Gå til innhold

"Mellomnavn" på de to eldste, ikke på minstemann. Teit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to eldste har doble fornavn (2 navn, ikke bindestrek). Begge bruker bare det første. Nå mener samboer at siste skudd på stammen ikke trenger to fornavn. Blir ikke dette urettferdig da? Synes han bør ha to navn siden de to eldste har det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at det er nødvendig at alle barna har 2 fornavn

Skrevet

Hvorfor i all verden er det urettferdig? Det er jo ikke penger det er snakk om. Det at de to eldste bare bruker det første navnet viser vel at det er helt unødvendig med to navn. Jeg har to navn mens mine søsken bare har ett. Har aldri tenkt på at det betyr noe som helst. Vi er alle kalt opp etter forskjellige folk i slekta og jeg har i senere år kuttet ut det ene navnet.

Skrevet

Jeg har bare ett navn mens mine to søsken har to. Har alltid syntes det var litt teit. Personlig synes jeg søskenene bør ha samme antall navn.

Skrevet

Må si meg enig med samboeren din, blir for dumt å dikte opp ekstra navn for at søsken skal ha like mange. Syns man skal velge det navnet man liker best, om det er et enkelt eller dobbelt.

Tror dere han sitter som 40 år og trebarnsfar og tenker over at søsknene har et navn mer? Kankje han har tatt sin kones etternavn til mellomnavn i stedet :) Hehe...

Hvertfall ikke urettferdig, tror nok han syns det er mer urettferdig at de får være lenger oppe om kvelden :)

Skrevet

Søsteren min tok et ekstra navn i en alder av 24, hun syntes det var urettferdig at det bare var hun av oss søskene som kun hadde et navn.

Skrevet

det spiller ingen rolle hvor mange navn man har selv om dere vil få spørsmål om hvorfor det ble slik......tenk om det ene barnet må bruke briller og ikke de andre.....eller om den ene får fregner......eller om en er adoptert.....eller om en er homofil.

så lenge dere har gitt alle barna det navnet dere synes var finest til nettopp den ungen bør alle være fornøyde : )

det er jo lov å tenke annerledes nå enn dere gjorde da de andre skulle navngis....ikke sant?

Skrevet

Enig med samboeren din jeg. Mye teitere å gi minstemann to navn bare for å gi ham to navn. Navnet eller navnene skal jo passe til akkurat den personen.

Hvis det er så ille, kan han eller dere alltids gi ham et ekstra navn senere. Noen opplever det andre fornavnet som heft og plunder likevel når de ikke bruker det til daglig.

Kjenner flere søskenflokker hvor barna har forskjellig antall navn uten at noen har tenkt på det som urettferdig eller teit.

Skrevet

Jeg har to fornavn og det har mannen min også. Både broren min og søsteren hans har bare ett navn, og det har vi aldri reflektert noe over!

Skrevet

Det er mye teitere å gi sistemann to navn fordi du synes du må.

- Mamma?

- Ja, Lukas?

- Hvorfor heter jeg Lukas Leander?

Hva svarer du? "Fordi vi syntes du måtte ha to navn"? ;-)

Skrevet

Takk for svar, alle!

Kanskje det bare blir et navn da.

Skrevet

Jeg synes alle bør ha to navn. Jeg liker at ting er konsekvent og ordentlig:)

Skrevet

Vi var 5 barn da vi vokste opp, og det er kun en av oss som ikke har mellomnavn. Hun sier ofte at hun følte seg utenfor da hun var liten. Det samme sier ett søskenbarn som også er den eneste uten mellomnavn.

Skrevet

Eventuelt:

"Fordi vi syntes det var fint."

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg har gitt mitt første barn to navn, og jeg har funnet to navn til barnet jeg venter nå. Kommer absolutt å gjøre det på framtidige barn!

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig. Ser ikke helt at det er urettferdig med bare ett navn, men det skader jo ikke med to.

Skrevet

I min familie er det omvendt - jeg har tre søsken og er den eneste av oss som ble døpt med to navn. Skulle oppkalles direkte etter farmor, men så slengte de på et navn til. Søstra mi tok et navn i tillegg når hun var noenogtjue, men det var mer fordi hun ville bevare et litt spesielt slektsnavn.

Synes man skal bruke det navnet man synes er fint, uansett om det er tre, to eller ett navn...

Skrevet

Nei, synst ikkje det gjere nåke:)

Eg har ein med dobbelt navn, og ein uten:) Kva nestemann ender opp med vil tida vise:)

Lykke til med navnevalg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...