Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er ganske ny her inne, men jeg ser at det er mange som er flinke til å bistå og svare hverandre på ting og tang. Syns det er kjempe fint.

Prøver lykken jeg også og deler min lille frustrasjon og et lite spørsmål med dere ettersom jeg er førstegangsfødende og ikke finner helt ut av regelverket etc.

Vet noen hvordan det stiller seg når jeg de siste 3 årene har vært fulltidsstudent, men samtidig jobbet fullt og vel så det, men jeg har ikke vært fast ansatt, kun ekstrahjelp, ergo arbeidsgiveren min er ikke pålagt å legge til rette for meg nå som jeg er gravid. Jeg kan ikke fortsette i jobben da det blir altfor slitsomt, jobbet noe kveld (9 timers vakter, flyging hit og dit) men mest natt (12 timers skift). Det er også en stor risiko for håndgemeng i jobben jeg hadde så legen min anbefalte meg å ikke fortsette å jobbe der spes ikke på natten. Jeg ble sykemeldt etter uke 8 grunnet kvalme og har gått sykemeldt siden det og hatt ferie, men nå vet jeg ikke lenger, føler meg frisk og pigg, men orker ikke tanken på å flyge rundt hele natten igjen (gjør jo det tildels da jeg sover dårlig, men det blir litt annerledes :-)), men hvem ny ansetter meg når jeg er i uke 18? Tips mottas med stor takk??

Jeg trenger jo pengene, men syns fælt å måtte gå sykemeldt frem til termin, men gjør jeg ikke det får jeg jo ikke en krone nesten etter fødsel siden jeg har vært student. Syns litt trist systemet er slik. Før jeg gikk tilbake til skolebenken igjen hadde jeg vært 7 år i full fast jobb med god inntekt, men hva gjør staten når du har studert for å bidra ekstra til samfunnet og blir gravid, hjertesukk :-).

For å si det slik jeg klandrer ingen for at jeg/vi er blitt gravid, vi hadde tenkt å vente til jeg hadde vært i jobb et år, men midt under mine siste eksamener kom kvalmen snikende og en mnd etter var jeg på UL og var da alt passer tre mnd. Nå gleder vi oss vilt, men økonomisk er jeg litt bekymret.

Ble langt spørsmål dette, håper noen likevel kanskje har et tips, råd, noen som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere? Forøvrig så begynner jeg på skolen igjen, må ha noe å henge fingra i siden jeg trolig ikke får noen full fast jobb på en liten stund :-)

På forhånd tusen 1000 takk for svar :-)

Førstegangfødende... alt nytt giispp :-)

Fortsetter under...

Hei.

Du skriver at du har jobbet omtrent full ved siden av studiene så da har du krav om arb.ledighets trygd og kan melde deg arbeidsledig om du ikke føler for å være sykemeldt lenger. All inntekt regnes med når du skal ha foreldrepenger..likeså det man får i arb.ledighetstrygd.

Men....du vil klart få mer penger om du fortsatt er sykemeldt. Arb.ledighets trygd utgjør 60% av tidligere gjennomsnittelige lønn.

Tusen takk :-)

Skal til legen igjen imorgen så jeg får høre litt med han, jeg er jo i veldig god form om dagen bare litt trøtt så jeg er liksom overhodet ikke syk :-), men økonomisk så lønner det seg nok å være sykemeldt ja.

Ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...