slike saker her:

http://www.arbeidstilsynet.no/c41567/tvistelosningsnemda/

index.html?tid=41642&kategori=41637 (fjern mellomrommet som dukker opp når du limer linken sammen)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...