Gå til innhold

Har det noen betydning for perm.lengde, om man starter perm 3 uker før ks-dato eller termin-dato?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dette skjønner ikke jeg heller noe av. Jeg skal ha 38 uker, sambo 6 uker (44 tilsammen). Mine 38 uker starter vel uavhengig av når jeg går ut i perm? om det er 3 uker før ks-dato eller 3 uker før termin-dato??

Nei, man må ta ut permisjon 3 uker før fødsel, ellers faller disse ukene bort. (Er for å unngå at folk jobber helt opp til termin og føder prematurt) Dersom du f.eks tar ut perm tre uker før termin og føder to uker før termin, faller to terminuker vekk. For oss som skal ha keisersnitt lønner det seg derfor å starte permisjon 3 uker før ks dato. Da mister vi ingenting. Få det skriftlig fra legen at du ska ha ks og legg ved permisjonssøknaden til Nav.

Lengden på perm teller fra den dagen du går ut i perm, men tar du ikke ut tre uker før fødsel faller disse tre ukene bort.

(På samme måte "spiser" du av tiden med den lille om du f.eks føder to uker over termin.)

Annonse

Nei, desverre. Som sagt: Tre uker av permisjonen MÅ mor ta før fødsel. Føder du før termin faller resten av disse dagene bort. (Denne regelen er laget for at mødre ikke skal jobbe frem til termin og helse-Norge bli "belastet" med flere fortidligfødte.)

Lurte på det samme som deg før jeg søkte permisjon selv, så sjekket dette spesielt med nav. Tar du ut permisjon i forhold til ks-dato slipper du å "miste" permisjon, og får dermed en uke eller to lenger fri.

Da starter permisjonen den 17. september. Tell deg frem 44 uker, så finner du datoen for når permisjonen er slutt (når du skal være tilbake avhenger jo om far skal ta hele permisjonen etter deg).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...