Gå til innhold

Mozzarela-ost og Spekeskinke\ spansk skinke?????

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mozzarella ost er greit, spekeskinke/parmeskinke/serranoskinke er ikke greit. For de som lurer på hva de kan spise og ikke spise i svangerskapet, kan jeg annbefale siste nr av bladet Gravid, der står det en gri oversikt.

Skrevet

Osten kan du spise hvis den er pasteurisert. Det skal stå på pakken.

Spekeskinke eller serranoskinke skal man helst ikke spise, hvis du skal spise det må den fryses ned i minst 24 timer først, slik at evt bakterier drepes. Hvis den varmebehandles går det bra uten å fryse den ned.

Skrevet

Skal man ikke spise spekeskinke pga. Tosmospulose???

Skrevet

Det kan være flere ting, både e.coli og toxoplasmose, tror jeg. Bakterier i alle fall. Like greit å være litt forsiktig.

Skrevet

Hei

Det er mange rare oppfatninger ute og går rundt dette her. Jeg anbefaler alle å lese litt på www.matportalen.no, der står mattilsynets anbefalinger for gravide.

Kort oppsummert:

Ost:

Vi kan spise alle oster som er laget av pasteurisert melk. I Norge, Sverige og Danmark (i hvertfall) er det lovpålagt å pasteurisere alle oster. Importerte oster laget av Upasteurisert melk, skal merkes tydelig på pakken. Muggoster, som Brie, camembert og blåmuggoster, bør spises så ferske som mulig - det vil si at de ikke bør ligge over holdbarhetsdato.

Kjøtt:

De farlige tingene i kjøtt er parasitten Toxoplasmose og bakterien Listeria.

Toxo-parasitten dør ved nedfrysing til under -18 grader. Spekemat og rosa/rått kjøtt kan inneholde toxoplasmose. Du kan enten steke alt kjøtt godt, eller fryse den ned først, så er du sikker og kan spise av hjertens lyst.

Listeria er en bakterie, som ikke dør av nedfrysing. Den vokser i hovedsak på malt kjøtt som kjøttdeig, og kjøttpålegg. Listeria-bakterier finnes på mye mat, men er bare farlig hvis det blir mye av den. Dette gjelder også andre bakterier. Det som gjør Listeria spesiell, er at det kan vokse i kjøleskapstemperatur. Det betyr at du bør spise pålegget ditt ganske snart etter at pakken er åpnet, og at det i allefall ikke bør spises etter at holdbarhetsdatoen er gått ut.

Det er ikke så vanskelig.

Vi kan spise det aller meste, hvis vi bare tar våre forholdsregler først.

Kos dere med maten!!

Skrevet

Har spist og kost meg med alt dette jeg:)

Skrevet

Samme her.. Lenge leve hysterien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...