Gå til innhold

Åh.. jeg skjønner ingenting når det gjelder permisjon fra studiene:(

Ginger-mor

Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at jeg har prøvd å kontakte rådgiver i flere uker allerede, men det er visst veldig vanskelig å få svar. (UIO, Blindern)

Jeg har termin i oktober og lurer på:

Skal jeg søke om permisjon dette semesteret, eller skal jeg bare melde meg av eksamen innen fristen? Jeg må jo være fulltidsstudent når jeg går ut i permisjon for å få støtte fra Lånekassen.

Hva om jeg har lyst til å ta kun ett fag neste semester (bare for å holde meg i systemet)? Er det helt greit? Tar jeg bare ikke permisjon, da? Men jeg kommer vel ikke til å ligge noe mer "etter" i studieprogressjon selv om jeg ikke tar mer enn 10 sp? Jeg har nemlig ikke råd til å ligge mer etter enn jeg allerede gjør.

Uff, hvis noen har noen kloke ord blir jeg veldig glad.

Fortsetter under...

Hvis det er omgjøring av lån til stipend du er bekymret for, så aksepterer lånekassen 1 års forsinkelse pga fødsel.

Jeg tror du må søke permisjon dette semesteret, men du bør vel ikke gjøre det før du må, altså 3 uker før termin?

Å ta ett fag neste semester går fint, i alle fall såvidt jeg kan forstå:)

Men du, en telefon til lånekassen hadde kanskje vært en ide?

Jeg kunne nok ikke hjelpe så mye, kan ikke alle reglene så kjempegodt selv... Men lykke til i alle fall:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Rådgiverene på Blindern er litt rare da...jeg og ei anna ei her har fått helt forskjellig informasjon selv om vi altså begge er språkstudenter. Jeg fikk vite at jeg ikke kunne ta noe permisjon hvis jeg skulle ta eksamen, mens hun fikk vel 40% permisjon nettopp for å kunne ta opp 2 fag til eksamen.

Kopierer litt fra sio.no:

Studentrådgivningen (Blindern):

Kontortid: kl 08.00-16.00 (man - fre)

15.mai - 10.aug. kl 08.00-15.00 (man - fre)

Kort rådgivning uten avtale: kl 10.30-11.30 (man - fre)

Telefon: 22 85 33 27 (kl 08.00 -16.00 man - fre)

Besøksadresse:

Problemveien 9.

Du finner oss i 2. etasje i Kristian Ottosens hus (tidl. Lavblokka) på Blindern (over Akademika).

Telefon: 22 85 33 27

Kanskje du kan få sånn kort rådgivning uten avtale hvis du ikke får bestilt time før 1. sept. Det er nemlig da fristen for permisjonsøknaden er...jeg tok jo ikke permisjon med snulla (hadde da termin 22. okt), så jeg vet ikke åssen det er med 3 uker før fødsel. For du kan jo ikke begynne i permisjon fra 1. sept pga Lånekassen sine regler. Så dette kan du spørre om samt hvordan det blir med studieprogresjonen din...jeg skal faktisk selv kontakte rådgiver for å snakke om min progresjon, så da kan vi kanskje sammenligne seinere.

Hei Erisa:)

Ettersom lånekassen aksepterer inntil ett år forsinkelse generelt, går jeg ut ifra at de godtar to års forsinkelse hvis man allerede ligger etter, for så å gå ut i fødselspermisjon..(?) Skal nok ringe lånekassa igjen, ja! *lurt*

Har tenkt på det at jeg kanskje bør vente med med å søke permisjon før jeg absolutt må, men jeg visste ikke om det var et frist jeg måtte forholde meg til. Jeg har 9-10 uker til termin nå.

Takker for hjelp!

Hei, hei Riga:)

Takker for info! Jeg har vært i kontakt med studentrådgivningen et par ganger allerede. De er veldig imøtekommende. Men da jeg spurte om permisjon, kunne de ikke hjelpe meg. Det hadde de visst ikke noe greie på, men rådet meg til å snakke med fakultetene jeg tilhørte. Det eneste rådet jeg fikk med meg, var at jeg måtte passe på at de lot meg begynne på studiet i år, ellers ville jeg ikke få støtte fra lånekassa.

Tipper jeg bare må late som ingenting, for så å melde meg av de fagene jeg ikke har planer om å ta. Jeg er forresten språkstudent jeg også:) Men da er jeg jo veldig spent på hvordan det skal gå neste semester igjen... Uff, mange tanker i hode.

Har fått time til rådgivning på LAP-programmet om en uke, så får håpe jeg blir litt klokere innen den tid.

Ja, la oss gjerne sammenligne etter rådgiver-treff! Så tenker jeg vi finner en super løsning begge to. Når har du termin forresten?

Jeg var i samme situasjon som du, student ved UiO og ventet barn i begynnelsen av okt. Meldte meg opp i tre fag, fordi jeg ville være sikker på at g får hele fødselsstipendbeløpet. Betalte også semesteravgiften. Meldte meg av alle tre eksamener senere. I januar begynte jeg å tenke at hvis jeg ikke har hatt permisjon men bare meldt meg av eksamener kommer jeg kanskje bli sett på som forsinket i utdanningen. Så i januar søkte jeg permisjon for både høst- og vårsemesteret samtidig. Det kan gjøres i spesielle tilfeller og fødselen var visst god nok grunn til det. Sa at jeg ikke visste om jeg klarer eksamener med en baby. Så det gikk fint. I begynnelsen av høstsemesteret hadde jeg søkt lån og stipend for hele studieåret. Jeg fikk 4000 kroner i vanlig lån før jeg begynte å få fødselsstipend i september. Og jeg ble utrolig overrasket da jeg senere (etter at jeg hadde fått innvilget permisjon) fikk brev fra lånekassen hvor det sto at 40% av det beløpet er omgjort til stipend. Jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje fordi de regnet med at når jeg tok permisjon for hele høstsemesteret gjorde jeg det fordi jeg var "altfor gravid" eller syk til å delta undervisningen de ukene som jeg egentlig skulle ha gjort det. Jeg hadde ikke sendt inn noe legeattest eller søkt om å få noe av de 4000 omgjort til stipend. Så det var en overraskelse, men jeg protesterte ikke:) Lykke til!

Annonse

Tusen takk for at du delte erfaringen din:)

Jeg har tenkt å gjøre det samme som deg (trekke meg fra eksamen etterhvert). Så du begynte å få fødselsstipend ca 3 uker før fødselen og fortsatte med det i 39 uker videre? Men fikk du noen gang vite om du ble forsinket i utdanningen siden du ikke hadde tatt permisjon det første semesteret? Jeg er så redd for akkurat dette, for jeg er forsinket allerede og har ikke "råd til" mer forsinkelse.

Vet du forresten om det er "lovelig" å ta noen fag selv om man har permisjon? Vet liksom ikke hvordan reglene er på Blindern. Jeg skal ta permisjon fra PPU (ett-årig), men jeg kunne godt tenke meg å holde meg innenfor systemet og ta ett eller to fag..

Veldig bra med de 4000 ekstra:) Det kommer alltid godt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...