Gå til innhold

Naboen har laget en dam som er 1 m dyp i hagen sin...2 m fra tomtegrensen og den er ikke sikret....er det lov???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa var der borte i kveld pga at jeg bekymret meg litt og han er bygn sjef i kommunen og han mener han må ha papirer i orden...men hva tror dere...gud jeg er jo livredd....dammen er 4 x 3 m og store fisker der oppi...

er jeg hysterisk???

Skrevet

Har hun gjerde rundt omten sin? Isåfall må det vell være lov, siden ingen teknisk sett har lov til og gå inn på tomten hennes....

Skrevet

Vet i allefall at i byggefelt er det strenge regler om slikt!!

Skrevet

Han har el et slags ansvar hvis noe skjer, men da er det jo for sent.... Hadde nok satt opp eget gjerde i en fart jeg.

Skrevet

ikke noe gjerde rundt tomten nei...og huset er ikke ferdig bygd så de bor der ikke ennå...men dammen er ferdig og resten av hagen og....

trodde slike ting måtte være sikret jeg...

Skrevet

Har han inngjerdet tomt da?

Man må jo sikre et basseng forsvarlig så skulle tror det samme gjaldt for fiskedammer.

Skrevet

Hvis de har gjerde eller hekk (altså noe som inngjerder hagen/eiendommen) som er over 1.20 m tror jeg det er, så er det lov. Hvis ikke, må det sikres.

Skrevet

aner ikke..

men kan aldri tenke meg at det er lov uten å ha gjerde rundt tomten iallfall...

skjønner deg godt. hadde vært hysterisk selv

Skrevet

Nei, det er ikke lov. En dam som er dypere enn 15 cm (?) skal sikkres. Det er jeg helt sikker på. Jeg har selv blitt anmeldt forde gjærdet mit var 5 cm for lavt på et sted. Det er ganske strengt.

Skrevet

Jepp, Poamin har rett. Jeg er helt sikker på at dammen MÅ sikres dersom den er dypere enn et sted mellom 10 og 15 cm. Husker ikke i farten hvor mye. For noen år siden kom det nye og veldig strenge regler på dette med sikring av dam i hagen, grunnet flere ulykker med tragisk utfall. Men dette finner du sikkert på lovdata.no el l. Er hvertfall der jeg titter når jeg lurer på noe. Evnt kan du kontakte en anleggsgartner, de er oppdaterte på lovverket rundt dette.

Og nei, du er ikke hysterisk.....Har lyst på dam i hagen selv, men da blir det noe spennede som barna kan leke med, og som bare er 1 cm dyp eller noe :-)

Skrevet

så jeg er ganske sikker på at han er ansvarlig ved et ev uhell. Men etter et uhell så er det jo uansett for sent. Vi opplevde at en idiot falt opp i et hull i hagen vår, da vi holdt på å drenere for noen år siden. Da mente alle at vi hadde stått ansvarlige om han hadde skadet seg, selv om han hadde gått rundt hekken vår og inn i hagen for å pisse. (Fest hos naboen vår).

Jeg synes dammer og sånt er veldig fint, og badet i naboens hagedam omtrent hver dag da jeg var barn. Så jeg vet hvor tiltrekkende sånne dammer er for små barn. Synes vel egentlig at man må kunne ha en sånn dam i sin egen hage, men forstår bekymringen din. Hva med å sette opp gjerde selv? Det har vi gjort, pga trafikkert vei litt nedenfor.

Skrevet

Hvis det ikke er et gjerde på minst 90 cm rundt dammen kan ikke denne være dypere enn 20 cm.Det er andre regler omkrink dette også,men dette er det viktigste. Er det profesjonelle som har bygget det?

Skrevet

takk dere...et gjerde har vi tenkt på men tomta vår er 40 m bred og 45 m lang så det blir liksom litt mye da....

Skrevet

Nei!! Er den over 0,5 meter dyp(tror det var det, ikker mer i alle fall), så må den sikres med nett over/rundt har jeg hørt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...