Gå til innhold

Noen som har/skal studert med en liten baby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp begynt på første året på en bachelorgrad. Bor litt over en time borte fra skolen med buss. Vi har planlagt vår første pp. i september, men jeg trenger noen råd/veiledning av dere ang. dette...

 

Har noen erfaringer, råd, synspunkter eller veiledning å komme med?

 

På forhånd tusen takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg begynte på ped når sønnen min va 1 mnd... Eg klarte å ta 10 studiepoeng... Fordi det blei veldig masse heima studering, og du kan ikkje bestemma når babyen ska sova, så eg klarte å lesa meg te 1 eksamen, og så fant eg ut at dette var for tungt... Men eg hadde ingen som kunne hjelpa meg, har aldri gått høgskule tidligare heller, så eg synst det blei for krevandes no. Men, andre kan nok klara det mykje bedre enn meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 30 stp mens sønnen min var liten (han er født i september). Det gikk fint, men fikk ikke gjort noe de første tre månedene... Utsatte ALT til etter jul. Tips: Sett av fast tid til barnevakt og lesing HVER uke, og ikke kom alt for langt bakpå...

 

Dette var det siste faget i min bachelorgrad, så var gira på å bli ferdig... Ellers har du krav på 1 års permisjon fra studiene når du får barn. Bare pass på at skolen ikke skriver deg ut i permisjon før 3 uker før du skal føde, på denne måten får du penger fra lånekassen (stipend) i 9 måneder. Snakk med skolen og lånekassen om det! Etter dette er det fine studentbarnehager, med gode priser om det er vanskelig med dagmamma el.l.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

 

Jeg er i samme situasjon som deg. Begynner med utdanninga mi først nå, og fikk nesten samtidlig vite at jeg er gravid. Satser på å fullføre første semester før jeg tar permisjon for ett år. Så er det bare å fortsette. Har en samboer som er veldig klar for å stille opp.

I slike tilfeller tror jeg det er viktig med støtte fra de i rundt deg og ikke minst rutiner. Selv om man kanskje ikke har skole hver dag, så ha barnet i barnehage til ett fast tidspunkt slik at man får gjort unna lesing og oppgaveskriving. Tror nok det blir tøft, men slik får det bare være. Får evnt spre det over ett ekstra år.

 

Gleder meg både til å få ett barn og til å få begynt på utdanningen:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vedig an på ungen! Jeg hadde tenkt til å studere, men jenta vår hadde kolikk og store søvnproblemer. Jeg fikk gjort veldig lite. Men det er jo mange unger som er veldig "greie" og da er det jo mye lettere. Men slike ting er jo veldig vanskelig å planlegge...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...