Gå til innhold

Svar på gentest! =)

Dolly Duck

Anbefalte innlegg

Da var vi på utvidet ul i dag. Er 12+4, og alt vel!

Nakkefold ble målt til 1,3, 1,4, 1,4 og 1,8. Derfor brukte jm 1,8 i beregningen. Alle mål var likevel ok. Neseben kunne ses helt tydelig.

Fikk en risk på 1:946 på trisomi 21, og 1:1664 på trisomi 13 og 18. Alderen min øker risken dramatisk 1:48.

Er kjempeglad for resultatet, og vi vi slår oss til ro med at alt er i orden, skal ikke ha fvp, da risken for abort er større enn risken for feil (1:946 betyr risk på ca 2 promille!), og risk for abort ved fv er som vi vet 0,5-1%.

Hipp hurra! Nå skal vi prøve å bare glede oss, og slå oss til ro med at alt er helt i orden!! NÅ er det endelig helt offisielt!! Jeg er så glad!!

8-D

Fortsetter under...

Annonse

Så flott Dolly, deilig å få denne testen overstått og med gode resultat. Gleder meg på dine vegne, du har jo hatt noen nervepirrende uker du.

Ang. tripeltest, tror jeg den er bare for de som ikke rekker duo, og det rakk jo du så vidt jeg har skjønt. Trippel testen måler etter tre ulike hormon (tror jeg) i blodprøve nmellom uke 15 og18 ca. og nakkefoldmål og andre markører ved UL er ikke like sikre etter 13+6.

Tok ikke du testene før 13+6 da? Legen har sikkert bare sagt feil isåfall..

Gratulerer med det gode resultatet, kos deg videre med den voksende magen....ü

Hei!

Godt å høre at alt er bra Dolly! Jeg er nå 11+4 og skal til legen min i morgen. Både han og jeg har hatt ferie så jeg har ikke vært der på 6 uker. Var imidlertid på en annen klinikk for en ekstra ul for 1,5 uker siden og da var alt tilsynelatende i orden, med et foster på 4 cm som lå og sprellet som bare det :-)

Ang denne duotesten/gentesten er det bare en blodprøve? Kan jeg be om å få den i morgen? Og nakkefolden kan vel også måles nå i uke 12?

Jeg er så spent - og føler at jeg kan begynne å tro på at det skal gå bra denne gangen. Alle gode ting er 7 :-)

Hei litenspire!

Legen sa at de ikke utførte duo-testen ved SUS, bare trippeltest. Men at den tas i samme tidperiode som duo-testen (mellom uke 8 og 13+6). Jeg var 10+3 når jeg tok blodprøven, og 12+4 når jeg fikk svar på den og fikk målt nakkefold. Det var bare snakk om måling av to hormon uansett... Så fremdeles vet jeg ikke helt hva forskjellen på de to testene er...

=)

Hei ka71!

Duo-test er en blodprøve som må tas mellom uke 8 og 13+6, og så måler de nakkefold og neseben i samme periode. Etter 13+6 er nakkefolden borte så da blir det for seint å måle den. Nesebenet blir sjekket fordi dersom barnet har Downs, vil det ikke ha neseben (eller det er for lite) på dette stadiet.

Du kan helt sikkert be om å få den, men legen kan ikke ta den. Han må henvse deg til et sykehus som kan ta den. Og det må blir gjort før du er 13+6 for at det skal ha mening (sa de til oss).

Lykke til både til deg og litenspire! Nå skal det gå bra med oss alle!!

=)

Annonse

Hei Dolly!

Dette var hyggelig lesning! Så deilig at du har kommet så langt, og fått så gode prøveresultater! Husker godt følelsen av å vente på at uke 12 skulle være over... Det merkelige er at jeg trodde alle ukene ville virke så uendelig lange, men etter uke 12 gikk de liksom raskere! Følte at jeg nesten ikke rakk å lese "fra uke til uke" før jeg var forbi neste uke.

Jeg hadde også litt vondt imagen og en del bekymring selv etter uke 12, men det ser jo ut til å ha gått bra, - går over i uke 37 nå i helgen :o).

Skal følge med deg videre, - lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...